چگونه برای اپلیکیشن استارت آپی خود، طرح کسب و کار طراحی نماییم؟


چگونه برای اپلیکیشن استارت آپی خود، طرح کسب و کار طراحی نماییم؟

کارآفرینی یعنی ریسک کردن و ریسک کردن تا ابد کار ترسناکی است. به خصوص اگر کارآفرینی باشید که قرار است وارد دنیای اپلیکیشن‌ها شود! برای موفقیت، طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن را خودتان ترسیم کنید.

خودتان بهتر می‌دانید؛ در این بازار گاهی لازم است برای جذب مشتری از خیر سودآوری هم گذشت. قبول دارید یا خیر؟ این بار قرار است پشتِ بوم خیال و ماورای اندیشه‌هایتان، ایده‌های اپلیکیشنی خود را ترسیم کنید.

ایده‌های شما، ارزش‌ها، هزینه‌ها، محل کسب درآمد و غیره، مدل کسب وکاری هستند که پیش روی چشمانتان قرار گرفتند.

تمام اصواتی که از سوی این مدل‌ها منتشر می‌شوند را در یک نقطه از بوم جمع کنید؛ طرحی که به دست می‌آید همان طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن خواهد بود.

در این فضا، طرح کسب وکار، گزارشی است از تمام اقدامات یک توسعه دهنده اپلیکیشن. توصیفی جامع از شما و اهدافتان. پاسخی به همان سوالاتی که قبل از شروع فرآیند توسعه اپلیکیشن باید بدان‌ها پاسخ دهید.

در این ماراتن نفسگیر کسی که طرح کسب وکار ندارد، مثل نقاشی است که بدون ابزار احساس، می‌خواهد هنرنمایی کند. خطوطی که بدون برنامه ریزی رسم شوند فقط بخشی از بوم را پُر کرده‌اند.

اگر شما هم می‌خواهید در این حوزه همچون نقاش ظریفی باشید و بیهوده خط‌خطی نکنید، طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن لازم است.

اما یک طرح کسب وکار یا پلن تجاری از چه عناصری تشکیل شده است؟ یک کارآفرین اپلیکیشنی با ترسیم این طرح به چه چیزی می‌رسد که بدون آن ممکن نیست؟ به تمام این سوالات در ادامه این مطلب پاسخ داده شده است.

نحوه ترسیم طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن

طرح کسب وکار پاسخی قاطع به سوالاتی از قبیل چه می‌کنیم، کجا هستیم و به کجا می‌رویم می‌باشد. با طرح کسب وکار معادله میان مشکلات و کلید حل آن‌ها برقرار می‌شود.

هیچ چیز در این معادله مجهول باقی نمی‌ماند و حتی رقبا به شما شناسانده می‌شوند.

در ادامه با 7 نمونه از مهم‌ترین عناصر طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن آشنا خواهید شد:

توصیف اپلیکیشن و عملیات اجرایی اپ

خلاصه یا چکیده بدون شک مهم‌ترین عنصر موجود در معرفی پلن کسب وکار شما است. دقیقا مثل مقدمه یک کتاب؛ اگر مقدمه نتواند شما را جذب کند مسلما باقی داستان هم جذابیتی برایتان نخواهد داشت.

در استارتاپ اپلیکیشن هم دقیقا این‌گونه است. اولین قدم که سرنوشت‌ساز می‌شود، چکیده است. از همین اول کاربر یا سرمایه گذار تصمیم می‌گیرد با شما ادامه دهد یا این که شما را تنها بگذارد!

به دنبال گزاره‌های ارزشمند برای توصیف اپلیکیشن خود باشید. هوشمندانه با ارائه یک مقدمه مناسب طرف مقابل را درگیر قضیه کنید. اول به شرح یک مشکل بپردازید. مشکلی که با زبان ساده بیان شود و شخص با آن احساس همدلی کند.

بگویید شما این جایید تا این مشکل را برطرف نمایید. سپس به وجه تمایز خود و رقبا بپردازید و این آگاهی را به طرف مقابل یا همان سرمایه گذار دهید که چرا باید شما را به برند دیگر ترجیح دهد.

آیا شما اولین استارتاپی هستید که به این مشکل پرداخته‌اید؟ همه چیز را شفاف توضیح دهید.

معرفی استارتاپ یا تیم

این بخش نه برای مشتری بلکه برای خود شما است. به خاطر خودتان توضیح مختصری از برند داشته باشید. درباره سوابق فعالیتتان توضیح دهید.

اگر محصولات دیگری هم دارید آن‌ها را معرفی کنید و سعی کنید به روش برندینگ، یک طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن بسازید.

معرفی محصول یا اپلیکیشن

وقت آن رسیده است تا استادانه به معرفی اپلیکیشن خود بپردازید. نقاط قوت را پُررنگ کنید و از هر چه که به جلب نظر کاربر کمک می‌کند استفاده نمایید.

امروزه یک کاربر به دنبال متفاوت‌ترین محصولات است. حتی با کپی کردن اپلیکیشن‌ها هم می‌توانید یک برنامه متمایز از سایرین داشته باشید.

برای جذب مخاطب هیچ‌گاه به جزئیات پشت نکنید؛ شاید رمز موفقیت شما در همین نکات جزئی نهفته باشد.

علاوه بر این موارد حقوق معنوی کاربر هم اهمیت دارد. مثلا در برخی از اپلیکیشن‌ها کاربر ملزم به وارد کردن اطلاعات خاص است؛ اما چه طور باید از صداقت و حسن نیت شما آگاه شود؟ بنابراین باید اعتماد او را از این نظر حفظ کنید.

به طور کلی برای معرفی بهتر محصول در طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن بهتر است به ترتیب به سوالات زیر پاسخ دهید:

شرح برنامه: فایده این برنامه برای کاربر چیست؟ چه نیاز‌هایی با این برنامه برطرف خواهند شد؟
ارزش پیشنهادی محصول: ارزش پیشنهادی نوعی استراتژی در بازاریابی اپلیکیشن است که به واسطه آن کاربر متوجه خواهد شد چرا باید از برنامه شما در میان این همه اپلیکیشن رنگارنگ استفاده کند.
منحصر به فرد بودن اپلیکیشن: چه چیزی برنامه شما را متمایز می‌کند؟ چه خدمت خاصی؟ چه امکان متفاوتی؟
قابلیت‌ها: خیلی موشکافانه به بررسی ویژگی‌های محصول بپردازید.

استراتژی کسب درآمد اپلیکیشن

چه طور قرار است با این برنامه کسب درآمد کنید؟ سرمایه گذاران همواره به دنبال پاسخی برای این پرسش هستند. آن‌ها می‌خواهند بدانند چه طور قرار است سرمایه گذاری آن‌ها در آینده جبران شود و علاوه بر بازگشت سرمایه به سود برسند؟

به چند مدل درآمدزایی به عنوان طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن توجه کنید:

پلتفرم: پلتفرم‌ها همان سیستم عامل‌هایی هستند که برای برطرف کردن یک نیاز خاص کاربر تولید شده‌اند.  شما هم باید مثل اپلیکیشن Uber و AirBnB می‌توانید محیطی را فراهم کنید که هم فروشنده و هم مشتری به صورت همزمان در کنار هم قرار گیرند. با این طرح می‌توانید سود زیادی را در معاملات داشته باشید و هم در پرداختی مشتری و هم فروشنده سهیم شوید.
تبلیغات: مثل فیسبوک و اسنپ چت از تبلیغات استفاده کنید؛ به نحوی که کاربر با وجود پیام تبلیغاتی چشم از شما برندارد. در تبلیغات خود مشتریان را هدف قرار دهید و با انواع تبلیغات آنلاین نظیر تبلیغات کلیکی کاربران را به صورت ویژه به خود جذب کنید.
اشتراک گیری: یکی از موارد مهم در کسب درآمد با طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن ارائه بخشی از خدمات به صورت رایگان و سپس اشتراک گیری برای ارائه سایر خدمات به صورت غیررایگان است. به این شکل که می‌گذاریم ابتدا کاربر طعم دلچسب خدمات ما را حس کند؛ بعد از این که او را مشتاق کردیم باقی قابلیت‌ها را به صورت غیررایگان و با پرداخت مبلغی در قالب اشتراک ماهانه، سالانه و …در اختیار او قرار می‌دهیم.
مدل‌های کسب وکار زیادی وجود دارد. در صورتی که مدل انتخابی شما جوابگو نبوده است بهتر است با جستجوی بیشتری جبران خسارت کنید و برای انتخاب مدل تجاری متناسب با کسب وکارتان دست به کار شوید.

استراتژی بازاریابی اپلیکیشن

از آن جایی که محیط فعالیت در این بازار کاملا رقابتی شده است بدون بازاریابی هیچ شانسی برای دیده شدن توسط مشتریان ندارید. رویکرد‌های بازاریابی اپلیکیشن دقیقا باید مطابق با سلایق مشتریانی باشد که آن‌ها را شناخته‌اید و به مشتریان ثابت شما تبدیل شده‌اند.

برای انجام بازاریابی اپلیکیشن خیلی خودتان را درگیر جزئیات نکنید. امروزه آژانس‌های تبلیغاتی زیادی وجود دارند که با مهارت بسیار در زمینه تبلیغات و بازاریابی اپلیکیشن فعالیت می‌کنند. مدیران وب سایت و صاحبان برند هم می‌توانند با آسودگی خیال به سایر اهدافشان بپردازند.

تنها مسئولیتی که به عنوان یک سرپرست یا مسئول پروژه در بازاریابی بر عهده شما قرار دارد انتخاب کمپین‌های بازاریابی اپلیکیشن است. شما هستید که باید با توجه به حجم کاربران، کمپین مناسب را انتخاب کنید و هزینه آن را با بودجه فعلیتان هماهنگ سازید.

مواردی که در بازاریابی اپلیکیشن اهمیت دارند

بازاریابی اپلیکیشن کار مشکلی است؛ چون با پیچیده‌ترین ابعاد وجود انسان یعنی ارواح و اذهان سرو کار دارد. در بازاریابی باید به این موارد دقت داشته باشید:

رفتار کاربر اپلیکیشن​: رفتار کاربر در استفاده از اپلیکیشن بخشی از تجربه کاربری را نشان می‌دهد. سادگی و راحتی استفاده از تکنولوژی معرفی شده، عادات استفاده از اسمارتفون و واکنش کاربر در رابطه با در دسترس بودن یا نبودن محصول، همگی رفتار او را تشکیل می‌دهند.
دموگرافیک: این بخش اطلاعات شخصی کاربر نظیر سن، جنس، فعالیت و شغل را شامل می‌شود. به این ترتیب می‌توانید کاربران را طبقه‌بندی کنید و ببینید چه قشری از جامعه بیشتر مخاطب شما هستند.
ابعاد روان شناختی: سبک زندگی و شخصیت شناسی کاربر
اطلاعات مکانی: این اطلاعات به شما نشان می‌دهد تا در امر بازاریابی اپلیکیشن بیشتر روی چه مناطقی از جهان، کشور و نهایتا شهرتان تمرکز داشته باشید.

رهبری تیم

رهبری تیم را کسی به دست می‌گیرد که سابقه او نشانگر توانایی‌هایش در مدیریت گروه می‌باشد. سرمایه گذاران هم به اولین چیزی که توجه می‌کنند گذشته یا سابقه سرپرست است.

اگر دستاورد خاصی داشته باشید شانس دیده شدن شما نیز بیشتر خواهد شد. (پس تکلیف استارتاپ اولی‌ها چه می‌شود؟!)

چکیده مالی

وقت آن رسیده است که کار خود را با اعداد و ارقام آغاز کنید. پلن یا برنامه مالی شما باید از همین الان مشخص شده و موارد زیر در آن قید شوند:

تنظیم پیش فاکتور یا پروفرما: صورت حساب مالی حداقل برای 3 تا 5 سال آینده باید تهیه شده باشد.
مفروضات کلیدی: مفروضات کلیدی شامل رشد درآمد، ساختار هزینه‌ای و غیره می‌باشند. اگر مفروضات شما با واقعیت تطابق نداشته باشد احتمالا در ارائه پیش فاکتور دچار مشکل خواهید شد.

بودجه مورد نیاز: چه میزان بودجه نیاز دارید؟

استراتژی خروج: چه برنامه‌ای برای خروج سرمایه از مسیر پیشرفت پروژه دارید؟


اهمیت تهیه چکیده مالی
به دو دلیل اساسی تهیه چکیده مالی از اهمیت زیادی در ترسیم طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن برخوردار است:

سرمایه گذاران بالقوه به دنبال همین ارقام هستند و میزان توانایی شما برای رشد را به همین شیوه می‌سنجند. مهم‌تر از آن چکیده مالی به مثابه یک پیشگویی است و همه چیز را در آینده نشان می‌دهد.

اگر بخشی از پروژه شما به اصطلاح بلنگد، سرمایه گذار سریع پا پس می‌کشد. با چکیده مالی مستندات کاملی برای دفاع از خود در دست خواهید داشت.

در ترسیم طرح کسب وکار مشکل دارید؟
اگر با نکات گفته شده هنوز موفق به ترسیم مدل و طرح تجاری خود نشده‌اید، مشکلاتتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با سایر کاربران در میان بگذارید.

نظرات و پیشنهادات

امتیاز شما: