21 توصیه برای طراحی اپ‌های بَرنده


21 توصیه برای طراحی اپ‌های بَرنده

آیا به دنبال داشتن یک اپ موبایل عالی هستید؟
بر اساس استراتژی توسعه‌تان، اپلیکیشن شما ممکن است عملکرد خوبی داشته باشد، اما این تنها نیمی از ماجراست. اگر واقعا می‌خواهید اپ‌تان بدرخشد، نیاز به یک طراحی خارق‌العاده دارید.
خواه خودتان در حال طراحی اپلیکیشن باشید و خواه یک طراح استخدام کنید، چند توصیه برای شما داریم تا کاری کنید اپ‌تان مثل برنده‌ی جایزه بهترین اپ به نظر برسد. این راهنما همچنین مرجعی عالی برای طراحانی است که بر چندین اپ برای مشتریان مختلف بطور همزمان کار می‌کنند.
اپلیکیشنهایی که خوب طراحی نشده‌اند موفق هم نمی‌شوند. ممکن است برای مدتی فعالیت کنید اما در نهایت کاربران احساس ناکامی می‌کنند و دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. به توصیه‌های ما عمل کنید تا این اتفاق برای شما نیفتد.
در ادامه 21 توصیه‌ی برتر طراحی را خواهید دید که همه افراد به دانستن آن نیاز دارند. 

شماره 1: کاری که نتیجه‌بخش است را ادامه دهید

در طراحی اپلیکیشن هیچ دلیلی وجود ندارد که تلاش کنید و روش‌ها را دوباره ابداع نمایید. منظور این نیست که خلاق نباشید. اما باید با آنچه که بطور تاریخی نتیجه خوبی داشته و همچنین چیزی که کاربران با آن آشنا هستند، کارتان را ادامه دهید.
عمده‌ی اپ‌های موفق همگی طراحی‌هایی مشابه دارند. اپی طراحی نکنید که منحنی یادگیری سختی برای کاربران داشته باشد.
در تصویر چند اپ موبایل برتر را می‌بینید. مشاهده کنید طراحی آنها چطور انجام شده است.
 

اپلیکیشن ساز آنلاین اپ کاره

این اپ‌ها را بعنوان مرجع استفاده کنید تا عناصر طراحی مشترک را پیدا کنید. تعداد زیادی از آنها ویژگی‌های مشابهی دارند.
برای مثال، اغلب کاربران موبایل با قابلیت‌های لمسی رایج آشنا هستند. اگر روی یک دکمه کلیک کنند، انتظار دارند به صفحه دیگری هدایت شوند. اگر دو انگشت خود را روی صفحه از هم دور کنند، انتظار دارند بتوانند بزرگنمایی کنند. اگر انگشت خود را بصورت جاروبی بکشند، انتظار دارند صفحه حرکت کند.
افزون بر این، مردم تصاویر و نمادهای خاصی را با آنچه از اپ‌های دیگر دیده‌اند مرتبط می‌کنند. یکی از رایج‌ترین این نمادها، آیکون پاکت نامه است، که به ایمیل نسبت داده می‌شود.
سعی نکنید قابلیت‌های لمسی جدید در نظر بگیرید و یا آیکون‌های رایج را به کاربردهای متفاوت نسبت دهید. این کار کاربر شما را گیج می‌کند و مشکل ایجاد می‌شود.

شماره 2: طراحی اپلیکیشن خود را در یک صفحه شطرنجی نگه دارید

از یک شبکه شطرنجی استفاده کنید تا در طراحی به شما کمک کند. گرچه ممکن است نامرئی باشد، اما راهنمایی عالی است. دلیل آن این است که شبکه‌ها می‌توانند منبعی فوق‌العاده برای شما تامین کنند تا فضایابی خود را تعریف نمایید.

این کار طرح‌بندی اپ‌تان را تمیز و مرتب نگه خواهد داشت. شبکه‌ها به شما در تجسم شکل اپ‌تان پس از تکمیل اجزاء طراحی، کمک می‌کنند.
این گونه مطمئن می‌شوید متون و تصاویر‌تان یکدیگر را نمی‌پوشانند. همچنین روی شبکه حاشیه‌های خود را نیز تعریف کنید. هیچ‌کس دوست ندارد اپی را استفاده کند که اشکالی معوج و یا متونی غیرمتوازن دارد.

شماره 3: انتخاب رنگ تصادفی انجام ندهید

همه عناصر طراحی اپلیکیشن شما باید هدفی واضح داشته باشد، از جمله جنبه‌های رنگ پردازی آن. رنگ‌ها را زیادی روشن، متباین، یا غیرخوانا نکنید. مطمئنا دوست ندارید با رنگ‌های خیلی روشن چشم کسی را اذیت کنید.
مشابه آنچه درباره ادامه دادن کارهایی که نتیجه داده گفتیم، در اینجه هم باید از رنگ‌های رایج برای دکمه‌های اپ استفاده کنید. برای مثال، هر چیزی که جواب بله بدهد و به کار ادامه دهد باید سبز رنگ باشد، در حالیکه دکمه‌های پاسخ خیر و یا خروج، باید قرمز باشند.
اگر این رنگ‌های رایج را برعکس کنید، تنها کاربر را گیج می‌کنید. در اینصورت نرخ تبدیل‌تان افت می‌کند.

شماره 4: همه چیز را ساده نگه دارید

منظور این نیست که اپ‌تان باید فوق عادی باشد. فقط زیادی وارد پیچیدگی‌ها نشوید. یادتان باشد که کاربران قرار است اپ شما را در یک دستگاه کوچک مشاهده و استفاده کنند. سعی نکید این فضای کوچک را شلوغ کنید و اگر چنین کردید، انتظار نداشته باشید عملکرد خوبی ببینید.
نکته دیگری که باید در نظر بگیرید: اگر طراحی اپلیکیشن شما پیچیده باشد، بارگذاری اپ شما بیشتر طول خواهد کشید. این موضوع را با تفصیل بیشتر توضیح خواهیم داد.
طراحی‌های ساده باعث متمرکز ماندن کاربران اپ می‌شود. اگر سوت و زنگ‌های زیادی وجود داشته باشد و حواس آنها را پرت کند، بر تجربه آنها اثری منفی برجای خواهد ماند و لذا نرخ تبدیل شما افت خواهد کرد.

شماره 5: تفاوت‌های بین اندازه صفحه‌ها را متوجه باشید

طراحان اپلیکیشن موبایل باید اندازه‌های متفاوت صفحات نمایش و رزولوشن‌ها را درک کنند.
گوشی‌های هوشمند، حتی از برند‌ها و سازندگانی مشابه در اشکال، اندازه‌ها و رزولوشن‌هایی کاملا متفاوت عرضه می‌شوند. فقط کافیست نگاهی به برخی از مدل‌های اخیر iPhone بیندازید تا مثالی از آنچه گفتیم ببینید.

اپلیکیشن ساز آنلاین اپ کاره

 

همچنین باید دیگر دستگاه‌ها را نیز در نظر بگیرید. تصور کنید چند نفر از کاربران‌تان قرار است با تبلت خود از اپلیکیشن شما استفاده کنند.  بسته به اینکه اپ شما کجا در دسترس خواهد بود، همچنین باید دیگر صفحات را در نظر داشته باشید، مثلا تلویزیون‌های هوشمند. طراحی شما باید برای بیشترین صفحات ممکن، بهینه شده باشد.

شماره 6: عناصر را پس از تعریف‌شان تکرار کنید

فرض کنید در حال کار بر روی صفحه اصلی اپلیکیشن موبایل‌تان هستید. اگر دکمه "ثبت نام" شما شکل و رنگ خاصی دارد، این دکمه در همه صفحات دیگر نیز باید با همان فرم و رنگ باشد. این کار استحکام ایجاد می‌کند و به کاربران‌تان اجازه برقراری ارتباط ذهنی با آن دکمه را می‌دهد. همه چیز به پیوستگی برمی‌گردد.
اگر اندازه‌ها، رنگ‌ها، وطراحی‌های خاص دکمه از یک صفحه به صفحه دیگر دائما تغییر کند، کاربر گیج می‌شود. در نتیجه، ممکن است حتی روی دکمه اشتباه کلیک کنند و از صفحه‌ای متفاوت از آنچه قصد دارند سر در بیاورند. این حس ناکامی ایجاد می‌کند و می‌تواند موجب شود کاربران اپ شما را ترک نمایند.
این موضوع حتی می‌تواند روی وجهه برند شما نیز تاثیر منفی بگذارد. پس کاربران اپ‌تان را گیج نکنید و پیوسته تمامی عناصر طراحی از پیش تعریف شده خود را تکرار نمایید.

شماره 7: متون را بطور واضح جدا کنید

نباید بگذارید متون متفاوت در هم بروند. برای آنکه در طراحی اپ تان کارآمد باشید، اینکه فضاهای خالی بزرگی بین خطوط متن بگذارید همیشه عاقلانه نیست. لذا نیاز به ابداع راه‌های دیگری برای جداسازی محتوا خواهید داشت.
مطمئناً می‌توانید از تصاویر و یا شکاف‌های صفحه استفاده کنید. اما نمی‌توانید برای هر یک سطر از متن تان همین کار را انجام دهید. لذا باید از برخی حقه‌های آسان برای تمایز یک خط از دیگری استفاده کنید.
برای مثال، سرتیتر یک بخش خاص می‌تواند تماما با حروف بزرگ نوشته شود. آنگاه دقیقا زیر آن، به قوانین عادی بزرگ نویسی بازگردید.
همچنین می‌توانید زیر متن را خط بکشید تا یک حایل درست کنید. از متن با فونت برجسته و رنگ‌های متباین استفاده کنید، و پس زمینه یا فونت سطرهای مختلف متن خود را تغییر دهید. این کار به شما اجازه می‌دهد در هر صفحه کلمات بیشتری جای دهید بدون آنکه متن را تغییر دهید.

شماره 8: سرعت بارگذاری را فراموش نکنید

همانطور که قبلا مختصرا توضیح دادیم، اگر طراحی اپلیکیشنتان بیش از حد پیچیده باشد، این موضوع بر طول مدت بارگذاری اپ شما تاثیر خواهد گذاشت.
نگاهی به افزایش نرخ رفت و بازگشت ها در هر ثانیه هنگام بارگذاری یک صفحه بیندازید.
 

اپلیکیشن ساز آنلاین اپ کاره

این موضوع بر اپ شما تاثیر منفی گذاشته و موجب از دست دادن کاربران‌تان می‌شود. آشکار است که این مشکل بزرگی خواهد بود. طراحی درست نکنید که آنقدر پر زرق و برق و دیوانه‌وار باشد که منجر به ریزش کاربران گردد. ساده‌سازی طراحی‌تان در حذف این مشکل کمک می‌کند.
بارگذاری سریع صفحه تجربه کاربری را بهبود می‌دهد و مشارکت آنها افزایش می‌یابد. وقتی آنها از تجربه خود در هنگام استفاده از اپ شما لذت ببرند، به استفاده از آن ادامه خواهند داد، که این موضوع فرصت بهتری برای کسب پول بیشتر به شما خواهد داد.

شماره 9: مطمئن شوید فعالیت‌ها شناخته شده است

وقتی یک دکمه فشرده می‌شود، اتفاقی باید بیفتد. حتی اگر یک صفحه در حال بارگذاری است، باید نمادی در حال حرکت یا چیزی وجود داشته باشد که نشان دهد صفحه در حال تازه‌سازی است.
اگر یک کاربر کاری را بدون اینکه نشان داده شود انجام دهد، ممکن است حس کند اپلیکیشن متوقف شده است. این به موضوع سرعت بارگذاری که درباره‌اش بحث کردیم بازمی‌گردد.
اینکه کاربران مطمئن شوند کارهایشان توسط اپ شناخته شده، همچنین کمک می‌کند این حس القا شود که صفحه با سرعتی بیشتر از آنچه واقعا دارد، در حال بارگذاری است.
یک دکمه هنگام فشرده شدن باید نوعی تاثیر بصری لحظه‌ای داشته باشد.

شماره 10: فونت تجملاتی انتخاب نکنید

فونت شما باید خوانا باشد. زیادی تجملاتی اش نکنید. مهم‌ترین نکته این است که فونت شما باید در تمام اپلیکیشن پیوسته باشد. می‌توانید برای سرتیترها یا قسمت‌های مختلف فونت‌های متفاوتی انتخاب کنید. اما این کار را با دقت انجام دهید.
پیاده‌سازی چندین فونت متفاوت کاربران را گیج خواهد کرد. فونت‌های دیوانه‌وار نیز بی‌ارزش هستند. دلیلی ندارد فونت‌هایی به کار ببرید که واضح و خوانا نیستند.

شماره 11: از منابعی استفاده کنید که در طرح‌بندی کار به شما کمک می‌کند

نیاز نیست طرح خود را از ابتدای امر خودتان ایجاد کنید. منابع آنلاین زیادی وجود دارد که کمک می‌کند طرح اپ موبایل خود را ببندید. پلتفرمی مثل Mobile Patterns را بعنوان کمک استفاده کنید.

اپلیکیشن ساز آنلاین اپ کاره

در این پلتفرم تعداد زیادی منبع طرح بندی متفاوت وجود دارد. همچنین می‌توانید به وب‌سایت‌های مشابهی چون موارد زیر نگاهی بیندازید:

  • Lovely UI
  • Pttrns
  • Cocoa Controls
  • Inspired UI

شماره 12: ناوبری اپ باید راحت انجام شود

بخشی از داشتن یک طراحی ساده بدین معناست که ناوبری شما نیز باید ساده باشد. اغلب اپ‌ها تنها راه‌هایی متفاوت برای مسیریابی در میان لیست‌ها هستند. این لیست‌ها می‌تواند به شکل بلوک‌های تصویری باشد که روی آن کلیک می‌شود و یا اشکال بولِت به همراه متن باشد.
شما می‌توانید انواع مختلفی از منوها را در تمام صفحه قرار دهید یا حتی برای صرفه‌جویی در فضا، از منوهای قابل گسترش و جمع شونده استفاده کنید.
فرقی ندارد چه کار می‌کنید، باید تا جایی که می‌توانید ناوبری را برای کاربران‌تان آسان کنید. آنها نباید زیاد اسکرول کنند، بزرگنمایی انجام دهند و یا مجبور باشند برای دیدن محتوای هر صفحه به چپ و راست حرکت کنند.

شماره 13: قابلیت دسترسی را فراموش نکنید

به شدت ضروری است تیم شما هنگام طراحی اپلیکیشن، قابلیت دسترسی آن را در نظر گیرد. درباره عناصر خاصی چون اندازه دکمه‌های‌تان فکر کنید. این جزییات باید بطور مناسب اندازه گذاری شده و قرار گیرند، تا کاربران بتوانند بطور دقیق قسمت درستی از صفحه را لمس کنند.
همه افراد گوشی خود را به شیوه یکسان در دست نمی‌گیرند. برخی افراد از دو دست خود و دیگران از یک دست استفاده می‌کنند. طراحی شما باید برای افرادی که چپ دست هستند نیز مناسب باشد.
هنگام طراحی اپ‌تان قرار گیری دست و انگشت را در نظر بگیرید.
همچنین باید بر روی عناصر دسترسی دیگر برای افراد دارای ناتوانی تمرکز کنید. به کاربران اجازه دهید در صورت داشتن مشکل دیداری، اندازه متن را بر روی صفحه تغییر دهند.

اپلیکیشنساز آنلاین اپ کاره

فقط مطمئن شوید که تمام عناصر دیگر در اپلیکشنتان مطابق با آن تنظیم شود. در غیر این‌صورت، ممکن است به مشکلاتی بر بخورید که متون و تصاویر روی هم بیفتند، و این مشکلات را برای کاربران بیشتر هم می‌کند.

شماره 14: طراحی خود را آزمایش کنید

برای اینکه مطمئن شوید اپلیکیشن و طراحی‌تان به خوبی در حال اجراست، باید بطور پیوسته آن را تست کنید. ممکن است فکر کنید عالی است، اما این تصور را از دید فردی که آن را طراحی کرده دارید، و نظرتان جانب‌‌دارانه است.
باید از افراد دیگر بازخورد بگیرید. تجربه ما می‌گوید بهترین کار این است که تست را بر عهده کسی خارج از محدوده افراد مرتبط با طراحی، توسعه، و یا برند بگذارید. این‌گونه بازخورد شما کاملا بی‌طرفانه خواهد بود. از تسترهای بتا یا گروه‌های متمرکز برای تست کردن طراحی استفاده کنید. ببینید چه نوع بازخوردی می‌گیرید.
بر هر نوع باگ یا عیب فنی ناشی از طراحی تمرکز کنید. جایی که مشکلی رخ می‌دهد تنظیمات انجام دهید.

شماره 15: از عناصر بصری استفاده کنید

این راهنما تا به اینجا توصیه‌های زیادی را در بر گرفته که به متن مربوط است. اما بیایید صادق باشیم، بعنوان یک طراح، شما می‌خواهید خلاقیت‌تان بدرخشد.
گرچه اپ شما مسلما نیاز به متن خواهد داشت، شما به عناصر بصری زیادی احتیاج دارید تا کاری کنید طراحی‌تان نتیجه‌بخش باشد. طراحی را پر از متن نکنید. از تصاویر بعنوان راهی برای بهبود کلمات بر روی صفحه استفاده کنید. انیمیشن درست کنید. همچنین می‌توانید از Auto Layout برای ساخت انیمیشن‌های پیشرفته در اپ‌های iOS استفاده نمایید. عناصر بصری نهایتا اپلیکیشن شما را چشم‌نوازتر خواهد کرد.

شماره 16: طراحی باید واکنش‌گرا باشد

همانطور که پیش‌تر گفتیم، دستگاه‌های متفاوت زیادی در بازار موجود است. شما باید هر دو دسته کاربران اپل و اندروید را در نظر داشته باشید.
باید همواره برای هر دو پلتفرم طراحی را انجام دهید مگر اینکه کمپانی‌تان بطور خاص در حال طراحی برای یکی از آنهاست و تنها در یکی از اپ‌استور ها قرار است اپلیکیشن شما بالا برود.
اندروید عمده سهم بازار جهانی را در دست دارد.

اپلیکیشن ساز آنلاین اپ کاره

اما با این وجود، شما باز هم باید طوری اپ‌تان را طراحی کنید که پاسخگوی هر دوی دستگاه‌های iOS و اندروید باشد. برای همین، فقط وانمود کنید که سهم بازار 50/50 تقسیم شده است.
درباره مشکلاتی فکر کنید که ممکن است برای دستگاه‌های خاص پیش بیاید.

شماره 17: طراحی تکراری را امتحان کنید

یک طراحی تکراری از رابط کاربری استفاده می‌کند تا به شما در ایجاد اپ‌هایی که واکنش گرا و مشارکت‌پذیر هستند، کمک کند. 
شما می‌توانید ابزارهای تحلیلی رفتاری را دنبال کنید تا بفهمید کاربران هنگام استفاده از اپ چه واکنشی نشان می‌دهند. سپس می‌توانید بر اساس چگونگی استفاده‌ آنها هر نوع اصلاحاتی انجام دهید.
نرم‌افزارهایی چون Inapptics را استفاده کنید که به شما کمک می‌کند اطلاعات بیشتری درباره چگونگی استفاده افراد از اپلیکیشن شما و تاثیری که طراحی اپ بر عملکردشان می‌گذارد، کسب کنید.

شماره 18: طراحی خود را بروزرسانی کنید

مسلما دوست ندارید اپلیکیشنتان تکراری یا خسته‌کننده شود. توسعه‌دهندگان راه‌هایی برای بهبود عملکرد یک اپ در بروزرسانی‌ها پیدا می‌کنند. طراحان نیز باید کار مشابهی انجام دهند. اغلب اوقات، بروزرسانی‌های توسعه و طراحی می‌توانند دوشادوش هم پیش بروند.
فقط به خاطر داشته باشید که کاربران ممکن است پذیرای تغییرات خیلی بزرگ نباشند، بخصوص اگر یک منحنی یادگیری وجود دارد.
برای مثال، Snapchat به تازگی طراحی اپلیکیشن خود را تماما تغییر داده است. این تغییرات با آغوش باز توسط کاربران پذیرفته نشده است. در Change.org تقاضانامه‌ای با بیش از 1.2 میلیون امضا پر شده است که از Snapchat می‌خواهد آخرین بروزرسانی‌ خود را حذف کند.
 

اپلیکیشن ساز آنلاین اپ کاره

مطمئنا افراد در نهایت به این تغییرات عادت می‌کنند. Snapchat شرکت مهم و بزرگی است. بنابراین می‌تواند از این مشکل بیرون بیاید.
اما اگر اپ شما به این اندازه محبوب نباشد، در صورتی که طراحی‌تان لذت تجربه‌ افراد را کم کند، به راحتی یک راه‌حل جایگزین پیدا می‌کنند. گرچه بروزرسانی طراحی‌تان مهم است، تغییرات بزرگ نباید با تکرار زیاد اتفاق بیفتد.

شماره 19: با نمونه‌های اولیه ساده آغاز کنید

پیش از اینکه وارد موضوعی پیچیده شوید، باید با یک نمونه اولیه آغاز کنید. این کار به صرفه‌جویی در وقت، تلاش، و پول شما در بلندمدت کمک می‌کند.
حتی می‌توانید با طراحی دستی برخی از اجزاء آغاز کنید. از یک تخته‌ی طراحی فکر (mood board) استفاده کنید تا شماهای رنگی و ایده‌های‌تان تمامی اعضای تیم را در راستای یک هدف نگه دارد. اینگونه می‌توانید پیش از آنکه زمان خود را با طراحی چیزی که اشتباه است یا استفاده نمی‌شود، مطمئن شوید که همه راضی اند.

شماره 20: اجازه دارید از فضای منفی استفاده کنید

هر چیزی که طراحی می‌کنید قرار نیست 100 درصد اشباع شود. می‌توانید از فضای منفی در پشت متون، تصاویر و دیگر عناصر طراحی‌تان استفاده کنید. بین ستون‌ها کمی فضای خالی بگذارید. در حاشیه‌ها فضای منفی بگذارید. اینکه بگذارید طراحی‌تان نفس بکشد آن را از نظر بصری جذاب‌تر می‌کند.

شماره 21: تجربه کاربری باید تمرکز اصلی هر تصمیم در طراحی باشد

فرقی نمی‌کند در حال انجام چه کاری هستید. همیشه از خود بپرسید این کار چطور بر تجربه کاربری اثر می‌گذارد. برای انجام تحقیقات جهت فهم تاثیر طراحی‌تان بر تجربه کاربری زمان بگذارید.

اگر انتخاب‌هایی که می‌کنید مثبت نیستند، تصمیم دیگری بگیرید که به کاربر نفع برساند.

نتیجه گیری


طراحی یک اپلیکیشن آسان نیست.
* خواه خودتان طراحی اپ‌تان را انجام می‌دهید، یک طراح استخدام می‌کنید، یا خودتان طراح هستید و شما را استخدام کرده‌اند، به خاطر داشتن تمام کارهای مناسب طراحی از اهمیت زیادی برخوردار است.
* بگذارید خلاقیت‌تان شکوفا شود، اما نگذارید در اپ‌ اختلال ایجاد کند.
* کارهای ساده را دائمی کنید. اگر می‌خواهید طراحی‌تان یک طراحی برنده باشد،  از ابزارها و ترفندهایی که گفتیم استفاده کنید تا به شما در انجام درست کار کمک کند.
آیا طراحی اپ موبایل شما معیارهای یک اپ برنده را برآورده می‌کند؟

اپلیکیشن ساز آنلاین اپ کاره، به شما در طراحی اپلیکیشن کمک میکند تا بتواند طی 3 مرحله ساده و بدون نیاز به داشتن دانش کدنویسی اپلیکیشن خود راطراحی و منتشر نمایید.

همین حالا امتحان کنید!

اپلیکیشن ساز آنلاین اپ کاره
 

نظرات و پیشنهادات

امتیاز شما: