6 فاز طراحی و توسعه وب سایت


6 فاز طراحی و توسعه وب سایت

مراحل متعددی در طراحی وب سایت و روند توسعه آن وجود دارد. از جمع آوری اطلاعات اولیه، ایجاد وب سایت و در نهایت نگهداری وب سایت به منظور اینکه آپدیت و به روز باشد.

فرایند دقیق از یک طراح سایت به طراح دیگر متفاوت است، اما اصول اولیه یکسان هستند.

  1. جمع آوری اطلاعات
  2. برنامه ریزی
  3. طرح
  4. توسعه
  5. تست و تحویل
  6. نگهداری

فاز اول: گردآوری اطلاعات

اولین گام در طراحی یک وب سایت موفق، جمع آوری اطلاعات است. درواقع باید جزئیات زیادی را مورد توجه قرار دهیم.

این گام اول در واقع مهم ترین مرحله است، زیرا این امر شامل یک درک جامع از شرکتی است که وب سایت برای آن ایجاد شده و درنهایت درک و شناخت خوبی از شماست. اهداف و رویاهای تجاری شما چیست و چگونه از وب سایت برای دستیابی به این اهداف استفاده نمایید.

مهم است که طراح وب شما با پرسیدن سؤالات متعدد بتواند مناسبی از درک کسب و کار و نیازهای شما بدست بیاورد تا طراحی وب سایت را شروع کند.

موارد مهمی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

هدف

هدف شما از طراحی سایت چیست؟ آیا می خواهید اطلاعاتی را ارائه دهید، یک سرویس را تبلیغ کنید، یک محصول را به فروش برسانید ...؟ دو مورد از اهداف رایج برای طراحی سایت کسب درآمد یا به اشتراک گذاری اطلاعات است.

مخاطب هدف

آیا گروه خاصی از افراد وجود دارد که به شما در دستیابی به اهدافتان کمک خواهند کرد؟ بهتر است که شخص ایده آلی را که میخواهید از وبسایت شما بازدید کند را تصور کنید. سن، جنس و یا منافع خود را در نظر بگیرید. این امر بعدا کمک خواهد کرد که بهترین سبک طراحی سایت را تعیین کنید.

محتوا

چه نوع اطلاعاتی مخاطبان مورد نظر تان در سایت شما جستجو می کنند؟ آیا آنها به دنبال اطلاعات خاص، یک محصول خاص یا خدمات، سفارش آنلاین هستند ...؟

مرحله دوم: برنامه ریزی طراحی سایت

با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از مرحله ی اول، وقت آن است که یک طرح برای وب سایت شما بسازید. این نقطه ای است که نقشه سایت توسعه یافته است.

نقشه سایت لیستی از تمامی بخشهای اصلی سایت و همچنین زیرمجموعه های آن است. نقشه سایت به عنوان یک راهنما برای اینکه چه محتوایی در سایت وجود دارد، و برای ایجاد یک سیستم ناوبری سازگار و آسان و قابل درک ضروری است. کاربر نهایی وب سایت که همان مشتری شماست  باید در هنگام طراحی سایت به نیازهای آن توجه داشته باشید زیرا اینها افرادی هستند که در مورد خدمات شما میآموزند و یا محصولات شما را خریداری خواهند کرد. یک رابط کاربری خوب، استفاده از سایت را آسان خواهد کرد.

در طول مرحله برنامه ریزی، طراح وب شما میتواند به شما کمک نماید تا تصمیم بگیرید کدام تکنولوژی ها و امکانات برای سایت شما قابل اجرا و مفید است. مانندCMS  وبسایت یا همان سیستم مدیریت محتوا است که میتوان ازسیستم مدیریت محتوای آماده مثل وردپرس یا CMS های اختصاصی استفاده کرد.

فاز سوم: طراحی وب سایت

بعد از جمع آوری اطلاعات و امکانات وب سایت، زمان آن است که در مورد ظاهر و حس سایت خود تصمیم گیری نمایید.

مخاطب هدف یکی از عوامل کلیدی است که باید در نظر گرفته شود. برای مثال، طراحی سایت برای نوجوانان، بسیار متفاوت از طراحی سایت یک مؤسسه مالی است. به عنوان بخشی از مرحله طراحی سایت، مهم است که عناصر اصلی مانند لوگوی شرکت یا رنگ های اصلی را برای کمک به تقویت هویت و برند شرکت در وب سایت مهیا سازید.

طراح وب شما یک یا چند طرح پیش نمونه برای وب سایت شما ایجاد خواهد کرد. این به طور معمول یک تصویر jpg است که طراحی نهایی آن را شبیه سازی می کند.

در هر صورت، طراح شما باید اجازه دهد که پروژه خود را در طول مراحل طراحی و توسعه مشاهده کنید. مهمترین دلیل این امر این است که به شما امکان می دهد که در مورد طراحی سایت خود ابراز علاقه کنید و پیشنهادات خود را ارائه دهید.

در این مرحله، برقراری ارتباط بین شما و طراح سایت شما بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که وب سایت نهایی شما با نیازها و سلیقه شما مطابقت دارد. مهم این است که شما با طراح خود، مبادله ایده نمایید، تا طراحی نهایی وب سایت شما آماده شود.

مرحله چهارم: توسعه وب سایت

مرحله توسعه نقطه ای است که وب سایت ایجاد می شود. در این زمان، طراح وب شما تمام عناصر گرافیکی را از نمونه اولیه گرفته و از آنها برای ایجاد سایت واقعی و کاربردی استفاده می کند.

این مرحله معمولا با توسعه صفحه اصلی سایت انجام می شود، و پس از آن یک پوسته برای صفحات داخلی طراحی میشود. پوسته به عنوان یک الگو برای محتوای سایت شما عمل می کند، زیرا که شامل ساختار اصلی navigational برای وب سایت است. هنگامی که پوسته ایجاد شده است، طراح شما محتویات سایت را از شما دریافت میکند و آنها را در سرتاسر سایت در قسمت های مناسب توزیع خواهد کرد.

عناصری مانند CMS  یا سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس، فرمهای تماس یا سبد خرید آنلاین نیز در این مرحله اجرا و پیاده سازی می شوند.

این زمان طراح شما باید  پیشرفت طراحی و توسعه وب سایت را در دسترس شما قرار دهد تا بتوانید هر گونه تغییر یا اصلاح اضافی را که می خواهید انجام دهید را پیشنهاد کنید.

در موضع فنی و پیاده سازی، یک وب سایت موفق نیاز به طراحی گرافیکی و کدنویسی خوب دارد. این بخششمال نوشتن کد معتبر HTML / CSS است که با استانداردهای وب فعلی مطابقت داشته باشد تا قابلیت های سایت را به حداکثر برساند و دسترسی به بیشتریت تعداد مخاطبان را امکان پذیر سازد.

مرحله پنج: تست و تحویل وبسایت

در این مرحله، طراح وب شما به جزئیات نهایی و تست وب سایت شما توجه خواهد کرد. آنها چیزهایی مانند عملکرد کامل فرمها یا اسکریپتهای دیگر را آزمایش خواهند کرد، همچنین آخرین آزمایشات مربوط به مسائل مربوط به سازگاری با آخرین ورژن های مرورگرها (تفاوت های بین مرورگرهای مختلف وب)، اطمینان از اینکه وب سایت شما بهینه شده است تا بتواند به درستی در آخرین نسخه های مرورگر مشاهده شود.

یک طراح وب خوب، کسی است که به استانداردهای فعلی برای طراحی و توسعه وب سایت آگاه است. تکنولوژی های اصلی که در حال حاضر استفاده می شوند عبارتند از HTML و CSS (Cascading Style Sheets). به عنوان بخشی از آزمایش، طراح شما باید مطمئن شود که تمام کدهای نوشته شده برای وب سایت شما معتبر است. کد معتبر به این معنی است که سایت شما با استانداردهای توسعه وب فعلی مطابقت دارد. این در هنگام بررسی مسائل مانند سازگاری متقابل مرورگر، همانطور که در بالا ذکر شد مفید است.

بعد از تایید طراحی وبسایت زمان انتشار وب سایت است و تحویل گرفتن سایت است. برخی از طراحان وب همچنین ثبت نام دامنه و خدمات میزبانی وب را نیز ارائه می دهند. هنگامی که تنظیمات مربوطه انجام شد و وب سایت شما به سرور آپلود شد، سایت باید بازهم بررسی وتست شود تا اطمینان حاصل شود که تمامی فایل ها به درستی آپلود شده اند و سایت کاملا کاربردی است.

سایر جزئیات نهایی شامل نصب پلاگین (برای وردپرس) یا سایر سیستم های مدیریت محتوا و SEO  (بهینه سازی موتور جستجو) انجام میشود. SEO در واقع بهینه سازی وب سایت شما با عناصری مانند عنوان، توضیحات و برچسب های کلمات کلیدی است که به وب سایت شما کمک می کند رتبه بندی بالاتر را در موتورهای جستجو داشته باشد. اعتبارسنجی کد که قبلا ذکر شده چیزی است که نقش حیاتی در جستجوگرها نیز ایفا می کند. افزونه های وردپرس نیز در دسترس هستند که به طور پیش فرض قابلیت وردپرس را پیش می برند که بسیاری از آنها مستقیما به بهبود جستجوگرها نیز کمک می کنند.

بعد از این بررسی ها سایت شما می تواند برای عموم مردم قابل مشاهده باشد.

مرحله ششم: نگهداری وبسایت

توسعه  و طراحی وب سایت شما لزوما به اتمام نرسیده است. یک راه برای جذب بازدیدکنندگان جدید و تکرار بازدید آنها از سایت شما این است که محتوای یا محصولات جدید را به طور منظم ارائه دهید. اکثر طراحان وب از اینکه برای به روز رسانی اطلاعات در وب سایت با شما همکاری کنند، خوشحال خواهند شد. بسیاری از طراحان بسته های نگهداری و پشتیبانی وب سایت را با تعرفه های پایین تری را بر اساس اینکه چقدر تغییرات یا اضافه شدن مطالب به وب سایت خود دارید را ارائه می دهند.

اگر شما ترجیح می دهید که بیشتر در دسترس داشته باشید و محتویات خود را به روز کنید، چیزی به نام CMS  یا سیستم مدیریت محتوا نیاز دارید. این چیزی است که در مرحله برنامه ریزی در مورد آن تصمیم می گیرید. با CMS، اطلاعات وبسایت شما به پایگاد داده متصل خواهد شد.

یک وب سایت که توسط CMS هدایت می شود به شما امکان می دهد خودتان قسمت های مختلف سایت از جمله محتوا وب سایت را ویرایش کنید. به شما اجازه دسترسی به یک ویرایشگر متن آنلاین میدهد تا شما قادر به ویرایش محتوای باشید و صفحات جدید و مطالب خود را اضافه کنید. امکانات بی پایان هستند!

بعضی از مردم ترجیح می دهند که تمام کنترل سایت خود را داشته باشند و در هر لحظه که بخواهند بتوانند به روز رسانی سایت  خود را انجام دهند. برخی دیگر ترجیح می دهند که وب سایت را به طور کامل تحویل تیم پشتیبانی قرار دهند تا بتوانند به وظایف اصلی و امور مهم کاری خود برسند.

 

نظرات و پیشنهادات

امتیاز شما: