تفاوت وب اپلیکیشن با وب سایت چیست؟


تفاوت وب اپلیکیشن با وب سایت چیست؟

وب سایت چیست؟

وب سایت مجموعه ای از صفحات است که به یک مکان خاص با عنوان وب سایت تعلق دارند.محتویات وب سایت عموما بر روی کامپیوتری که تحت عنوان سرور یاد می شوند قرار دارند. وب سایت می تواند متعلق به یک فرد حقیقی یا یک شخص حقوقی باشد. وب سایت ها با اهداف مختلفی مثل ارائه اخبار، اطلاعات، فروش محصول و … راه اندازی می شوند.

هدف از وب سایت ها معمولا ارائه محتوای مشخص برای مخاطبان اعم از خاص یا عام می باشد.

طراحی سایت از طریق برنامه مدیریت محتوا امکان پذیر بوده و می تواند در اشکال وقالب های مختلف ارائه شود.

وب اپلیکیشن چیست؟

در وب اپلیکیشن محتوا از اهمیت کمتری نسبت به وب سایت برخوردار است. برای طراحی وب اپلیکیشن مجموعه ای از نقش ها ، عملکردها ، عمل گرها و روال ها مورد مطالعه قرار می گیرد و وب اپلیکیشن بر مبنای نیاز مشتری تولید و در فضای وب به اشتراک گذاشته می شود.

از آنجا که فرآیند کار طراحی وب اپلیکیشن نیازمند صرف وقت و مطالعات بیشتری است هزینه تولید وب اپلیکیشن نسبت به وب سایت بیشتر خواهد بود.

وب اپلیکیشن برای کاربر شخصی سازی شده و ضمن بررسی نیاز های هر مخاطب هر آنچه را که او نیاز دارد برایش به نمایش می گذارد. از این رو می توان گفت وب اپلیکیشن در مقایسه با وب سایت با هوشمندی بیشتری عمل می کند.

تفاوت وب سایت و وب اپلیکیشن

در سایت کاربر آنچه که در محیط نت وجود دارد را میتواند مشاهده کند و از آن استفاده کند ولی در مورد اپلیکیشن باید یک فایل بر روی سیستم بارگزاری شود تا بتواند آن را مشاهده کند. اگر بخواهیم بهتر توضیح دهیم لازم به ذکر است که ما در سایت حتما نیاز به اینترنت داریم و نمیشود بدون نت مطلبی را مشاهده کرد ولی در مورد اپلیکیشن همین که یک فایل بر روی سیستم باید بارگزاری شود این یعنی میتوان همراه فایل اطلاعاتی را به صورت آفلاین به سیستم داد که فرد به صروت آفلاین نیز به برخی مطالب دسترسی خواهد داشت.

می توان گفت که تاکید وب سایت بر محتوا می باشد ولی وب اپلیکیشن بر عمل و تعامل تکیه دارد.

یک وب سایت یک مطلب را برای همه بطور یکسان نمایش می دهد ولی برای مثال، یک وب اپلیکیشن ارتباط با مشتری باتوجه به ویژگی هایی که در اثر تعامل با کاربر کسب کرده، اطلاعات را پردازش می کند و مطلبی را به کاربر نمایش می دهد که مورد نیاز آن کاربر است و به سلیقه، سن، توانایی مالی و جنسیت او بسیار نزدیک است و این مطلب متفاوت با مطلبی است که به یک کاربر دیگر نمایش می دهد.

وب سایت ها با هدف ارائه و نمایش عملکرد یک فرد، مجموعه و یا سازمان طراحی می شوند در حالیکه طراحی وب اپلیکیشن با هدف جذب مخاطب صورت می پذیرد و پس از طی فرآیند جذب با کمک اطلاعاتی که از مخاطب دریافت شده به ارائه خدمات به او می پردازد.

وب مستر گوگل یک نمونه مناسب از یک وب اپلیکیشن است که پس از ثبت نام و دریافت اطلاعات شما و وب سایت هایتان اطلاعات دقیق و تحلیلی در خصوص عملکرد وب سایت ها در اختیار شما قرار می دهد.

مدیران وب سایت ها با مطالعه این اطلاعات برنامه های کلان و تاثیر گذار مجموعه خود را تنظیم و اجرایی می کنند.

آیا به وب اپلیکیشن نیاز داریم؟

یکی از مهمترین کاربردهایی که وب اپلیکیشن ها می توانند داشته باشند پیاده سازی انواع نرم افزارهای تحت وب و یکپارچه سازی آن ها در بستر وب و موبایل می باشد.

وب اپلیکیشن یک رابطه هوشمندانه و برنامه ریزی شده در انواع مختلف کامپیوتر ها و سیستم عامل های مختلف در سطح اینترنت بدون نیاز به نصب نرم افزارهای جانبی به وجود می آورد.

طراحی وب اپلیکیشن با کمک برنامه ها و زبان های برنامه نویسی متعددی امکان پذیر است که بر حسب نیاز مشتری و کاربرد های وب اپلیکیشن انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از معروف ترین وب اپلیکیشن های موجود در جهان که با اهداف و کاربردهای مختلف ارائه شده اند عبارت اند از:

ویکی پدیا – اطلاعات تعاملی
گوگل –  موتور جستجو
جیمیل – ایمیل مبتنی بر وب
آمازون – خرید
فیسبوک – شبکه اجتماعی
ایبی – مزایده
بلاگر – وبلاگ
تمامی وب اپلیکیشن های بالا با اپلیکیشن های موبایل و اپلیکیشن های تلفن هوشمند هم پوشانی دارند.

مراحل طراحی یک وب اپلیکیشن

طراحی یک وب اپلیکیشن هم مانند سایر اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی نیازمند طی یک سری مراحل است که در اینجا به برخی از مهمترین این مراحل اشاره می کنیم:

۱. مشخص کردن پیمانکار یا طراح وب اپلیکیشن

۲. برگزاری جلسه اعلام نیاز ها و معرفی بخش های مختلف طرح

۳. طراحی کلی وب اپلیکیشن

۴. کد نویسی

۵. کنترل کیفیت و سرعت وب اپلیکیشن

۶. کنترل کیفیت کد ها و رعایت استاندارد ها

۷. رفع ایرادات و اصلاحات نهایی وب اپلیکیشن

۸. آموزش نحوه استفاده وب اپلیکیشن به کارکنان شما

۹. ارائه و استفاده از وب اپلیکیشن

مزایای وب اپلیکیشن ها

وب اپلیکیشن به کار کنان یک سازمان اجازه می دهد در زمان و هر مکانی به صورت ۲۴ ساعته به محیط کار خود دسترسی داشته و اطلاعات مورد نیاز خود را مشاهده کرده و پایش نمایند.

همه این فرآیند تنها با در اختیار داشتن یک کامپیوتر، لپ تاپ یا حتی تلفن همراه هوشمند به سادگی امکان پذیر است.

کافی است به اینترنت متصل شوید و سپس کد کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. وب اپلیکیشن از امنیت خوبی هم برخوردار است و می تواند به خوبی از اطلاعات سازمان شما در برابر خطرات احتمالی مراقب کند.

نظرات و پیشنهادات

امتیاز شما: