راهنمای کامل گسترش اپلیکیشن بومی یا native به وب اپلیکیشن


راهنمای کامل گسترش اپلیکیشن بومی یا native به وب اپلیکیشن

بسیاری از استارت آپ ها، طراحی اپلیکیشن های خود را با طراحی اپلیکیشن بومی یا Native آغاز کردند و سپس به وب اپلیکیشن گسترش دادند. برای مثال، Instagram و Uber زمانی که آنها برای اولین بار راه اندازی شدند، اپلیکیشن های وب نبودند. از آن به بعد، نسخه های وب سرویس های خود را ارائه دادند که قابلیت های بیشتری را با همتایان بومی خود ارائه می دهند.

چرا در کنار اپلیکیشن بومی به یک اپلیکیشن وب نیاز داریم؟

حال که شما یک اپلیکیشن بومی دارید، چرا نیاز به یک همتای وب اپلیکیشن دارید؟ به طور کلی، ما دو دلیل اصلی برای طراحی نسخه وب اپلیکیشن را دیده ایم. اولین هدف این است که مخاطبانی را که با اپلیکیشن بومی به آنها دسترسی ندارید را جذب نمایید. مثلا اگر اپلیکیشن بومی شما در سیستم عامل iOS و اندروید مخاطبان خود را جذب کرده است، شما دیگر کاربران بالقوه را از دست می دهید. دومین دلیل که ما اغلب اپلیکیشن های بومی را در وب نیز می بینیم این است که ما کاربرانی را که تمایل به استفاده از صفحات نمایش بزرگتر از موبایل دارند را نیز جذب می کنیم. شما ممکن است در بازخوردهای دریافت شده از کاربران نیز ببینید که دوست دارند از اپلیکیشن بومی محبوب خود در لپ تاپ یا دسکتاپ نیز استفاده کنند.

رشد وب سایت اینستاگرام به دو دلیل است. اینستاگرام در سال 2012 نسخه ای از اپلیکیشن بومی خود را در وب در پاسخ به "تقاضای مکرر کاربران" اضافه کرد. عناصر وب به کاربران Instagram اجازه می دادند عکس های خود را در وب نمایش دهند، نه در اپلیکیشن های بومی. در سال 2017، اینستاگرام اپلیکیشن وب خود را برای جلب نظر کاربرانی که با سرعت شبکه های کند اینترنت همراه از اپلیکیشن های بومی استفاده می کنند و ممکن است در دانلود و استفاده از اپ های بومی مشکل داشته باشند را بهبود داد.

اگر تصمیم به حرکت از اپلیکیشن های بومی به وب اپلیکیشن را دارید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود. در اینجا نگاهی به برخی از ب اپلیکیشن های محبوب بومی که بعدا اپلیکیشن های وب را اضافه کردند می اندازیم:

1Password: با استفاده از یک سرویس عضویت جدید، یک اپلیکیشن وب را راه اندازی کرد که به کاربران اجازه می دهد تا اطلاعات رمز عبور خود را در 1password.com به دست آورند.

Telegram : نرم افزار تلگرام نسخه Secure-messenging و نسخه وب خود را راه اندازی کرد تا کاربران بتوانند از اکثر امکانات اپلیکیشن بومی در مرورگر خود استفاده کنند.

Uber : اپلیکیشن وب کم حجم m.uber  از طرف Uber به کاربران تلفن همراه که نمی توانستند یا نمی خواستند اپلیکیشن بومی را دانلود کنند، ارائه شد. این اپلیکیشن برای کاربرانی که تلفن آنها قدیمی است نیز بهینه سازی شده است.

WhatsApp: WhatsApp Web در تمام دستگاه های شما که اطلاعات کاربری شما در آن وارد شده است قابل استفاده می باشد. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا برای ارسال پیام از طریق مرورگر از آن استفاده نمایند.

اضافه کردن نسخه وب ساده نیست و نمیتوان فقط با کپی کدهای اپلیکیشن موجود در یک پلت فرم جدید آن را راه اندازی کرد. موارد استفاده اپلیکیشن بومی و اپلیکیشن وب شما همیشه با هم هماهنگ نیستند. موارد استفاده جدید و چالش های طراحی مختلفی وجود دارد که باید برای آنها فکری کرد. در صورت نیاز، باید تعیین کنید که چگونه اپلیکیشن وب جدید شما با اپلیکیشن بومی ارتباط برقرار کند. شما همچنین باید تصمیم بگیرید که چه تغییراتی ممکن است در معماری کدهای شما رخ دهد. فراموش نکنید که اپلیکیشن وب جدید خود را در مرورگرهای مختلف تست کنید.

نکات مهم در طراحی اپلیکیشن وب در مقابل اپلیکیشن های بومی

اگر چه طراحی اپلیکیشن وب و طراحی اپلیکیشن موبایل در سال های اخیر تا حد زیادی مطابقت دارند، اما هنوز هم مواردی وجود دارند که در هنگام اضافه کردن یک همتای وب اپلیکیشن، موارد خاص طراحی باید در نظر گرفته شوند. یکی از تفاوتهای واضح در طراحی اپلیکیشن وب افزایش فضای طراحی می باشد. این فضای طراحی بیشتر باعث می شود تا آیتم های مختلف برای انجام کارهای بیشتری را بتوان اضافه کرد. این فضای اضافی میتواند به معنای نفوذ عمیقتر و امکانات بیشتر نسبت به اپلیکیشن بومی شما باشد. همچنین می توان یک طرح ناوبری متفاوت، عناصر بصری بزرگتر یا محتوای بیشتر داشته باشیم. در حالی که فضای بیشتری در یک اپلیکیشن وب دارید، نحوه استفاده از این فضا نیز بسیار اهمیت دارد.

تفاوت قابل توجه دیگر این است که کاربران وب اپلیکیشن معمولا به جای لمس کردن و ضربه زدن روی صفحه نمایش، کلیک می کنند. کاربران اپلیکیشن بومی معمولا با استفاده از انگشتان خود عملیات مختلف مانند زوم کردن، جا به جا شدن در صفحات مختلف را انجام می دهند. اما در کار با مرورگرها، کاربران بیشتر با کلیک کردن کار می کنند. به یاد داشته باشید که اپلیکیشن بومی یک تجربه بسیار روان است. ایجاد تجربه مشابه در وب اپلیکیشن دشوار است زیرا شما باید روی انواع مختلف سخت افزار، مرورگرها و سایر عناصر خارج از کنترل خود حساب کنید.

از قلمهای مناسب برای پلتفرم خود استفاده کنید. اپل فونت سان فرانسیسکو را برای iOS عرضه می کند و  Android از فونت Google Roboto استفاده می کند. در حالت ایده آل، بهتر است از فونت سفارشی یا مشخص برای نام تجاری خود در تمام سیستم عامل ها استفاده کنید. مهم است که اپلیکیشن وب را برای مرورگرهای وب بهینه سازی کنید.

انتقال کاربران اپلیکیشن بومی به وب اپلیکیشن

چه زمانی کاربران از وب اپلیکیشن شما استفاده می کنند و چه زمان از اپلیکیشن بومی؟

برای کمک به ایجاد یک تجربه سازگار در هر دو اپلیکیشن ، سعی کنید زبان بصری، سلسله مراتب، نظم و امکانات مشابه در هردو را رعایت کنید. در صورتیکه بخواهید از آیکون، لوگو و رنگبندی متفاوت استفاده نمایید به شدت به برند شما آسیب وارد می شود.

بررسی کنید که چگونه می توانید به کاربران اپلیکیشن بومی خود در مورد اپلیکیشن وب خود آموزش دهید و آنها را ترقیب کنید تا از آن را استفاده کنند. شما میتوانید راه اندازی وب اپلیکیشن خود را به کاربران اپلیکیشن بومی از طریق استفاده بنر گرافیکی، ارسال پوش نوتیفیکیشن ویا از طریق وب سایت اطلاع رسانی نمایید. همچنین می توانید از رسانه های اجتماعی، ایمیل، و تبلیغات پولی برای انتقال پیام خود استفاده کنید.

همچنین باید به نوع تجربه ای را که می خواهید کاربران شما در هر پلتفرم داشته باشند نیز بیاندیشید. در نظر بگیرید یک کاربر تلاش کند تا اپلیکیشن وب را بر روی موبایل خود باز کند. چه اتفاقی می افتد؟ آیا کاربر را مجبور به دانلود اپلیکیشن بومی می کنید؟ آیا شما یک تجربه کامل و ریسپانسیو و سازگار با موبایل به آنها ارائه می کنید؟ یا فقط بخشی از این تجربه را برای تشویق آنها به دانلود اپلیکیشن بومی فراهم می کنید.

معماری و امنیت وب اپلیکیشن

در صورتیکه قبلا معماری پایگاه داده خود را برای اپلیکیشن بومی خود بدرستی و کامل انجام داده باشید، باید تجزیه و تحلیل کنید که چگونه اضافه شدن اپلیکیشن وب ممکن است بر عملکرد آن تاثیر بگذارد. ممکن است مجبور شوید تغییراتی را انجام دهید. اضافه کردن یک اپلیکیشن وب چالش های منحصر به فرد خود را بههمراه می آورد. در مورد چگونگی ایجاد و ذخیره هر رکورد در دیتا بیس فکر کنید، رمزگذاری و امنیت کدها و اطلاعات، حجم تراکنش های سرور و وضعیت منابع خود را بررسی کنید.

شما همچنین باید در مورد فضای میزبانی اپلیکیشن وب جدید خود تصمیم گیری کنید. هزینه های میزبانی می تواند همزمان با رشد پایگاه داده شما افزایش یابد.

از پروتکل SSL برای اطمینان از امنیت ترافیک وب اپلیکیشن استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که هرگونه راههای نفوذ و آسیب پذیری امنیتی را ارزیابی، شناسایی و حل و فصل کرده اید.

اطمینان حاصل کنید که با افزایش بار سرور، مشکلی پیش نمی آید و سرور بدرستی کار می کند. برای مثال، شما می توانید قبل از راه اندازی شبیه سازی 10،000 کاربر همزمان در اپلیکیشن وب خود انجام دهید. اگر این بررسی ها را به دقت انجام ندهید کاربران خود را به مرور از دست میدهید زیرا نتوانسته اید منابع خود را بدرستی مدیریت نمایید.

یادداشت نهایی

برای اضافه کردن یک اپلیکیشن وب زمانیکه یک اپلیکیشن بومی فعال وجود دارد کار آسانی نیست. نه تنها باید جزئیات زیادی را در نظر بگیرید بلکه باید برای آنها طراحی متفاوت داشته باشید. شما باید تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید کاربران در هر دو اپلیکیشن با هم ارتباط برقرار کنند و چگونه این انتقال را را انجام دهید. اضافه کردن یک اپلیکیشن وب بر روی معماری داده های شما تاثیرمی گذارد و موجب ایجاد نگرانی های جدید امنیتی و سازگاری می شود. با وجود تمام این چالش ها، اضافه کردن یک اپلیکیشن وب می تواند بهترین راه برای دسترسی به کاربران جدید، تعامل بیشتر با کاربران فعلی و گسترش کسب و کار شما باشد.

 

نظرات و پیشنهادات

امتیاز شما: