7 توصیه مهم برای جذب کاربران اپلیکیشن


7 توصیه مهم برای جذب کاربران اپلیکیشن

قبول دارید اپلیکیشن‌هایی موفقند که توانسته باشند کاربران را نسبت به خود وابسته نمایند؟ اگر با ما هم‌عقیده هستید به نظر شما با توجه به شلوغی بازار چگونه می‌توان پیش‌بینی کرد که جذب مخاطب برای اپلیکیشن شما براحتی امکانپذیر شود؟

بدون شک بهترین روش برای موفقیت یک اپلیکیشن؛ ارتباطی مستقیم با ایده، طراحی و ساخت آن دارد؛ بگونه‌ای که استفاده نکردن از آن برای کاربر غیرممکن باشد!!

اگر شما بعنوان یک توسعه دهنده به این 7 سوال پاسخ مثبت بدهید، می‌توانید براحتی دریابید که شانس بسیار بالایی در رابطه با جذب مخاطب برای اپلیکیشن خود خواهید داشت.

1- آیا طراحی اپلیکیشن شما منحصر به فرد است؟

کاربران نمی‌توانند از دانلود، نصب و تلاش یک برنامه برای تکثیر جلوگیری کنند، اما بخاطر داشته باشید می‎توان با یک نوآوری، اپلیکیشن منحصر به فردی داشته باشید.

اپلیکیشن SnapChat را در نظر بگیرید که با اضافه کردن یک ویژگی دلخواه (Self Deleting) توانست خود را در برابر اپلیکیشن‌های مشابه متمایز کرده و موفقیت بزرگی را در این زمینه بدست آورد.

بررسی کنید که چه چیزهایی در اپلیکیشن‌های کنونی و انتشاریافته کم بوده و یا بعبارتی گُم شده است، سپس تمرکز و تفکر خود را بکارگرفته و با ایجاد یک نوآوری و اضافه کردن تنها یک ویژگی خاص به اپلیکیشن خود، آنرا متمایز کرده و در جهت جذب مخاطب برای آن گام مهمی بردارید.

یک توسعه‌دهنده باتجربه یقینا می‌تواند با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی، اپلیکیشن خود را منحصر‌ به‌ فرد و کاربرپسند نماید.

2- آیا طراحی اپ شما ساده و فوق‌العاده روان است؟

اگر شما به بیش از دو جمله برای توضیح و معرفی اپلیکیشن خود نیاز داشته باشید یقینا آنرا در معرض خطر بزرگی قرار خواهید داد! سادگی در طراحی، هدف و استفاده از آنرا بعنوان موئلفه‌های اصلی معرفی اپلیکیشن خود بکار بگیرید، همانگونه که بزرگترین اپلیکیشن‌های حال حاضر نیز به همین شیوه عمل می‌نمایند.

دستیابی به سادگی بسیار پیچیده است. شما برای اینکه بخواهید نیاز کاربرانتان را بسادگی رفع نمایید باید آن‌ها را بدرستی تشخیص دهید. حتی اگر فکر می‌کنید که از خواسته‌هایشان مطلع هستید بازهم درک خود را با یک گروه متمرکز مورد ارزیابی قرار دهید. این کار به شما کمک شایانی در رابطه با جذب مخاطب برای اپلیکیشن خواهد کرد.

زمانیکه شما متوجه شدید که کاربرانتان به چه چیزهایی نیازمندند؛ ساخت اپلیکیشن و ویژگی‌های آنرا به همان سمت و سو ببرید. سعی کنید از انجام هر کاری که سبب پیچیده شدن اپلیکیشن شما می‌شود جدا خودداری کنید، اینکار محبوبیت آنرا بشدت کاهش خواهد داد.

هنگام معرفی اپلیکیشن خود بخاطر داشته باشید که این کار شامل هر جزییاتی نمی‌شود، شما فقط سعی کنید تا توصیف اولیه آنرا بنویسید و اجازه دهید مابقی ویژگی‌ها را خودِ کاربر در حین کار با اپلیکیشن به آن دست یابد.

بزرگترین دلیل استفاده نشدن یک اپلیکیشن مفید، فقط پیچیده بودن آن است پس برای اینکه بتوانید جذب مخاطب برای اپلیکیشن داشته باشید باید عکس قضیه مطرح شده عمل کنید.

3- آیا طراحی صفحات اپلیکیشن شما جذاب است؟

اولین تصور از اپلیکیشن شما ممکن است آخرین تصور از آن باشد. یک اپلیکیشن خوب بایستی در همه قسمت‌ها جذابیت خود را حفظ کند بویژه در دو یا سه صفحه اول، صفحه نمایش اپلیکیشن منجر به رضایت یا عدم رضایت کاربران از آن می‌شود.

شما باید هر آنچه را که کاربران از نصب اپلیکیشن شما دنبال می‌کنند را پیش‌بینی کرده و در چند صفحه اول طوری مرتب نمایید تا بتوانند براحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

شما همچنین می‌توانید اپلیکیشن خود را به یک داشبورد متصل کرده تا به کاربران نحوه‌ کار را آموزش دهد، گزینه‌های مفیدی را پیشنهاد داده و ویژگی‌های دیگر آنرا شرح دهد.

4- آیا شما می‌توانید با کاربران آفلاین خود ارتباط برقرار نمایید؟

چگونه می‌توانید نظر کاربران خود را وقتی که از اپلیکیشن شما بصورت مداوم استفاده نمی‌کنند، تغییر دهید؟ هشدارهای مفید و همچنین اعلانات (Push Notification) باعث شده تا ارزش و ویژگی‌های اپلیکیشن شما به آن‌ها یادآوری شود و همین امر سبب خواهد شد تا کاربران بتوانند بطور موثر و مداوم از آن در زندگی پُرمشغله خود استفاده نمایند.

شما می‌توانید تا محتواهای جدید، هشدارها، نظرسنجی‌ها را بوسیله Push Notification به کاربرانتان اطلاع دهید و آن‌ها را بیش‌از‌پیش درگیر اپلیکیشن خود نمایید.

نکته بسیار حائز اهمیت که می‌توان به آن اشاره کرد این است که اگر شما بیش از اندازه از امکان ذکر شده (Push Notification) استفاده نمایید ممکن است سبب شود تا نتیجه عکس رقم بخورد و کاربران اپلیکیشن شما را حذف نمایند.

به همین دلیل بهتر است تا از Push Notification در ابتدا برای اعلام بروز‌رسانی‌های مهم و یا برای ارائه اطلاعات مفید استفاده شود.

گرفتن مداوم نظرات کاربران سبب پیشرفت شده و کمک بزرگی در جهت جذب مخاطب برای اپلیکیشن شما خواهد بود. لازم به ذکر است در استفاده از شیوه بالا آن هم تنها برای اطلاعیه‌های مهم و مطالب مفید سبب شده تا کاربران حس خوبی نسبت به اپلیکیشن پیدا کنند.

5- آیا اپلیکیشن شما سریع و قابل اعتماد است؟

کاربران تمایل دارند تا همواره از اپلیکیشن، پاسخ و عملکرد سریعی دریافت نمایند. اپلیکیشن شما باید بگونه‌ای باشد تا سریعا دانلود و نصب شود، سپس کاربران بتوانند براحتی و با سرعت بالا از امکانات آن استفاده نمایند.

نکته‌ بسیار مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که کاربران سرعت را با کیفیت می‌سنجند و اپلیکیشن‌هایی که به آرامی کار می‌کنند؛ بسیار سریع اعتبار خود را از دست خواهند داد.

اگر اپلیکیشن شما به کُندی و ناپایدار اجرا شود، حتی اگر دارای ویژگی‌های خوبی نیز باشد همگی بی‌ارزش خواهند شد. پس همواره توجه داشته و اطمینان حاصل نمایید که اپلیکیشن و محتوای آن برای سرعت بالا بهینه‌سازی شده‌ باشند.

6- آیا استراتژی کسب درآمد اپلیکیشن شما آسان است؟

راه‌های بسیار زیادی برای کسب درآمد از طریق اپلیکیشن برایتان وجود دارد، بدنبال بهترین راه برای کاربرانتان باشید نه برای خودتان! شیوه Freemium به همراه پرداخت درون برنامه‌ای همواره یکی از بهترین شیوه‌های کسب درآمد از طریق اپلیکیشن می‌باشد.

در این شیوه کاربران اپلیکیشن را دریافت کرده و نصب می‌کنند، درصورتیکه از آن خوششان بیاید می‌توانند ویژگی‌های دیگر آنرا خرید و یا نسخه اپلیکیشن را ارتقاء دهند. از ایجاد چند گزینه برای خرید در برنامه‌ها بشدت خودداری کنید زیرا سبب سردرگمی کاربران خواهد شد.

تبلیغات درون برنامه‌ای اپلیکیشن یکی دیگر از راهکارهای کسب درآمد از طریق اپلیکیشن است که می‌تواند نتیجه بسیار بدی به همراه داشته باشد زیرا این آگهی‌ها کاربران را منحرف و آزار داده و همچنین سرعت و عملکرد برنامه را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد.

شیوه دیگر، فروش اشتراک در اپلیکیشن بطوریکه کاربران پس از پرداخت مبلغی بصورت ماهیانه و سالیانه می‌توانند از امکانات آن بدون محدودیت استفاده نمایند نیز؛ یکی دیگر از شیوه‌های کسب درآمد می‌باشد.

7- آیا از بررسی و نظرات کاربران در مورد اپلیکیشن استفاده می‌کنید؟

از بخش نظرات و دیدگاه‌ها در اپلیکیشن برای گوش دادن به مشکلات، نگرانی‌ها و ایده‌های کاربران استفاده نمایید، سپس مشکلات را حل کنید، به نگرانی‌ها پاسخ داده و ایده‌ها را اجرا نمایید که انجام این کارها به جذب مخاطب برای اپلیکیشن شما کمک کرده و یقینا یک فرآیند بسیار مهم برای پیشرفت اپلیکیشن شما خواهد بود.

اطمینان حاصل نمایید که اپلیکیشن شما این اجازه را به کاربران بدهد که بتوانند براحتی نظراتشان را اعلام نمایند، هیچ راهی بهتر از داشتن ارتباط عالی با کاربران برای حفظ و پیشرفت اپلیکیشن شما وجود ندارد.

در انتها اگر به نظر شما نکته‌ای در مورد جذب مخاطب برای اپلیکیشن باقی مانده منتظر شنیدن آن هستیم.

اپلیکیشن ساز آنلاین اپ کاره

نظرات و پیشنهادات

امتیاز شما: