حال که اپ موبایل خود را ساخته اید، زمان آن رسیده که شروع به بازاریابی آن کنید. این تفسیر 60 تا از بهترین راه هایی است که برای تبلیغ اپ تان به مخاطب هدف خود، می توانید استفاده کنید.
این لیست ترتیب خاصی ندارد، بنابراین باید ایده هایی را برگزینید که بیش از همه شما را جذب می کند، و فکر می کنید بیش از سایر ایده ها برای برنامه بازاریابی کنونی خود مناسب است.
با تعدادی – یا تنها یکی – از آنها شروع کنید. و امتحان کنید چه چیزی به درد شما می خورد و چه چیزی نمی خورد:
1. صفحه فرود (landing page) خود را تعریف کنید. یک معرفی ساده و واضح از اپ تان درست کنید – یک جمله کفایت می کند. از Tinder ایده بگیرید، که یکی از بهترین مثالهای موجود است.
2. یک بلاگ درست کنید. به روز رسانی های مداوم درباره موضوعی که روی خدمات اساسی شما تمرکز دارد، شما را تبدیل به یک کارشناس نیچ می کند و احتمالا اپ تان ارزش دانلود را خواهد داشت.
3. از شبکه های اجتماعی استفاده کنید. اما این کار را معقولانه انجام دهید؛ افراد خیلی زیادی هستند که فکر میکنند کپی کردن و چسباندن یک لینک کافی است. با مخاطبان تان ارتباط برقرار کنید. جذاب باشید. آنها را قلقلک دهید، وسوسه کنید. کار خود را به چیزی تبدیل کنید که ارزش کلیک کردن و به اشتراک گذاشتن داشته باشد.در رابطه با متن ابتدایی خود خلاق باشید. Mashable این کار را خیلی خوب انجام میدهد.
4. از تیزرهای تبلیغاتی استفاده کنید. پیش از راه اندازی اپ تان یک صفحه فرود تیزر بسازید، و مشترکین ثانویه ای با استفاده از یک فیلد ارسال ایمیل، برای خود جمع کنید.
5. برای اپ تان یک معرفی ویدیویی بسازید. این کاری است که باید حواستان درباره اش جمع باشد. ساختن ویدیو برای اپ تان باید در صورتی یک گزینه باشد که مفهوم اپ خود را اثبات کرده باشید، کمی از توجهات به شما جلب شده باشد، و مطمئن باشید که اپتان برنده خواهد شد. مسلما دوست ندارید پول زیادی برای تولید ویدیویی برای اپلیکیشنی خرج کنید که از زمان راه اندازی اش سه بار تغییر کرده است. اگر حس می کنید برای این گام آماده هستید، برای گرفتن ایده به Sandwich Video نگاهی بیندازید.
6. به وبلاگ های فناوری کارتان را ارائه دهید. این یکی از سختترین کارهاست. با اینکه شما فکر میکنید عالی ترین اپ دنیا را دارید راه اندازی می کنید، دیگران ممکن است به اندازه شما هیجان زده نشوند. نا امید نشوید. لیستی از مخاطبین برای خود بسازید، به آنها برای ارائه فوق العاده خودتان ایمیل بزنید، و به امید بهترین اتفاقات باشید. تذکر: این ویرایشگران را تعقیب نکنید، آنها مرتبا به تعداد زیاد ارائه دریافت میکنند و اگر علاقمند باشند، با شما تماس خواهند گرفت.
7. برای اپ تان نظر کارشناسی بخواهید. علاوه بر بلاگهای فناوری بزرگ، تعداد زیادی سایت وجود دارد که درباره اپ ها نظر می نویسند. از جمله آنها Mevvy است.
8. با نویسندگان تماس بگیرید. این یکی از موثرترین تکنیک های موجود است. اگر افرادی را پیدا کنید که به بازار شما آنقدر اهمیت دهند که درباره اش بنویسند، آنوقت ممکن است بخواهند درباره راهکار فوق العاده شما هم بنویسند! باز هم، حواستان باشد فشار نیاورید – سعی کنید پل های بین خودتان و نویسندگان تاثیر گذار را خراب نکنید.
9.کدهای تبلیغاتی اهدا کنید. کاربران در صورتی که بتوانند کمی از خرجشان کم کنند، به احتمال بیشتری با شما مشارکت خواهند داشت.
10. در گفتگوی آنلاین مشارکت کنید. اگر در وبسایت های دیگر اخبار یا مقالاتی می خوانید، و آن سایت از Disqus استفاده می کند، یک نقطه نظر ارزشمند اما بدون تبلیغ برای خودتان، در آنجا بگذارید. از این راه میتوانید سطح کارشناسی خود را میسازید.
11. اینفوگراف های جالب ساخته و به اشتراک بگذارید. از ابزاری چون Vizualize.meاستفاده کنید تا اینفوگرافیک درست کنید. سپس آن را با نویسندگان، بلاگرها، و از طریق رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
12. برای پاداش های برنامه ها درخواست بفرستید. سازمان های زیادی وجود دارد که به اپلیکیشن های جدید و نوآورانه به خاطر عملکرد، طراحی و غیره جایزه می دهند. در اینترنت به دنبال این رقابت ها باشید و برای آنهایی که فکر می کنید توانایی رقابت دارید، درخواست بدهید.
13. هر بار با یک کاربر حرف بزنید. این موضوعی حیاتی است. در اوایل کار هدف اول و اصلی شما باید بیشتر نگه داشتن کاربران باشد تا جذب کاربران. اگر بتوانید گروه کوچکی از کاربران تشکیل دهید که برای کمک به اعتبارسنجی هدف اپ تان، به شما بازخورد لازم را بدهند، و کاری کنید که به شما وفادار بمانند، آنگاه بزرگترین مانع تان را پشت سر گذاشته اید. در کل، فرقی نمی کند در چه مرحله ای هستید، همیشه در جستجوی گفتگوی مستقیم با یک کاربر باشید. از آنها سوال بپرسید، به انتقادات شان گوش دهید، به آنها پیشنهاد کمک دهید و آنها را خوشحال کنید. هیچ چیز بهتر از بازاریابی زبانی نیست.
14. پیشنهاد کمک بدهید. همه کارهایی که انجام میدهید قرار نیست به یک دکمه دانلود اپ منجر شود. کاربرانی پیدا کنید که مشکلی دارند که می توانید در حلش به آنها کمک کنید، نصیحت ارائه دهید، و کمی برایشان قهرمان بازی در بیاورید – دانلود ها بعدا بعنوان تشکر به سمت شما سرازیر خواهد شد.
15. مشکلی را که اپ تان حل می کند را دقیقا تعریف کنید. این موضوع را در جمله بگنجانید و از آن برای شناسایی مشتریان هدف خود استفاده کنید. اپ خود را اول از همه برای این افراد بازاریابی کنید.
16. یک پادکست ضبط کنید. در نمایش خود دربارهی مشکلی که اپ تان حل می کند حرف بزنید (توجه کنید: مشکل، نه راه حل). افرادی که در Fizzle.co کار می کنند این کار را خوب بلدند، و در Soundcloud برنامه خودشان را اجرا می کنند.
17. یک جامعه بسازید. جاهای خوبی که برای این کار مناسب هستند شامل Facebook (برای گروه های آنلاین) است. دور خود را پر از آدمهایی کنید که درباره همان چیزهایی که برای شما مهم است دغدغه دارند.
18. یک جشنواره جوایز را میزبانی کنید. جوایز خاصی بسازید و آنها را به کسانی اعطا کنید که اپ تان را به اشتراک می گذارند، درباره تان پست می گذارند و یا دیگر وظایف را تکمیل می کنند.
19. دراستراتژی ASO (بهینه سازی فروشگاه اپ) خود تلاش زیادی انجام دهید. شما میتوانید نماد، عنوان، تعریف و عکسهای صفحه خود را برای اینکه سریعتر در اپ استورهای رسمی پیدا شوند، بهینه سازی نمایید.
20. در همه ی ارتباطات خود آگاهی رسانی کنید. در وبسایت اپ، وبلاگ، و کانالهای رسانه های اجتماعی و امضای ایمیل تان لینک بگذارید.
21. به یک سخنران تبدیل شوید. سعی کنید در گفتگوی عمومی مشارکت ایجاد کرده و در کنفرانسها، بحثهای میزگرد، و ارائهها تجربیات خود را با سایرین به اشتراک بگذارید. همیشه روی مشکل تمرکز کنید، نه روی راهحل خودتان.
22. یک مسابقه برگزار کنید. به مخاطبین خود بگویید یک کار خاص را انجام دهند و خودشان با هشتگهای مخصوص رقابت در شبکههای اجتماعی ثبتنام کنند تا توسعهها را دنبال نمایند. به برندگان در ملأ عام پاداش بدهید.
23. یک شغل را پست کنید. به این یکی افتخار نمیتوان کرد. اما همیشه افراد را به هدفشان رسانده است. مردم اپ و کمپانی شما را وقتی در جستجوی ماموریت بعدیشان در زندگی هستند، کشف خواهند کرد.
24. یک کانال ویدیویی در یوتیوب یا ویمئو (Vimeo) بسازید. حتما بطور مرتب محتوای جذاب پست کنید. خواه "بهترینها"ی سری باشد، خبر توسعههای صورت گرفته، خبرهای کوتاه درباره صنعت، نظرسنجی بین کاربران، و یا محتوای کاربری. همواره هشتگ اصلی خودتان و هشتگهای توصیفی را برای بیشترین میزان دیده شده در شبکههای مجازی بیفزایید.
25. یک شرکت روابط عمومی (PR) استخدام کنید. کار PR میتواند گران تمام شود اما بسیار موثر است. اپ Mailbox و زمان راهاندازیاش را یادتان هست؟ این اپ پیش از اینکه حتی منتشر شود، نیم میلیون مشترک در لیستانتظار خود داشت! همه اینها نتیجه یک PR خوب است.
26. تبلیغ کنید. فضای تبلیغات در وبسایتهای مرتبط با کار خود رزرو کنید.
27. کارهای آفلاین انجام دهید و بازاریابی نوین را امتحان کنید. یادتان باشد که این کمپینها بیش از هر چیز در حوزههایی موثرند که تمرکز زیادی از مشتریان هدفتان در آنها وجود دارد. پایههای یک کمپین بازایابی نوین عبارت اند از: 1- ظاهر شدن 2- گیج کردن 3- روشنگری 4- غیب شدن. قسمت هوشمندانهی کمپین شما باید روشنگری باشد!
28. محتوای جالبی در Pinterest به اشتراک بگذارید. فقط حتما همه تصاویر خود را با لوگوی اپ خود واترمارک کنید. از آن بهتر، میتوانید این محتوا را ابتدا در وبلاگتان بگذارید، و سپس این تصاویر را از آنجا آپلود کنید. کاربرانی که واقعا به شما اهمیت میدهند مستقیما از Pinterest به وبسایتتان وارد خواهند شد.
29. AdWords را نیز امتحان کنید. اما تنها در صورتی این کار را انجام دهید که کلمات کلیدی را یادداشت کردهاید، و برای هر روز زمانی دارید تا کمپینهای خود را (بله، چند کمپین) به میزان نیاز تنظیم نمایید.
30. با دایره افراد نزدیک به خود ارتباط برقرار کنید. به دوستان، خانواده، همکاران، و همکلاسیهایتان اطلاع دهید که چه میکنید. یک بروزرسانی مناسبتی کفایت خواهد کرد، چرا که دوستان و خانواده نسبت به آنچه تصور میکنید از فعالیتهای شما اطلاع کمتری دارند.
31. پیشنهاد تخفیف بدهید. اگر با خریدهای درونبرنامهای کار میکنید، در روزهای خاصی آنها را به قیمت پایینتر ارائه کنید. به کاربرانتان این تخفیفها را از طریق اعلانهای push یا خبرنامه ایمیلی خود اطلاع دهید.
32. به لیست مشترکین خود اضافه کنید. درباره خبرنامه، دائما آدرسهای ایمیل جمعآوری و لیست خود را بزرگتر کنید. وقتی افزایش تعداد را ببینید و بروزرسانیهای خود را بجای چند ده نفر، به هزاران نفر بفرستید، خوشحال خواهید بود!
33. به منتقدین خود عشق بورزید. نگهداشتن مشتری 80 درصد از جذب مشتریان جدید ارزانتر است. روی نظرات منفی تمرکز کنید، و به دنبال کاربران بروید و به آنها کمک کنید مشکلی که با اپ شما دارند را حل نمایند.
34. در بیزینس کارتهایتان لینک بگذارید. در بیزینس کارتهایتان یک کد کوتاه یا قابل اسکن اضافه کنید تا افراد بتوانند اپ شما را سریعتر دانلود کنند.
35. یک شریک پیدا کنید. آیا امکان تشکیل گروه با یک اپ دیگر را دارید؟ اگر جواب مثبت است این کار را بکنید! یکدیگر را تبلیغ کنید و نشان دهید کارتان فقط جذب کاربران جدید نیست، بلکه یک همکار خیلی خوب هم هستید.
36. در یک رقابت "اپ روز" شرکت کنید و معرفی شوید. این نوع رقابتها را چندین موسسه خدمات کشف اپلیکیشن برگزار میکنند.
37. برای مخاطبین خود تعداد زیادی ابزار مفید اهدا کنید. محدوده فکریتان را وسیعتر کنید و چیزی به مشتریانتان بدهید که با مخاطبان هدفتان مرتبط باشد. برای مثال کارمندان شرکت Mevvy، پاککنندههایی برای صفحه کامپیوتر درست کردند و آنها را در محیطهای همکاری در سراسر میامی توزیع کردند، چون Mevvi قرار بود پلتفرمی باشد که اپها و ابزارهایی برای کسب و کار و زندگی پیدا میکند.
38. مشتریانتان را تشویق کنید تا به شما نمره بدهند. از کاربران رضایتمند خود بخواهید در اپ استور یک امتیازدهی از خود به جای گذارند. اما واقع بین باشید. این روزها مشتریان نظرسنجیهای تقلبی را از یک مایلی میتوانند بو بکشند.
39. اپ خود را در جای مناسبی قرار دهید. کلمات کلیدی اپتان و طبقه بندی آن را با دقت زیاد انتخاب کنید.این موارد رتبه شما را در این زمینهها تعیین میکنند.
40. اگر امکانش وجود دارد، یک سیستم دعوت درست کنید. کاربرانی که بین پرداخت پول و دعوت از دوستانشان میتوانند یکی را انتخاب کنند، به احتمال بیشتری دعوتنامه میفرستند. Candy Crush را یادتان هست؟
41. بر عملکرد خود نظارت داشته باشید. دائما تحلیل عملکرد خود را از طریق AppAnnie یا Flurry چک کنید تا نحوه برقراری تعامل کاربران را با اپ خود درک کنید. نتیجهگیریهای جدید ترسیم کنید، یک طرح عملی آماده کنید، اجرا کنید، آب بکشید، و دوباره تکرار کنید!
42. کاری کنید به شما توجه شود. با تلاش برای برقراری ارتباط با ویراستاران، وارد طبقهی "جدید و جالب توجه" در اپ استور شوید. ممکن است اپ شما اپ مورد علاقه بعدی آنها باشد.
43. یک بلاگرِ میهمان شوید. به دیگر وبسایتها کمک کنید و تخصص خود را با آنها به اشتراک بگذارید. این گونه به شما اجازه خواهند داد در بیوی اپتان یک لینک قرار دهید.
44. کوپنها را در نظر بگیرید. یک سرویس کوپن پیدا کنید که به بازارتان مرتبط باشد و یک کمپین راه بیندازید. بهترین قسمت این است که میتواند نتیجه را به راحتی و از طریق کدهای کوپن ردیابی کنید.
45. با کاربرانی که قبلا اپتان را نصب کردهاند ارتباطتان را حفظ کنید. Google یک اقدام نوآورانه جدید انجام داده که طی آن میتوانید تبلیغاتی اجرا کنید تا کاربران را به باز کردن اپ سوق دهید. Facebook نیز کار مشابهی انجام میدهد.
46. یک کمپین تبلیغاتی در فیسبوک راه بیندازید. از صفحات خبری افراد استفاده کنید تا اپتان بیشتر نصب شود.
47. تمبرهای مخصوص خودتان را بسازید. تمبرهایی را که برای پست کردن استفاده میکنید سفارشی نمایید. برای این کار به سایت http://photo.stamps.com/Store/ سر بزنید.
48. به سوالات پاسخ دهید. به دیگران کمک کنید جوابهایی را که نیاز دارند در Quora.com بگیرند. و از نام اپتان در بیوی نویسنده استفاده کنید. زیادی خودتان را تبلیغ نکنید؛ جامعهی آنجا این کار را دوست ندارد.
49. جالب توجه باشید. این بدین معناست که بامزه، جالب، یا حتی حیرت آور باشید. آنوقت شانس حضور در Reddit را خواهید داشت.
50. یک ارائهی SlideShare درست کنید. شاید ارائه شما بتواند به کس دیگری در توسعه یک پروژه کمک کند، و در طی این راه چند دانلود هم برایتان دست و پا کند.
51. به کاربران کمک کنید تا اپتان را تبلیغ نمایند. یک قابلیت درونبرنامهای "به یک دوست خبر بده" اضافه کنید تا کاربران کنونیتان بتوانند اپ را با دوستان، خانواده، همکاران و همتیمیها به اشتراک بگذارند. با دادن پیشنهاد اعتبار یا تخفیف برای هر یک مشترک جدیدی که یک مشتری برایتان به همراه میآورد، او را به این قابلیت اشتراکگذاری ترغیب کنید.
52. با دیگر اپهای موبایل فضای تبلیغات مبادله کنید. Appsfire و AdMob بیش از همه برای این نوع خدماتشان مشهورند.
53. به گروههای LinkedIn ملحق شوید. در بحثها شرکت کنید و در محتواهای جالب نظر بنویسید. زمانی که نظرتان مرتبط است آن را بنویسید.
54. یک میهمانی ناهار اپلیکیشن را میزبانی کنید. این تجربه را به کاری مفرح و مشارکتی تبدیل کنید. کاربران اصلی خود و برخی از افراد مطبوعاتی را دعوت کنید.
55. رویدادتان را پخش کنید. میهمانی ناهار خود را در اینترنت پخش کنید و یک پخش زنده هم از آن منتشر نمایید (اگر قرار است اپتان بینالمللی باشد). بگذارید افراد از سراسر جهان شاهد این تفریحات باشند و در آن شرکت کنند.
56. به زمانهای قدیم بازگردید. با اینکه ممکن است قدیمی شده باشد، اما تبلیغات دستهبندی شده را فراموش نکنید. تبلیغاتی که عنوانی شبیه این دارد: "آیا برای فرزندتان به یک معلم نیاز دارید؟" میتوانند جمله اول مناسبی برای اپ آموزش آزاد شما باشند.
57. تصویرهای زمینه و پوسترهایی طراحی کنید که کاربرانتان دوست دارند. آنها را بین کسانی توزیع کنید که واقعا به اندازه کافی اهمیت میدهند که آن را بالا ببرند و اپ شما را تبلیغ کنند.
58. درخواست یک مهر لوگو برای خود بدهید. یک مهر سفارشی بگیرید و شهر را پر از لوگو و شعار اپ خود کنید.
59. پیشنهاد اپ آزمایشی رایگان بدهید. اگر اپتان پولی است اپ رایگان آزمایشی ارائه کنید تا اطلاعات کاربران احتمالی خود را جمعآوری کنید. آنگاه به دنبال آنها بروید و از آنها بپرسید که میخواهند در برنامه پولی ثبت نام کنند یا خیر. با آنها ارتباط برقرار کنید. آنها را وارد کار کنید.
60.روی اپ موبایلتان یک نقشه محتوای جذاب درست کنید. اینکه مردم به چه محتوایی اهمیت میدهند و به چه چیزی اهمیت نمیدهند را تحلیل کنید.
ز همه مهتر، همیشه به حرف کاربران کنونیتان گوش کنید. آنها میتوانند نه تنها درباره تجربه کاربریشان، بلکه همچنین درباره راهی که برای رسیدن به اپ شما طی کردهاند، آگاهی فوقالعادهای ایجاد کنند. برخی افراد ممکن است داستان مشابهی را به اشتراگ بگذارند و شما به راحتی بزرگترین کانال بازاریابی خود را در همان پایگاه کاربری موجود خود، پیدا کنید.