برنامه زمانبندی واقع گرایانه طراحی و توسعه اپلیکیشن


برنامه زمانبندی واقع گرایانه طراحی و توسعه اپلیکیشن

زمان ارزشمند است.
هر چه ساخت یک اپلیکیشن بیشتر طول بکشد، هزینه بیشتری می‌برد. اگر شروع به برآورد هزینه‌های گزینه‌های مختلف برای توسعه کرده‌اید، احتمالا کم کم متوجه شده‌اید که این فرآیند زیاد ارزان تمام نمی‌شود. هیچ پاسخ شسته رفته‌ای برای زمان‌بندی توسعه اپ وجود ندارد. هر اپلیکیشنی منحصر به فرد است، و عوامل متفاوت زیادی وجود دارد که بر طول مدت آن تاثیر خواهد گذاشت. 
درباره این عناصر به طور خلاصه وارد جزییات بیشتر می‌شویم.
بخش بزرگ توسعه اپ، حدود 6 ماه در سال 2017 به طول می‌انجامید. اگر خیلی خوش شانس باشید، این کار می‌‌تواند در حدود چهار ماه تمام شود. اما اپ‌هایی نیز وجود دارد که ساخت‌شان 12 یا حتی 18 ماه به طول انجامیده است. 
این موضوع به کاری که می‌خواهید به انجام برسانید بستگی دارد. شما باید گزینه‌های خود را سبک و سنگین کنید. از یک سو، می‌خواهید اپلیکیشن تان سریع ساخته شود. این کار هزینه‌ها را پایین نگه می‌دارد و اپ شما سریعتر وارد بازار شده و لذا می‌توانید در نهایت شروع به کسب درآمد کنید. با این همه، تنها دلیلی که می‌خواهید سریع کار تمام شود، همین است نه؟
اما اگر در طی فرآیند توسعه عجله کنید، کارتان می‌تواند منجر به هزینه‌های بیشتر در طولانی‌مدت شود. هرگز نباید از سر و ته کار بزنید و آن را سرسری تمام کنید. 
با این حال، بیش از حد کمال‌گرا بودن هم می‌تواند مراحل توسعه را طول بدهد، که باعث می‌شود جیب‌تان خالی شود. این اتفاق هم مسلما مطلوب شما نیست.
برای همین اهمیت زیادی دارد که یک حد وسط بین دو انتهای طیف اتخاذ کنید. 
یک هشدار – در حالیکه شرایط هر اپ ممکن است متفاوت باشد، همیشه راه‌هایی هست که از طریق آن می‌توانید مدتی که ساخت اپ‌تان تا پیش از راه‌اندازی طول می‌کشد اندازه بگیرید. 

اپلیکیشن ساز اپ کاره

در اینجا مروری بر عوامل تاثیرگذار بر زمان‌بندی توسعه خواهیم داشت. مهم‌ترین عناصری را که باید هنگام برنامه‌ریزی یک جدول زمانی واقع‌گرایانه در نظر داشته باشید، جدا کرده‌ایم.

پس از آنکه این راهنما را خواندید، درک خیلی بهتری از مدت ساخت اپ‌تان خواهید داشت.

کیفیت اپلیکیشن

باید مطمئن شوید که بر اساس زمان‌بندی‌تان، کیفیت اپ شما پایین نمی‌آید. به همین دلیل است که شروع کارتان با یک هدف واقع‌گرایانه، اهمیت بسیار دارد. نباید هنگام شروع کار قولی دهید و در نهایت و موقع تحویل، نتوانید از عهده آن برآیید. در این صورت کیفیت کارتان صدمه می‌بیند.

فرض کنید شما یک کسب و کار دارید و در حال برنامه ریزی برای راه‌اندازی یک اپ هستید تا تجربه مشتریان خود را بهبود داده و راه‌های کسب درآمد جدیدی تولید کنید.

ایده‌تان عالی است. اما اگر دارید توسعه اپ موبایل را در اول ژانویه آغاز می‌کنید، به مشتریان‌تان نگویید که اپ‌تان تا پیش از اول مارس آماده‌ی دانلود خواهد بود. این اشتباه بزرگی است. کیفیت زمان می‌برد، اپ‌های خوب هم زمان می‌برند. این واقعیت ماجراست. با این حال، آنچه "خوب" تعریف می‌شود، غالباً نسبی است.

اگر قرار است تلاش کنید تا اپی را در دو سه ماه بیرون بدهید، کیفیت ‌کارتان صدمه زیادی خواهد دید. در این حالت، شما قطعا می‌توانید انتظار یک طول مدت کمتر را برای توسعه داشته باشید.
همچنین در صورتی که اپ شما ساده است انتظار یک زمان‌بندی کوتاه‌تر منطقی است. منظور از اپ ساده اپ‌های پایه‌ای است که نیاز به کد زدن پیچیده و قابلیت‌های ظریف ندارند.
از سوی دیگر، اگر در تلاش هستید تا اپی فوق پیچیده توسعه دهید، باید انتظار زمان طولانی‌تری برایش داشته باشید. اما کمی بعد وارد جزییات بیشتری درباره کارایی اپ‌تان خواهیم شد.
با اپ‌های ساده کیفیت غالبا با شتاب‌دهی به فرآیند توسعه، صدمه نمی‌بیند. این تنها به این خاطر است که کل فرآیند زیاد بزرگ نیست. 
بگذارید برای روشن شدن موضوع یک قیاس انجام دهیم.
فرض کنید شما در حال ساخت یک خانه هستید. نیاز نیست خانه‌تان یک عمارت بزرگ باشد، بلکه قرار است اندازه‌ای متوسط با تعدادی اتاق و دستشویی و حمام داشته باشد. ساخت این خانه یک شبه تمام نخواهد‌ شد. یعنی شما می‌توانید تلاش ‌کنید که زودتر تمامش کنید، اما مسلما کیفیت‌ کار افت می‌کند.
اما حال فرض کنید می‌خواهید در حیاط‌تان یک سایبان کوچک یا یک خانه‌ی سگ درست کنید.
سایبان قطعا در عرض یک روز می‌تواند ساخته شود و همچنان یک محصول باکیفیت باشد. بنابراین درباره توسعه اپ‌تان هم همین تفکر را باید داشته باشید.  این که چه کسی اپ شما را توسعه می‌دهد نیز روی کیفیتش تاثیر می‌گذارد. درباره گزینه‌های توسعه دهندگان و ارتباط آن به برنامه زمانی، بعدا بحث خواهیم کرد.

حجم اپلیکیشن اهمیت دارد

همانطور که در مثال خانه مشاهده کردید، حجم محصول شما بر طول مدت توسعه تاثیر خواهد گذاشت. در نمودار زیر حجم متوسط فایل‌ها را برای اپ‌های مختلف بر اساس دسته‌بندی آنها در پلتفرم iOS می‌بینید.
 

اپلیکیشن ساز اپ کاره

بیش از همه، دسته‌بندی‌های اپ در سمت بالای این نمودار پیچیده هستند. لذا ساخت آنها زمان بیشتری نیاز دارد.به دسته‌بندی‌های پایین نمودار نگاه کنید، برای مثال ابزارها. در گوشی شما چه ابزاری هست که ممکن است استفاده کنید؟
یک ماشین حساب؟
خب، توسعه چیزی مثل این کار بسیار ساده ای است پس حجم آن زیاد بزرگ نیست. چهار عامل اصلی وجود دارد که بر حجم اپلیکیشن شما اثر می‌گذارد و در مدت توسعه نقش دارد.
- حیطه عمل
- عمق
- قابلیت‌ها
- هدف

حیطه (scope) اپلیکیشن

حیطه‌ی اپ شما به بُرد آن و گستره تاثیرش اشاره دارد. برای مثال، آیا اپ شما برای مدرسه‌ی محلی کوچک است؟ یا قرار است برای یک شرکت چندملیتی کار کند که نیاز به ارتباط به صدها API عقبه دارد؟
می‌بینید که چطور تفاوت بین این دو مثال بر روی حجم تاثیر می‌گذارد. بعلاوه، حیطه همچنین به اندازه‌های صفحه‌‌ای که باید پشتیبانی شود و پلتفرم‌هایی که هدف هستند ارتباط دارد. پس اگر اپ شما قرار است روی Google Play Store برود، نیاز به پشتیبانی از اندازه‌های صفحه نمایش مربوط به تمامی گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید مختلف خواهد داشت.
با این همه، حل مشکل اندازه صفحه در طول فرآیند توسعه آنقدرها هم کار پیچیده‌ای نیست. تصمیم بسیار سخت‌تر درباره پلتفرم باید گرفته شود.
برای کدام‌یک باید اول اپ را توسعه دهید؟ اندروید یا iOS؟
گرچه جای این بحث اینجا نیست، اما پاسخ شما بر حجم کار تاثیر خواهد گذاشت.

اپلیکیشن ساز اپ کاره

بر اساس این داده‌ها، شما به وضوح می‌بینید که اپ‌های iOS بسیار از اپ‌های اندورید حجیم‌ترند. پس این موضوع را هم می‌توانید هنگام تعیین حیطه‌ی توسعه‌تان در نظر بگیرید.

عمق (depth)

عمق اپ شما به قابلیت دسترسی توسط کاربر ارتباط دارد. آیا شما می‌خواهید کاربران فقط در زمان ضرورت به اپ‌تان دسترسی داشته باشند؟ یا اینکه کاربران شما بطور مداوم نیاز به تعامل و قابلیت‌های جدید دارند؟
پس اگر اپ شما تنها چند وقت یکبار قرار است استفاده شود و هدف استفاده از آن یک مساله ساده است که هر بار کاربر آنرا باز می‌کند به همان هدف می‌آید، توسعه اپ آنقدر زمان نمی‌برد. اما اگر سعی دارید چیزی بسازید که نیاز به تعامل دائمی با کاربران دارد تا بهترین تجربه را برآورده کند، باید انتظار هزینه و صبر بیشتری تا زمان راه‌اندازی آن داشته باشید.

قابلیت‌ها (features)

قابلیت‌ها معمولا بار عمق را به دوش می‌کشند. زمان توسعه بطور مستقیم با پیچیدگی قابلیت‌ها در ارتباط است. اگر اپلیکیشن شما قرار است از پلاگین‌های رایج استفاده کند، برای یک توسعه دهنده نصب آن راحت تر و زمان آن کمتر است. اما برای کسانی که نیاز به ساخت قابلیت‌های کاملا سفارشی دارند، این فرآیند زمان خیلی بیشتری خواهد برد.
تجربه کاربری نیز بر روی قابلیت‌ها تاثیر می‌گذارد. برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید، باید این سوال را از خود بپرسید که آیا همه کاربران هنگام دسترسی به اپ شما رابط یکسانی را می‌بینند؟ اپ‌هایی که نیاز به پروفایل‌های کاربری منحصر بفرد و ورودهای سفارشی دارند، قابلیت‌های دقیق‌تری نیاز دارند.
معمولاً این نوع اپ‌ها قابلیت‌های پیچیده دیکری چون بروزرسانی لحظه‌ای نیز دارند. 

هدف اپ

همه اپ‌ها به شکل یک ایده آغاز می‌شوند. اما باید مطمئن شوید که این ایده به هدفی روشن در اپ شما ترجمه می‌گردد. 
چه کسی از این موضوع سود می‌برد؟
چرا کسی باید از این استفاده کند؟
این اپ چطور زندگی را سرعت می‌بخشد یا آسانتر می‌کند؟

اگر جواب‌ این سوال‌ها را نمی‌دانید، یافتن هدفی واضح کار سختی خواهد بود. بیایید به مثال اپ تاکسی امارات متحده بازگردیم. تلاش برای افزودن قابلیت‌هایی که اپ را بعنوان یک پلتفرم رسانه اجتماعی دوچندان می‌کند، غیرضروری است و با هدف مشخص مغایرت دارد.
یا مثلا فرض کنید در حال ساخت اپی هستید که به کاربران امتیازات به روز ورزشی را ارائه می‌دهد. در این صورت نیاز به افزودن قابلیت‌هایی چون GPS یا بازی‌ها نخواهید داشت. این کار تنها مسائل را پیچیده‌تر می‌کند، و هیچ ارتباطی به هدف واضح ندارد.
اگر هدف شما پیش از شروع توسعه به خوبی تعریف نشده باشد، چیزی را که قبلاً یک اپ ساده بوده است را به یک غول بی شاخ و دم تبدیل خواهید کرد. نه تنها توسعه اپ برای شما مدت زیادی طول می‌کشد، بلکه مثل این است که پول تان را در جوی آب بریزید.
لذا تنها به یک ایده متوسل شوید و همان را اجرا کنید.

صرفه جویی یعنی پولسازی

همانطور که در تمام مقاله در این باره اشاراتی داشتیم، هر چه توسعه اپ شما بیشتر طول بکشد، هزینه بیشتری خواهد برد. این همیشه چیز بدی نیست.
همانطور که دیده‌ایم، گاهی لازم است که بر اساس پیچیدگی قابلیت‌های‌تان، پول بیشتری خرج کنید. اینجا پول حرف اول را می‌زند.
شما باید همه چیز را با یک بودجه اولیه آغاز کنید.

تحقیق کنید و اطلاعاتی مناسب از اینکه هر مرحله توسعه‌تان چقدر پول می‌خواهد جمع‌آوری کنید. آخرین چیزی که ممکن است بخواهید اتفاق بیفتد این است که تا 70 درصد توسعه را انجام دهید و پول‌تان تمام شود. خواه باور کنید خواه نکنید، این اتفاق بارها افتاده است. و این موقعیت چیزی نیست که بخواهید در آن قرار بگیرید.
حال شما محصولی نیمه ساخته دارید که مطلقا بلا استفاده است و راهی هم برای بازگرداندن پول‌تان ندارید. اما چیزی هست که باید بگوییم تا هدف اصلی این بخش روشن شود. پول بیشتر همیشه راه حل توسعه نیست.  
گرچه بودجه شما باید معقول باشد، اما داشتن بودجه بیش از حد نیز به شما کمک نخواهد کرد. آنگاه حس می‌کنید باید این پول را صرف چیزهای غیرضروری چون اضافه کردن توسعه‌دهندگان بیشتر یا برای قابلیت‌هایی که نیاز ندارید کنید. این کار تنها مشکلات را بیشتر می‌کند و راه حل نیست. درباره جنگیدن در دوران سختی حرف‌های زیادی هست که باید گفته شود. یک رویکرد متمرکز با یک بودجه دقیق می‌تواند در پول و زمان شما در طولانی مدت صرفه جویی کند.

کسی که اپ را می‌سازد

فرد یا افرادی که اپ شما را می‌سازند عاملی حیاتی در برنامه زمانی شما هستند. اگر بخواهید از منابع خارجی استفاده کنید، می‌توانید یک توسعه دهنده آزاد(فریلنس)، مغازه کوچک توسعه و یا یک آژانس بزرگ توسعه پیدا کنید. یا اینکه می‌توانید خودتان آن را بسازید.
مسلما با پولی نه چندان زیاد می‌توانید اپ خود را بسازید. اما شما به همان اندازه که پول خرج می‌کنید، نتیجه می‌گیرید. حتی اگر پولی ذخیره کنید، در زمانتان چندان صرفه جویی نمی‌شود.
فکر می‌کنید یادگیری کد زدن، توسعه، تست، تصحیح، بازتوسعه و انتشار اپ‌تان چقدر از شما زمان خواهد گرفت؟ راهنمایی می‌کنم- زمان زیادی خواهد بود. تیم‌های توسعه‌ی حرفه‌ای کار را برای‌تان انجام می‌دهند. فقط مطمئن شوید که اگر از شخص ثالثی برای ساخت اپ خود استفاده می‌کنید، آنها با شما شریک شوند. شما می‌خواهید این افراد کسب و کارتان را درک کنند. این گونه می‌توانند اپی درست کنند که واقعا اهداف شما را برآورده ساخته و با استراتژی‌تان هم تراز است. کار با یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای که می‌تواند بعنوان یک شریک استراتژیک عمل کند به شدت به محصول نهایی شما نفع می‌رساند.

تجربه ما می‌گوید که در صورتی که با آژانس‌های تویعه اپ کوچک‌تر کار کنید، رسیدن به چنین رابطه‌ای آسان‌تر خواهد بود. فقط لازم است توسعه‌دهنده‌ای پیدا کنید که حس می‌کنید برای شما مناسب است و تمام تلاش خود را برای‌تان به کار می‌گیرد. 
به این مساله بعنوان خرج اضافی نگاه نکنید. بجای آن، به چشم سرمایه گذاری به آن بنگرید.
اما کار با توسعه‌دهنده‌ای که زیادی کوچک باشد نیز همیشه بهترین راه حل نیست. اگر آنها مشتریان زیادی داشته باشند، به طور کارآمد نخواهند توانست زمان شما را مدیریت کنند. این یعنی برنامه زمانی توسعه شما از میزانی که باید بسیار طولانی‌تر می‌گردد.

مدیریت انتظارات (نتیجه گیری)

حرف آخر این است که – اپ‌های خوب زمان می‌برند. این واقعیت است؛ زمان طلاست.  شما باید متوجه باشید که هر چه توسعه اپ‌تان زمان بیشتری ببرد، هزینه بیشتری نیز در بر خواهد داشت. فاکتورهای زیادی وجود دارد که کمک می‌کند یک برنامه زمانی توسعه واقع‌گرایانه برای موقعیت خاص خود تعیین کنید.
کیفیت و اندازه (حجم) دو تا از بزرگترین عناصر تاثیرگذار بر روی زمان هستند.
شما باید مطابق با این ویژگی‌ها برای خود بودجه تعیین کنید تا بتوانید برای قابلیت‌هایی که مرتبط با هدف اصلی اپ‌تان است، پول کافی تامین کنید. دانستن اینکه چه می‌خواهید، وارد چه مراحلی می‌شوید، و چه طرحی برای رسیدن به هدف دارید، در سریعتر و پربازده‌تر پیش رفتن این فرآیند کمک خواهد کرد.
امیدواریم این مقاله در باب مسائل واقع‌بینانه در باب زمان‌بندی توسعه اپ، به شما آگاهی بخشیده باشد.
فکر می‌کنید توسعه‌ی کدام قابلیت‌های منحصربفرد اپ شما بیشترین زمان را می‌برد؟

اپلیکیشن ساز آنلاین اپ کاره

نظرات و پیشنهادات

امتیاز شما: