اگر یک اپلیکیشن موبایل دارید، پس باید بدانید پوش نوتیفیکیشن (push) چیست. بعضی از شما ممکن است بدانید این اعلانها چستند و چطور کار میکنند، اما آیا به طور موثر در حال استفاده از آنها به نفع خود هستید؟
پوش نوتیفیکیشن برای هر کس که یک اپ موبایل دارد ابزاری عالی برای بازاریابی هستند، چون به شما کمک میکند با کاربرانتان در تماس بمانید. فقط حواستان باشد این استراتژی را به دقت استفاده کنید.
اگر در استفاده از این روش زیاده روی کنید، ممکن است کاربران پوش نوتیفیکیشن شما را خاموش کنند. این مسلما چیزی نیست که بخواهید اتفاق بیفتد. برای کسانی که مطمئن نیستند پوش نوتیفیکیشن چیست و نمیدانند چطور از آن استفاده کنند، ما به شما کمک میکنیم. به همین علت این راهنما را نوشتهایم.
بعنوان کارشناسان صنعتی، همه چیزهایی که باید بدانید را درباره پوش نوتیفیکیشن توضیح خواهیم داد. این گونه طرز استفاده آن را برای بهبود اپلیکیشن موبایل کنونیتان فراخواهید گرفت.
تفاوت بین پوش نوتیفیکیشن و پیامهای متنی
با اینکه این دو شباهتهای زیادی دارند، اما یکسان نیستند. هر دوی این پیامها مستقیما به گوشی کاربر میروند و در صفحه قفل آنها مشابه هم هستند، اما باز هم خیلی متفاوتاند.
برای اینکه یک پوش نوتیفیکیشن به خوبی روی یک صفحه قفل ظاهر شود، لازم است تا یک محدوده کاراکتری مشخص داشته باشید.
پیامهای متنی میتوانند طولانیتر باشند چون کاربر میتواند آن را باز کند و کل پیام را بخواند. اما اگر پوش نوتیفیکیشن شما در صفحه قفل بریده شود، احتمالا سبب افت نرخ تبدیل شما خواهد شد. به همین دلیل است که پوش نوتیفیکیشن دارای کلمات کمتر، نرخ کلیک بالاتری دارند.
به همین دلیل مهم است که یاد بگیرید چطور پیام خود را با تعداد محدودی کلمه به مخاطب برسانید. وقتی برای باز کردن یک پوش نوتیفیکیشن حرکت جاروبی انجام میدهیدف همان تاثیر یک پیام متنی را خواهد داشت. یک پیام متنی شما را به اپ پیامرسانیتان خواهد برد، در حالیکه یک پوش نوتیفیکیشن کاربر را به اپلیکیشنی هدایت میکند که پیام از آن فرستاده شده است. پوش نوتیفیکیشن ها بطور رایگان به دست کاربر میرسد. اما پیامهای متنی همیشه اینطور نیستند.
اگر شرکت شما بعنوان یک روش تبلیغاتی، پیامهای کوتاه (SMS) ارسال میکند، ممکن است نیاز باشد در استراتژی خود تجدید نظر کنید. بسته به برنامه تلفنی کاربر، ممکن است آنها مجبور شوند برای دریافت پیامهای کوتاه پول پرداخت کنند.
افزون بر این، افراد زیادی محتوای پیامکهای تبلیغاتی را با هرزنامهها مرتبط میدانند. با اینکه ممکن است شما به شماره تلفن یک مشتری دسترسی داشته باشید، فرستادن پیامکهای ناخواسته غیر قانونی است.
افراد همواره و از شمارههای مختلف این پیامها را دریافت میکنند. شما مسلما نمیخواهید شرکت تان به ارسال هرزنامه متهم گردد.
پوش نوتیفیکیشن ها خیلی بهتر هستند چون کاربر دقیقاً میداند این اعلانها از سوی چه کسی است. واضح است که پیام از جانب اپلیکیشنی آمده که در دستگاه خود نصب کردهاند.
کاربران میتوانند به انتخاب خود پوش نوتیفیکیشن را خاموش و روشن کنند
اگر افراد نخواهند از شما چیزی بشنوند، پوش نوتیفیکیشن را خاموش میکنند. این روش تماس کاربر را در موضع کنترل کامل قرار میدهد، که با پیامهای متنی متفاوت است.
با اینکه پوش نوتیفیکیشن ها به جا میتوانند نرخ باز کردن بالای داشته باشند، فرستادن تعداد بیش از حدی از این اعلانها تاثیر معکوس دارد.
بیش از نیمی از کاربران اپ میگویند پوش نوتیفیکیشن ها از دید آنها یک مزاحمت آزار دهنده است.
اما همه افراد این حس را ندارند. 26 درصد از کاربران پوش نوتیفیکیشن ها را دوست دارند چون از دریافت بروزرسانی درمورد علایق خود لذت میبرند. 20 درصد دیگر از کاربران میگویند پوش نوتیفیکیشن ها به افزایش بازدهی آنها کمک میکند.
بنابراین کلید شما این است که مطمئن شوید دارید به کاربرانی که پوش نوتیفیکیشن را طلب میکنند، ارزش میرسانید، و در عین حال کسانی را که فکر میکنند این اعلانها حواسشان را پرت میکند، آزار ندهید.
اما در اغلب موارد، اکثریت کاربران اپلیکیشن پوش نوتیفیکیشن ها را روشن میگذارند.
همانطور که میبینید، این موضوع بسته به صنعتی که در آن مشغول هستید متفاوت است. میان کاربران اندروید و iOS درک متفاوتی از پوش نوتیفیکیشن هاوجود دارد. اما این موضوع را کمی بعد به تفصیل بیشتر توضیح خواهیم داد.
بهترین راه اطمینان از اینکه کاربران اپ پوش نوتیفیکیشن شما را خاموش نمیکنند، این است که گزینشی عمل کنید. ارسال تعداد بیش از حد سریعترین راه خاموش شدن است.
این یک مشکل است چون به محض آنکه یک کاربر از پوش نوتیفیکیشن ها انصراف دهد متقاعد کردن آنها برای ورود دوباره به این گزینه، کار آسانی نخواهد بود، چرا که شما بهترین روش تماس خود را از دست دادهاید.
ببینید وقتی یک اپ بین دو تا پنج پوش نوتیفیکیشن در هفته ارسال میکند چه اتفاقی میافتد.
حدود نیمی از کاربران در آینده از دریافت این پیامها انصراف میدهند. بعلاوه، 32 درصد از کاربران اپلیکیشن در صورت دریافت بین 6 تا 10 اعلان در یک هفته دیگر کاملا استفاده از اپ را متوقف خواهند کرد. واضح است که تعداد بیش از حد این پیامها ذهنیتی منفی به برند و اپلیکیشن شما ایجاد میکند.
پس هر زمان به استفاده از اعلانهای پوش فکر کردید، حتماً گزینشی عمل کنید. با اعلانهایی که ارزش به کاربر میرسانند کار را ادامه دهید.
اعلانهای پوش نوتیفیکیشن را بر اساس مکان کاربر ارسال کنید
از آنجا که نمیخواهید بیش از حد ارسال اعلانهای پوش را تکرار کنید، باید دلیل خوبی برای استفاده از آنها پیدا کنید. فرستادن اعلانها بر اسا مکان یکی از بهترین استراتژیهای موجود است.
کسب و کارهای بزرگ از تکنولوژی ژئوفنسینگ استفاده میکنند و آن را به همراه پوش نوتیفیکیشن ها، برای ارتقاء فروش به مشتریانی که اپ موبایل آنها را دانلود کردهاند، به کار میگیرند. نحوه کار آن را در ادامه شرح میدهیم.
اپ خود را در حالتی تنظیم کنید که مکان کاربران را ردیابی کند، و البته این کار را با اجازه خودشان انجام دهید. آنگاه میتوانید بر اساس مکان آنها و در صورتی که این محل در محدوده جغرافیایی شما واقع است، یک پوش نوتیفیکیشن به موقع ارسال نمایید.
پوش نوتیفیکیشن تجربه کاربری را بهبود میدهد
بجای آنکه از اعلان پوش تنها بعنوان یک تاکتیک بازاریابی استفاده کنید، میتوانید آنها را برای بهبود تجربه کاربری نیز ارسال کنید. به این فکر کنید که چرا اشخاص از اپ شما استفاده میکنند. چطور یک پوش نوتیفیکیشن میتواند تجربه آنها را حتی بهتر کند؟
برای مثال، بیایید نگاهی به شرکتی چون Uber (اوبر) بیندازیم. این اپ یک موفقیت بزرگ است، لذا همیشه پیروی از راهی که افراد موفق پیش از شما رفتهاند ایدهی خوبی است.
آنها از پوش نوتیفیکیشن هایی استفاده میکنند تا مسائل را برای افرادی که از اپشان استفاده میکنند آسانتر نمایند.
نرخهای اوبر بر اساس عرضه و تقاضا هستند. لذا اگر یک کاربر اپ را باز کند تا درخواست تاکسی کند، اما قیمتهای بالایی ببیند، ممکن است برای سفارش کمی صبر کند.
لذا اوبر اعلانی مثل این برای کاربران ارسال میکند تا به آنها کمک کند کمترین نرخهای ممکن نصیبشان شود، که این موضوع به پیام ارزش میبخشد.
خب، پس آشکار است که این پیام یک ابزار تبلیغاتی نیز هست. اما به خوبی تمایز داده شده و باز هم تجربه کاربری را ارتقاء میدهد.
پس از اینکه درخواست ماشین ثبت میشود، اوبر همچنان اعلانهای ارسال میکند که به نفع کاربر باشد. برای مثال، فرض کنید ماشین کسی 15 دقیقه با او فاصله دارد. شخص دوست ندارد 15 دقیقه بیرون منتظر بماند یا دائما ساعتش را چک کند.
و نیاز هم نیست این کار را بکند. اوبر پوش دیگری را زمانی میفرستد که راننده آنها در حال رسیدن است. این اعلانها نیز شماره پلاک ماشین را نشان میدهد تا یافتنش آسان باشد.
این استراتژی برای خدمات دیگر هم نتیجه میدهد. مثلا یک اپ تحویل غذا. این همان مفهوم مشابه مثالی است که زدیم، جز اینکه اعلان میگوید غذا دارد میرسد.
راههایی پیدا کنید که این را به اپتان اضافه نمایید و در کنارش تجربه کاربری را بهبود دهید.
مشارکت، جذب و حفظ مشتری را افزایش دهید
در مقایسه با دیگر اشکال بازاریابی، پوش نوتیفیکیشنها نرخ باز شدن خیلی بیشتری دارند. به تفاوت میان اعلانهای پوش نوتیفیکیشن و ایمیل از نظر نرخ باز شدن، کلیک، و تعاملات نگاه کنید.
احتمالا دلیلش این است که هر کسی هنگام دریافت یک ایمیل برای آن اعلان دریافت نمیکند. افراد در روز تعداد زیادی ایمیل دریافت میکنند، دوست ندارند گوشیهایشان بیوقفه به لرزه درآید.
اما از آنجا که اعلانهای پوش آنقدر تکرارشونده نیست، کاربران اپ احتمالا علاقهمندترند. این موضوع بخصوص موقعی درست است که شما توصیهای که تا کنون داشتهایم را پیروی و آنهایی را ارسال کنید که به موقع و پرارزش هستند.
اعلانهای پوش نوتیفیکیشن به جا میتوانند مشارکت را بیشتر کنند. مشتریانی که مشارکت زیادی با شما دارند به استفاده از اپلیکیشنتان ادامه خواهند داد و برندتان را حمایت خواهند کرد. در نتیجه، پول بیشتری درمیآورید.
شما همچنین باید افرادی را که اپتان را دارند اما هنوز پولی پرداخت نکردهاند در نظر داشته باشید. با فرستادن یک اعلان کیفی اینها را به مشتری تبدیل کنید. کدهای تبلیغاتی یا تخفیف در اولین خریدشان ممکن است برای انجام ترفند کافی باشد. شما همچنین میتوانید با ایجاد یک برنامهی ارجاعی و ارسال یک پوش نوتیفیکیشن برای آگهی آن، افراد بیشتری را به دانلود اپتان سوق دهید.
اهمیت شخصیسازی
یک پیام را به تمام افرادی که از اپتان استفاده میکنند نفرستید. باید مطمئن شوید هر اعلان با مخاطبینتان ارتباط برقرار میکند.
قبلاً مثال پوش نوتیفیکیشن از شخصی در شیکاگو را که درباره بلیطهای Cubs پیام دریافت میکند آوردیم. اما به راههای دیگر نیز برای شخصیسازی فکر کنید.
همانطور که در این دادهها مشاهده میکنید، پیامهای دارای محتوای شخصیسازی شده نرخ باز شدن خیلی بالاتری از محتوای غیرشخصی دارد.
ارسال اعلان پوش شخصی آسان است چون اپ شما به پروفایل کاربر دسترسی خواهد داشت. مثلا اگر شما یک خردهفروش با یک اپلیکیشن موبایل هستید، میتوانید از تاریخچهی خرید یک مشتری برای ارسال پیام ارزشمند به او استفاده نمایید.
فرض کنیم یکی از مشتریانتان در چند ماه گذشته یک تخته اسکی، یک عینک، یک کلاه زمستانی، یک کلاه ایمینی تخته اسکی، دستکشهای زمستانی، و یک کت اسکی خریداری کرده است.
ارسال اعلان درباره تخفیف بندهای تخته اسکی به این فرد میتواند قطعا یک پیام شخصی محسوب شود.
بعنوان مثالی دیگر، فرض کنید شما یک رستوران محلی دارید که غذای اصل مکزیکی سرو میکند. اپ شما یک سیستم سفارش غذا با موبایل دارد. اگر کسی در سه بار آخری که چیزی سفارش داده، یک استیک سفارش داده است، میتوانید به او درباره سفارشش پوش نوتیفیکیشنبفرستید.
20 درصد تخفیف برای استیک موردعلاقهتان، اگر همین حالا سفارش دهید. اعلانهای شخصی مثل این نرخ تبدیل شما را افزایش خواهد داد. این موضوع به نکته آخر ما درباره مشارکت و حفظ مشتریان برمیگردد. اگر اعلانها شخصیسازی شوند، نرخ باز شدن اپ را افزایش و منجر به حفظ بیشتر مشتریان میگردد.
دستگاه کاربر را در نظر بگیرید
وقتی صحبت از پوش نوتیفیکیشن است، همه دستگاهها یک جور ساخته نشدهاند. ما قبلا هم دیدیم که کاربران اندروید پوش نوتیفیکیشن ها را بیشتر از کاربران اپل روشن میکنند. اما حال بیایید به تفاوت آنها در نرخ کلیک روی اعلان نگاهی بیندازیم.
این بدان دلیل است که همه اعلان ها یک ظاهر مشترک ندارند. صفحه قفل و مراکز اعلانها میان دستگاههای اندروید و iOS متفاوتند. در iOS وقتی کاربر قفل گوشیاش را باز میکند ، اعلانها از صفحه محو میشوند. حتی اگر اپ را برای خواندن پیام باز نکند.
اما درباره دستگاههای اندروید، اعلان آنقدر روی صفحه قفل میماند تا اینکه کاربر کاری انجام دهد. اگر کاربری اعلان را باز نکند، باید با دست آن را پاک کند. حتی تفاوتهایی میان دستگاههای مختلف در یک پلتفرم نیز دیده میشود. برای مثال، به تفاوت میان این اعلانها از دو دستگاه iOS نگاه کنید.
دو فرد که هر دو دستگاه Apple دارند دو پوش نوتیفیکیشن متفاوت میبینند. با اینکه دستگاههای اندروید نرخ باز شدن بیشتری دارند، کاربران iOS اعلانهای پوش را با سرعتی 7 برابر اندرویدیها باز میکنند. پس همه این اطلاعات را بخاطر داشته باشید، بسته به اینکه با هر اعلان چه کسی را هدف گرفتهاید.
نتیجه گیری
آیا استفاده از پوش نوتیفیکیشن یک الزام است؟ خیر.
اما آیا باید انجامش دهید؟ قطعاً.
بر اساس همه چیزهایی که شرح دادیم شما میتوانید ببینید چطور اعلانهای پوش نوتیفیکیشن به اپ و کسب وکار شما میتواند کمک کند.
قطعا بهتر است از پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید، بجای آنکه پیام متنی بدهید یا با مشتریان خود تماس بگیرید. فقط مطمئن شوید این اعلانها را با تکرار زیاد ارسال نمیکنید. در غیراینصورت کاربران از دریافت آنها انصراف خواهند داد.
پوش نوتیفیکیشن را بر اساس مکان کاربر ارسال کنید تا تجربه آنها را بهبود داده و ارزشافزایی کنید.
پوش نوتیفیکیشن های درست، از جمله محتوای شخصیسازی شده، میتواند به شما د افزایش مشارکت، حفظ و جذب مشتری کمک کند.
حواستان باشد که هنگام ارسال این اعلانها، دستگاه کاربر را در نظر بگیرید.
آیا اپلیکیشن شما چگونه از پوش نوتیفیکیشن برای برقراری ارتباط موثر با مشتریانتان استفاده میکند؟