به محض اینکه فرآیند توسعه اپ تکمیل شد، و پیش از آنکه در اپ استور یا گوگل پلی استور آنرا در دسترس عموم قرار دهید، باید تصمیمی حیاتی بگیرید. آیا قرار است برای دانلود آن از کاربران پول دریافت کنید؟
یا میخواهید آنرا به طور رایگان در دسترس قرار دهید؟
یکی از دلایلی که بسیاری ترجیح میدهند بابت دانلودها پول بگیرند، این است که آنها راه دیگری برای درآمدزایی در اپلیکیشن خود بلد نیستند. پس از هزینه کردن این همه پول برای توسعه، آنها فکر میکنند تنها راه بازگشت مبلغ زیاد سرمایهشان، این است که برای هر دانلود کارمزد دریافت کنند. این یک سوءتفاهم رایج است. اپهای رایگان میتوانند پول واقعی تولید کنند.
درست است!
تنها کاری که باید بکنید اینست که مطمئن شوید رویکرد هوشمندانهای را دراین استراتژی اتخاذ میکنید. بازیکنان بزرگی در دنیا وجود دارند که پولهای زیادی درمیآورند. شما هم میتوانید به چنین موفقیتی دست پیدا کنید، اگر از چند استراتژی بسیار مهمِ پولسازی پیروی کنید.
- کاربرانتان را درک کنید
- رقابت را درک کنید
- خریدها و تبلیغات درون-برنامهای انجام دهید
- هنر ظرافت و نامحسوس بودن
پس اگر اصلاً نمیدانید که باید اپ خود را رایگان یا پولی کنید، من میگویم قطعاً رایگان بهترین گزینه شماست. تنها کاری که باید بکنید این است که از این راهنماییها پیروی کنید، که در ادامه به تفصیل به آنها خواهم پرداخت.
اکثریت اپهایی که دانلود میشوند، رایگانند.
این اطلاعات به شما چه میگوید؟ کاربران موبایل به پرداخت هزینه برای اپهایشان عادت ندارند. پس خیلی محتمل نیست که برای اپ شما استثنا قائل شوند. مطمئنم چیزی مشابه اپ شما در بازار در دسترس است، پس کاربران میتوانند به راحتی آن را جای دیگری رایگان دانلود کنند.
پس بهترین گزینه شما اینست که اپ خود را بدون هزینه ارائه کنید. آنگاه سعی کنید بیشترین تعداد دانلود ممکن را از آن خود کنید و به دنبال راههای دیگری برای داشتن درآمد بگردید.
بعنوان یک کارشناس صنعت که قبلاً این مسائل را تجربه کرده است، میتوانم بر مبنای تجربه شخصی خودم به شما بگویم که این راه، کار میکند.
اپهای رایگان پول در میآورند و آنچه در ادامه خواهم گفت روشی است که اپ شما را پولساز خواهد کرد.
کاربران خود را درک کنید
پیش از انجام هر کار دیگری، باید کمی وقت بگذارید تا مقداری تحقیق کنید. درباره مردمی فکر کنید که هم اکنون از اپ شما استفاده میکنند، یا خواهند کرد. این کار برای بعضی از شما نسبت به دیگران راحتتر خواهد بود.
برای آنهایی که یک بیزینس در حال کار دارند، جمعیت شناسی کاربران اپ انعکاس دهنده مشتریان کنونیشان خواهد بود. اما اگر قصد دارید اپی راه بیندازید که قرار نیست به یک کمپانی موجود وصل باشد، باید بر روی بازار هدف احتمالیتان تمرکز کنید.
باید بفهمید که این آدمها چطور فکر و رفتار میکنند. برای مثال، سیستم عاملی که اپ شما بر روی آن در دسترس است حتی بر روی رفتار کاربرانتان تاثیر میگذارد.
کاربران اپل و کاربران اندروید رفتار متفاوتی دارند. اگر کاربرانتان را نشناسید، قادر به فهم هیچ چیز نخواهید بود. اما این موضوع را یک قدم جلوتر ببرید. درک کردن کاربرانتان، معنایش خیلی بیشتر از تنها دانستن گوشی موبایلی است که استفاده میکنند.
از خودتان این 3 سوال را بپرسید تا در جهت درستی شروع به کار کنید.
1. چه کسی این اپ را استفاده میکند؟
2. برای چه کاری از آن استفاده میکنند؟
3. چگونه استفادهاش میکنند؟
به محض آنکه بتوانید این سوالها را پاسخ دهید، میتوانید کم کم متوجه شوید که کاربرانتان چه کار میکنند. حالا این رفتار را با اپ خود مقایسه کنید. آیا اپ شما این ملاحظات را برآورده میکند؟
اگر جواب آری است، پس شما در موقعیت خوبی قرار دارید و میتوانید به گامهای بعد بروید. فقط پیش از پرش به جلو، مطمئن شوید که همه چیز را از کاربرانتان شروع کردهاید.
رقبای خود را بشناسید تحلیل رقبا یک تاکتیک بازاریابی است که معمولا توسط خیلی از بیزینسها دستکم گرفته میشود. آنها آنقدر بر روی شرکت خود تمرکز کردهاند که نسبت به مشاهده نحوه عملکرد رقبایشان بیاهمیت هستند. پیش از آنکه جلو بروید، قدم اول در این کار شناسایی رقبایتان است.
به محض آنکه آن قسمت از فرآیند را کامل کردید، میتوانید تحلیل اجزاء عملکرد آنها را آغاز کنید.
این شکل میتواند به هدایت شما در مسیر درست در این مساله که باید به دنبال چه چیزی بگردید، کمک کند. از این شکل چیزهای زیادی میتوانید بیاموزید. اگر رقبایتان در حال انجام کاری شبیه به کار شما هستند، ببینید بهتر از شما عمل میکنند یا خیر. از اینکه از شخص دیگری که موفقتر است، یاد بگیرید، خجالت نکشید.
به سادگی میتوانید همان روشهای آنها را در استراتژی پولسازی اپ موبایل خود به کار گیرید. روی دیگر سکه این است که، همچنان که تحقیق میکنید، بفهمید رقبایتان در چه کاری ضعیف هستند. میتوانید این اشتباهات آنها را یادداشت کنید و حواستان باشد هنگام پیاده کردن برخی تغییرات در اپ خودتان، از آنها اجتناب کنید. هر جا که تحلیل رقابتتان تمام شود، باید یک استراتژی متمایزسازی برای خودتان بسازید.
خودتان را از دیگران جدا کنید.
چه چیزی اپ شما را خاص و بیهمتا میکند؟
به کارهایی فکر کنید که میتوانید بهتر از هر کس دیگر انجام دهید، و مطمئن شوید که آن کار، نقطه کانونی استراتژی بازاریابی شماست.
برندسازی مناسب برای اپتان، پولسازی را برای شما خیلی راحتتر میکند، حتی اگر بعنوان دانلود رایگان آنرا در دسترس بگذارید.
فعالیتهای درون-برنامهای
حالا که اجزاء مقدماتی پولسازی اپتان را پوشش دادهایم، وقت آن رسیده است که بر آنچه واقعاً پول میشازد تمرکز کنیم.
2 راه پایهای وجود دارد که اپها بتوانند پول در بیاورند:
1. خریدهای درونبرنامهای
2. تبلیغات
پس شما میتوانید یک یا حتی هر دوی این روشها را در اپ خودتان به کار گیرید. هر یک فواید زیادی دارد. اینکه هر یک چگونه کار میکنند را به تفصیل به شما توضیح خواهم داد، تا دقیقاً بدانید باید چه کار کنید.
خریدهای درونبرنامهای
یک خرید درونبرنامهای به کابران قابلیتهای اضافی و گزینههای بیشتری را ارائه میدهد. این ارتقاء به افزایش ارتباط آنها با اپ کمک میکند و تجربه کاربری را بهبود میبخشد. نگاهی بیاندازید که یک کاربر متوسط هرماه در خریدهای درونبرنامهای چقدر هزینه میکند.
همانطور که در این دادهها میببینید، عمدهی کاربران موبایل آپگریدهای اپ را نمیخرند. همچنین آشکار است که کاربران در پلتفرم iOS بیشتر از کاربران اندروید راغب به هزینه کردن هستند. پس نمیتوانید انتظار داشته باشید هر فردی که اپ شما را رایگان دانلود میکند، پول خرج کند. این یک هدف واقعگرایانه یا قابل دستیابی نیست.
پس مجبورید روی گروهی تمرکز کنید که تمایل به خرید این آپگریدها داشته باشند. این قابلیتهای اضافی میتوانند بسته به طبیعت اپ و عمق عملکردی آن، لایهای از پیچیدگی به اپ بیافزاید. باید راهی پیدا کنید که کاربر را گیر بیندازید و کاری کنید برای چیزهای بیشتری دوباره به سوی شما بیایند. برای مثال، بازیها خیلی خوب کاربران را وسوسه میکنند تا برای بهبود بازیشان، آپگریدها را خریداری کنند. پس کاربران ممکن است بتوانند بازی را به رایگان دانلود و بازی کنند، اما نمیتوانند قفل بعضی نقشهها یا کارها را بدون پول خرج کردن باز کنند.
سیستمهای سکه یا توکن راهی عالی برای رسیدن به این هدف و وادار کردن کاربران برای بیشتر هزینهکردن در هر خرید است. بجای آن که بگویید قیمت فلانچیز هزار تومان است، میتوانید آنرا به ارزش 100 توکن پیشنهاد کنید.
به کاربران اجازه دهید با پرداخت پول واقعی، توکن بخرند و بر اساس مقداری که هزینه میکنند، به آنها یک نرخ تبادلِ بهتر بدهید.
پس برای مثال:
- 5 هزار تومان = 500 توکن
- 10 هزار تومان = 1200 توکن
- 20 هزار تومان = 2500 توکن
براساس پشتیبانی اپل، 4 نوع اصلی از خریدهای درونبرنامهای وجود دارد.
- قابل مصرف
- غیرقابل مصرف
- اشتراک غیرقابل تمدید
- اشتراک با تمدید خودکار
پس مثال سکه در دسته قابل مصرف قرار میگیرد.
یک خرید غیرقابل مصرف میتواند ارتقاء به نسخهای برتر از یک اپ باشد که امتیازات ویژهای مثل نداشتن تبلیغ به آن اضافه کرده باشد. اشتراکهای غیرقابل تمدید برای طول دورهای خاص در زمان هستند.
اگر یک وبسایت داشته باشید، متوجه هستید تبلیغات چگونه کار میکنند. همین مفهوم برای اپ شما هم وجود دارد. شما بر اساس تاثیرگذاریتان یا تعداد کلیکها کارمزد میگیرید. نوع تبلیغاتی که در پلتفرم شما ارائه میشود بر روی نرخ مزدتان نیز اثر میگذارد.
برای مثال، میتوانید از شرکتها برای یک تبلیغ ویدیویی، بیشتر از یک آگهی ثابت یا بَنر پول بگیرید. تبلیغات برای بعضی مدلها و اپها جواب میدهد. پس از تحلیل کاربران و رقبایتان، باید تصمیم بگیرید که آیا در نظر گرفتن این استراتژی برای شما معقول است یا خیر.
در ادامه مثالی از برخی تبلیغات ساده اپها را میبینید.
گرچه اینها میتوانند برای شما پولساز باشند، گاهی نیز ممکن است برای کاربرتان تجربه ناخوشآیند و مزاحمت ایجاد کنند. پس قرار نیست در تبلیغات زیادهروی کنید. با دانستن این موضوع، میتوانید استراتژی تبلیغات خود را با مدل تجاری خریدهای درونبرنامهای نیز ترکیب کنید.
بیایید فرض کنیم هر دوی این تکنیکها را برای پول درآوردن استفاده میکنید.
شما میتوانید به کاربرانی که نمیخواهند هنگام استفاده از اپ، تبلیغ ببینند،یک آپگرید ممتاز ارائه کنید.
همانطور که میبینید، استفاده از خریدهای درونبرنامهای و تبلیغات به طور همزمان در یک اپ میتواند انجام شود.
ظرافت و محسوس نبودن
حیاتیترین قسمت استفاده از اپهای رایگان برای درآمدزایی، متقاعد کردن کاربر در این مورد است که آنها برای بهبود تجربه خودشان قرار است خرید کنند.
چطور این کار را انجام میدهید؟
شما باید این تصور را ایجاد کنید که آنها باید پول خرج کنند تا بیشترین بهره را از اپ شما ببرند. برای این که چنین اتفاقی بیفتد، قسمتهای رایگان اپ شما باید خوب باشند، ولی بی نقص نباشند. این مساله خطرناکی است. اگر نسخه رایگان خود را عالی بسازید، کاربر دلیلی برای هزینه کردن پول اضافی نخواهد دید.
اما اگر خیلی از قابلیتها رادر نسخه رایگان ببندید، کاربران آنقدر تجربه خوبی نخواهند داشت که حس کنند میخواهند کارهای بیشتری با اپ شما انجام دهند یا چیزهای بیشتری ببینند.
پس باید حد متوسط را رعایت کنید. به طور نامحسوس آنها را با قابلیتهای بهبودیافته و فایدهها قلقلک دهید. اگر قرار است تبلیغ استفاده کنید، مطمئن شوید این آگهیها در استفاده از اپ جلوی مسیر آنها را نمیگیرد. برای مثال، یک کاربر نباید مجبور باشد هر بار که اپ را باز میکند، ویدیویی 30 ثانیهای را مشاهده کند.
اما برخی پاپآپها یا بَنرها که گاهی اوقات نمایش داده شود ممکن است منطقی باشد. به همه چیزهایی که تاکنون دربارهاش بحث کردهایم فکر کنید.
برای تعیین اینکه کدام استراتژِی پولسازی بهتر از همه جواب میدهد، تحلیلی جامع از اپ، کاربران و بازار لازم است. باید بفهمید کدام یک بیشترین عایدی را برایتان خواهد داشت.
به درآمدزایی با اپهای رایگان که میرسد، هیچ داروی جادویی وجود ندارد. اما قطعاً راههایی هست که میتوانید یاد بگیرید تا از فرصتهایی که سر راهتان قرار میگیرد، استفاده کنید.
نتیجهگیری
آیا نیاز هست برای دانلود اپتان از کاربران پول بگیرید؟
مسلماً خیر.
این شکل به شما چه میگوید؟
اپهای برتر در بازار شدیداً از میانگین فاصله دارند. پس اگر اپ ما سریعاً پول پارو نمیکند مأیوس نشوید. زمان میبرد. پولهای زیادی برای بدستآوردن وجود دارد. فقط زمان و تلاش نیاز دارد. با تحلیل بازار هدف خود آغاز کنید. هر وقت کاربر را درک کردید، برایتان یافتن بهترین استراتژی درآمدزایی راحتتر میشود. اما برنامهریزی شما پس از تحقیق درباره کاربران تمام نمیشود.
باید رقابتتان با دیگران را هم تحلیل کنید.
آنها چطور پول در میاورند؟
اگر موفقاند، چند روش را از آنها یاد بگیرید و در استراتژی خود بکار گیرید. اما باید خود را متمایز کنید. از امتحان کردن نترسید. راهی وجود ندارد که تنها و بهترین روش برای درآمدزایی با اپهای رایگان باشد. همانطور که دیدید، چندین راه وجود دارد تا با استفاده از خریدهای درونبرنامهای و همچنین تبلیغات درونبرنامه ای، به این هدف نزدیک شوید.
استراتژیتان باید ظریف باشد.
سعی کنید کاری کنید تا کاربر حس کند باید برای بیشترین بهرهبرداری از اپ شما، پول خرج کند. از هر ابزار که در بازار در دسترس دارید و به شما اجازه اجرای پیشنمونهها را میدهد، بهره ببرید؛ و گزینههایی را که برای اپ شما بهترین کارایی را دارد پیدا کنید. وقتی این را فهمیدید، میتوانید مشغول ساخت اپی شوید که برای شما مناسب است.
اپ شما چه نوع فواید دیگری دارد که میتواند کاربران را پس از تجربهی نسخه رایگان، برای پول خرج کردن وسوسه کند؟