گوشی های هوشمنددر حال تبدیل شدن به افزونه هایی کوچک برای ما هستند و پیامهایی از خودمان به آنهایی که اطرافمان هستند میرساند.
گوشیهای ما اکنون بخش مهمی از زندگیمان هستند و ما اکنون بیش از هر وقت دیگری با موبایل خود سر و کار داریم. یکی از جدیدترین گزارشهای اپ موبایل امریکا از comScore حاکی از آن است که:
- ما اکنون 50 درصد از زمانی را که به رسانه های دیجیتال اختصاص میدهیم، در اپهای گوشی هوشمند خود سپری میکنیم.
- زمانی که در اپهای موبایل صرف میشود بدون شک بر زمان صرف شده در وب موبایل میچربد.
- ما اغلب اوقات تنها به 20 اپ در ماه یا کمتر از آن دسترسی داریم، اما طوری آنها را روی صفحه گوشی مان قرار میدهیم که راحت به آن دسترسی داشته باشیم.
و از این جالبتر این است که انتخاب نوع گوشی های هوشمند و پلتفرم ما نمایانگر بخش زیادی از رفتارها،عادات و حتی شخصیت ماست. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا بافتهای متفاوتی را که اپ شما بین کاربران iOS و اندروید میتواند پیدا کند، دریابید. همچنین به شما دلیل اینکه چرا باید سنجش موفقیت اپ خود را در هر حالت به طور متفاوتی انجام دهید، نشان میدهد.
بیایید شروع کنیم!
اما اول، مفاهیم پایه
بیایید با پوشش دادن برخی مفاهیم پایه در بازار سیستم عامل موبایل آغاز کنیم. گوشیهای اندروید و iOS رویهم رفته بیش از 97 درصد این بازار را تشکیل میدهند.و از آگوست 2017، اندروید تقریبا چیزی حدود دو سوم (64%) آنها را از آن خود کرده است!
اندروید به دلیل طیف وسیع قیمتهای خود و قیمت ورود به بازار ارزانتر، بزرگترین سهم جهانی را در حوزههای کمدرآمدتر و ملتهای در حال توسعه از آن خود کرده است. این سیستم در بازارهای نوظهور چون آسیا و آفریقا از Apple جلوتر است.
با این حال، علیرغم چیرگی جهانی گوگل بر سهم بازار، اپل سهم سود بازار را برای خود دارد. چون کاربر میانگین iOS فعالتر ااز کاربر میانگین اندروید است.
آنها ظرفیتهای متفاوتی را عرضه میکنند
تفاوتهای بنیادی زیادی بین اندروید و iOS وجود دارد که بر تجربه کاربری و انتخابهایی که ما هنگام مشارکت با هر یک از آنها انجام میدهیم، تاثیر میگذارد.
وقتی پای ثبت نام اپها، اعلانهای push، قوانین و زمانبندی ها وسط میآید، اپل به طرز شگفت آوری سختگیر است، و آنها اجبارا بروزرسانی های سیستم عامل را به کاربر تحمیل میکنند تا از تجربهای دائمی برای آنها اطمینان حاصل کنند.
از یک طرف دیگر، اپهای اندروید و لیست بندی های اپ میتواند بدون مرور انسان بروزرسانی شود. آنها همچنین در بین سازندگان متنوع گوشیها از جمله سامسونگ، LG، HTC و Motorola پخش شده اند، که این موضوع به کاربر تجربهای به دلخواه خود میدهد.
حال، هر دوی این سناریوها با بدیها و خوبیهای خودشان وارد ماجرا شده اند، و اگر از کاربران هر یک از این دو سیستم سوال کنید، دقیقا به شما خواهند گفت که چه میخواهند. کاربران اپل معمولا به تجربه دائمی در همه گوشیها و هر بروزرسانی که رسیده است، وفادارند. در حالیکه کاربران اندروید به آزادی و سفارشی بودن که گوشیهایشان فراهم میکنند، علاقه دارند.
اینها همه نشان میدهد که، گرچه همه گوشی های هوشمند در هدف بنیادی خود یکسانند، هر کاربر گوشی هوشمند خودش را به نحوی منحصر بفرد میبیند.
تفاوتها در جمعیت شناسی بنیادی
همانطور که قبلا ذکر شد، اندروید اکنون بزرگترین سهم پلتفرم جهانی را داراست، و برتری خاصی را در حوزه های کم دارامدتر و ملتهای در حال توسعه دارد. در مقایسه با آن، کاربران iOS معمولا درامد بالاتر، سطح سواد بالاتر، مشارکت بیشتر و صرف هزینه بیشتری به ازای هر اپ دارند. مسلما این بدین معنا نیست که آنهایی که همین مشخصات را دارند یک گوشی اندروید ندارند. بلکه این داده ها صرفا نشان دهنده جمعیت عمومی اندروید است.
احتمال اینکه مردان کاربر iOS باشند، به میزان کمی بیشتر از زنان است. اندروید ظاهرا رایج ترین پلتفرم در میان تمام ردههای سنی است، اما چیرگی اش بر iOS در سنین 65 به بالا کمی کمتر است.
حال آن که احتمالا تفاوتهای سنی و جنسیتی بین پلتفرمها برای تاثیر بر تصمیم گیری برای پلتفرم اپ شما کافی نیست، درامد و مکان زندگی نیز نباید نادیده گرفته شود. همان گونه که در زیر خواهید دید، این موضوع میتواند بر خریدهای درون برنامه ای و اشتراکهای دارای کارمزد تاثیر بگذارد، که این موضوع نقش به سزایی را در مدل کسب و کاری که بر چنین رفتارهایی تکیه دارد، ایفا میکند.
آیا شخصیت هم نقش دارد؟
خواه باور کنید یا نکنید، به نظر میرسد ما گوشی های هوشمند خودمان را بر اساس اینکه چقدر درونگرا یا برونگرا هستیم انتخاب میکنیم! بر اساس یک پژوهش، کاربران اندروید از کاربران iOS کمتر برون گرا هستند، و تصور میشود که سطوح بالاتری از صداقت و فروتنی دارند.
کاربران اندروید همچنین با احتمال بالاتری ترجیح به ذخیره پول شان می دهند و بیشتر عادت به پیروی از دیگران دارند، در حالیکه همتایان آنها در iOS ترجیح می دهند پول خود را خرج کنند و بیشتر احتمال دارد در کارها پیشتاز باشند.
با این حال، وقتی به انتخاب پلتفرم برای یک اپ میرسد، من شخصا درباره تفاوتهای شخصیتی خود را نگران نمیکنم؛ هر کاربری به نحوی بسیار شخصیتر از آنچه یک پژوهش میتواند نشان دهد،منحصربفرد است.تا زمانی که بر هدف اپتان و خواسته کاربران تمرکز کنید، برای این کار خوب هستید.
رویکرد نسبت به تکنولوژی
بر اساس یک نظرسنجی که توسط Hunch.com صورت گرفته، کاربران iOS با احتمال بیشتری در دسته اتخاذکنندگان اولیه تکنولوژی که اولین باز پیش از 1992 از اینترنت استفاده کرده اند، قرار میگیرند. آنها همچنین ظاهرا به اپل وفادارند، از آنجا که احتمال اینکه یک کامپیوتر Mac داشته باشند، بیش از 100 درصد نسبت به کاربران اندروید بیشتر است.
در سوی دیگر این طیف، کاربران اندروید ظاهرا دیرتر اینترنت را پذیرفته اند . کمتر احتمال دارد از کامپیوتر خود پشتیبانی تهیه کنند. آنها یک گوشی همه کاره را حتی به قیمت نداشتن ظاهر زیبا ترجیح میدهند، و احتمال بیشتری هست که از ایمیل Yahoo استفاده کنند، تا اینکه دامنهی ایمیلی مرتبط با کارشان یا وبسایت خود داشته باشند.
رفتار اعلانهای Push
تفاوت خیلی زیاد میان رفتارهایی چون واکنش نشان دادن به اعلانهای push ، بین کاربران iOS و اندروید جالب است. این موضوع به شما کمک خواهد کرد که امتیازدهی های بازکردنیِ خود را نسبت به دستگاهی که کاربرتان استفاده میکند تنظیم نمایید.
حدود 3.5 % از کاربران اندروید اعلانهای push را باز میکنند، در حالیکه کمتر از 1.8 درصد از کاربران iOS چنین میکنند. یکی از دلایل این مساله ممکن است این حقیقت باشد که اعلانهای push در اندروید در صفحه قفل آنها پدیدار میماند تا زمانی که کاربر کاری برایش انجام دهد. در یک آیفون، پس از اولین باز کردن قفل صفحه این اعلانها از دیده پنهان میشوند.
این احتمال وحود دارد که این تفاوتها در قابلیتها، همان چیزی باشد که باعث میشود کاربران iOS سریعتر اعلانها را باز کنند. برای یک کاربر iOS میانگینی از تنها 7 دقیقه طول میکشد تا به یک اعلان پوش پاسخ دهد، در مقایسه با 48 دقیقه برای کاربر اندروید. این ممکن است نشانه تعامل بیشتر در کاربران iOS باشد.
جذب، مشارکت درون برنامه ای و نگهداری مشتری
Liftoff مجموعه جالبی از دادهها را منتشر کرده که هزینه لازم برای جذب یک کاربر موبایل را نشان میدهد که برای یک سرویس پولی ثبت نام میکند، و همچنین در فعالیت مشارکت روزانه درگیر است.
این داده ها بر اساس اینکه آیا هدف اصلی اپ ثبت نام، رزرو کردن، خرید، خرید درونبرنامهای، یا اشتراک است، دسته بندی شده است.وقتی پس از نصب اپ کار به مشارکت کاربری میرسد، در تمام دسته های مذکور iOS از اندروید بهتر است، بجز در ثبت نام، که اندروید به میزان کمی بالاتر است:
بطور میانگین، کاربران آیفون نسبت به اندرویدی ها به مدت 9 ساعت بیشتر در یک ماه در اپهای گوشی هوشمند خود مشارکت دارند.
صاحبان iPhone گاهی با لفظ "کاربران قدرتی" اسمارت فون توصیف میشوند، و بطور متوسط با محتوای بیشتری در مشارکت اند. از سوی دیگر، پلتفرم اندروید تعداد بیشتری کاربر رسانهای در هر دسته بندی دارند.
این یعنی شما ممکن است بخواهید درنظر بگیرید که آیا اندازه مخاطبین تان برای اپتان تعیین کننده تر است یا مشارکت آنها. کدامیک برای شما مهم تر است؟ خیلی از مسائل به هدفی که برای اپ تان تعیین کردهاید بستگی دارد.
هزینه برای مصرف کننده و تجارت موبایلی
همانطور که قبلا گفتم، به نظر میرسد فاصلهای بین قدرت خرید یک کاربر متوسط آیفون در مقایسه با کاربر اندروید وجود داشته باشد.
کاربر میانهای اپ آیفون 85000$ در سال درآمد دارد، که 40 درصد بیشتر از کاربر میانهای اندروید با درآمد 61000$ در سال است. و با اینکه اندروید دانلودهای خیلی بیشتری از iOS دارد، کاربران آیفون دو برابر اندرویدیها خرج میکنند. همچنین در Q1 سال 2017، هزینه های iOS از یک سال ب سال دیگر 45% افزایش داشت، در حالیکه این رشد در اندروید 40 درصد بود.
میانگین چک خرید درون اپی برای یک کاربر iOS 4 برابر بیشتر است! اگر میخواهید یک اپ خرید موبایلی توسعه دهید، توسعه iOS احتمالا منطقی ترین است. اما کاربران اندروید عاشق اپهای ابزاری دیجیتال هستند، مثل لانچرها، اپهای آنتی ویروس، و بهبود دهندگان عملکرد، و آماده هزینه کردن برای این نوع اپها هستند و 5 برابر بیشتر از کاربران iOS برای این اپها خرج میکنند.
دارندگان آیفون همچنین احتمالا بیشتر از اندروید بر روی تلفن خود خریدهای منظم انجام میدهند. اینها ملاحظات مهمی برای توسعه دهندگان اپ خرده فروشی و آنهایی است که به دنبال پولسازی با استفاده از اپهای پولی یا با خرید درونبرنامهای هستند. تبلیغات موبایل در اپهای اندروید منبع اصلی تولید درآمد هستند.
وفاداری به یک پلتفرم خاص
کاربران iOS در مقایسه با اندروید وفادارترند و قدرت صرف هزینه بالاتری دارند. همانطور که پیشتر مختصراً توضیح دادم، کاربران اندروید باز بودن پلتفرم را دوست دارند و دلشان میخواهد دستگاه شان را به دلخواه انتخاب کنند، در حالی که کاربران iOS دوست دارند دستگاه خود را معین کنند و بیشتر وقتشان را صرف امتحان کردن اپهای متنوع میکنند.
به نظر میرسد دارندگان آیفون معمولا گوشی خود را خیلی بالا فرض می کنند و برای همین بیشتر احتمال دارد که با گذشت زمان کاربر آیفون بمانند. و گرچه درصد کاربران خیلی راضی اندروید نسبتا بالاست -48 درصد- این مقدار کمتر از میزان 62 درصدی دارندگان آیفون است که راجع به اسمارت فون خود چنین حسی دارند.
چه زمانی میان این دو انتخاب کنیم؟
با رشد اپ استور اپل و گوگل پلی استور، راه ایدهآل برای توسعه که شما میتوانید اتخاذ کنید توسعه هیبریدی برای هر دو پلتفرم است. اکثریت اپها در هر دو سیستم بخوبی میتوانند عمل کنند، و این طور ساختن از ابتدا بهتر از آن است که اول برای یک اپ استور بسازید و با گذشت زمان دیگری را اضافه کنید.
اما اگر قصد انتخاب یک پلتفرم را بجای دیگری دارید، این مسائل را به یاد داشته باشید:
- توسعه برای اندروید در صورتی منطقی است که مخاطبین هدف شما به طور عمده در اندروید متمرکزند، و همچنین زمانی که شما بر سفارشی کردن تجربه کاربری اندروید و افزودن آن به قدرت شخصیسازی که اندروید دارد، تمرکز داشته باشید.
- iOS ابتدا زمانی منطقی است که اهداف شما با صرف هزینه مصرف کننده تان، مشارکت درونبرنامهای و وفاداری او هم تراز است، که اینها مسائلی اند که کاربران آیفون را ارزشمند میکنند؛ اپل همچنین زمانهای تایید اپ را کوتاهتر کرده است و این زمان برای بازاریابی تان میتواند مفید باشد.
امیدواریم این دادهها به شما بینشی درباره مخاطبین اپ حاضر/آینده تان داده باشد. با برخی تفاوتهای اصلی که برشمردیم، اکنون میتوانید به امتیازات مشارکت، رفتار درون برنامه ای و سنجش موفقیت خود با آگاهی بیشتری درباره اینکه در پشت رفتارهای کاربرتان چه دلایلی هست، نگاه کنید.
کدام تفاوتها را از همه مرتبط تر به توسعه اپ خودتان میدانید؟ به ما بگویید!