انقلاب موبایل کسب وکارها را وارد دنیای هیجان انگیز کرده است. وب سایتها و پلتفرم های شبکه های اجتماعی دیگر تنها راه ایجاد ارزش برای برند و تولید فروشِ بیشتر نیست. ساختن اپلیکیشن های موبایل سفارشی اکنون جنبش جدید پولی برای بیزینس هاست و این موضوع تعجب برانگیز نیست در سال ۲۰۱۷، ۱۹۷ میلیارد دانلود اپلیکیشن اتفاق افتاده است .این عدد در عرض ۲۰ سال با ضریب ۳ این صنعت را منفجر خواهد کرد.
این احتمال نیز وجود دارد که شما همچنان متکی به وب سایت خود باشید. شاید زمان و سرمایهگذاری مالی گزافی که تصور می کنید برای ساخت یک اپلیکیشن نیاز است شما را از این کار بازداشته است. حقیقت این است که شما به راحتی میتوانید این کار را انجام دهید. یک اپلیکیشن موبایل این روزها می تواند بدون زحمت زیاد ساخته شود.
این موضوع ما را به سوال اساسی میرساند:
یک اپلیکیشن سفارشی دقیقاً چه مقدار پول نیاز خواهد داشت؟
بگذارید همین اول برایتان روشن کنیم. هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که هزینه ساخت یک اپلیکیشن را تعیین کند. آنچه مهم است پلتفرم است. پیچیدگی است. استعداد است و چندین عامل دیگر. در این مقاله درباره تمام متغیرهایی که در هزینهها و برخی ارقام دقیق اثر خواهد گذاشت، بحث میکنیم. بدین طریق دقیقاً خواهید دانست دارید وارد چه کاری می شوید
اما اول...
یک اپلیکیشن موبایل سفارشی چیست؟
اگر نخواهیم زیادی فنی صحبت کنیم، یک موبایل برنامه نرم افزاری است که به طور خاص برای کاربر روی یک گوشی موبایل مثل یک اسمارت فون یا تبلت طراحی شده است.
آیا همه اپها به طور یکسان ساخته می شوند؟
اصلاً اینطور نیست.
سه نوع اپلیکیشن وجود دارد که هر یک از آنها نقاط قوت و ضعف خود را دارند.
اپلیکیشن بومی، وب و هیبرید
بیایید به اختصار هر یک از اینها را بررسی کنیم.
یک اپ وب در واقع نسخه موبایلی یک وبسایت است. در فضای آنلاین موبایل-پسند بودن مسئله مهمی است. به همین دلیل من تقریباً مطمئن هستم که اگر همه بیزینسها اپِ وب نداشته باشند، اغلب آنها دارند و اگر بخواهم صادق باشم این کافی نیست. لااقل از دید کاربران کافی نیست واضح است که کاربران اپها را به وبسایتهای موبایلی ترجیح میدهند.
فاکتورهایی که هزینههای توسعه اپلیکیشن شما را تحت تاثیر قرار میدهد
اپلیکیشنهای موبایل در تنوعی از حجم، شکل، رنگ و کارایی دیده میشوند. تعداد خیلی زیادی عامل وجود دارد، و همه این عوام روی هزینهها تاثیر میگذارد.
فاکتورهای اولیهای که بر هزینههای توسعه اپلیکیشن تاثیر دارند عبارتند از:
- مدل کسب و کار
- پلتفرم
- کارایی
- طراحی
- توسعه دهنده
و پس از آن، هزینههای پنهانی وجود دارد که داستان آن کلاً فرق دارد.
بیایید نگاه دقیقتری به هر یک از این عناصر بیندازیم:
مدل کسب و کار
پژوهش ها برای ساختن یک اپ با طرح کسب و کار شما و مدل بیزینس تان برای ایجاد سود آغاز میشود. این مدل مهمترین عامل برای هزینه هایی است که برای ساخت اپلیکیشن شما نیاز است. هنگام ساخت اپ به طرح کسب و کار خود نگاه می کنید و می پرسید "به چه چیزی نیاز دارم؟"
مشتریان مورد نظر شما وقت خود را در کجا سپری میکنند؟
- آنها چه دستگاهها و پلتفرمهای را استفاده میکنند ؟
- چگونه از این اپلیکیشن پول در می آورید؟
- آیا دانلود آن رایگان خواهد بود؟
- آیا آن را با قیمت ثابت به فروش خواهید رساند؟
- آیا با خرید های درون برنامه ای کسب درآمد خواهید کرد؟
- آیا اپلیکیشن شما برای تبلیغات محصولات خودتان استفاده خواهد شد و یا روش پولسازی شما مربوط به آگهی شخص دیگری خواهد بود؟
- آیا دنبال کنندگان شما بیشتر به طراحی بصری اهمیت میدهند یا به کارآمدی عملی؟
- آیا تجربه ای که سعی دارید پیاده کنید بر اساس دسترسی به اطلاعات است و یا اینکه خاص و بیهمتا بودن این تجربه برایتان مهم است؟
هریک از این عوامل عوامل بیشمار دیگر تعیین خواهد کرد که اپلیکیشن شما باید چگونه باشد و لذا بر روی مقدار هزینه ای که باید در حوزه دسترسی پلتفرم، کارایی، طراحی و توسعه سرمایه گذاری شود، تاثیر خواهد گذاشت.
برای مثال آسانتر است که اپی که درست میکنیم صرفاً به قیمتی ثابت و مشخص فروخته شود. خرید های درون برنامه ای زمان بیشتری برای پیاده سازی احتیاج دارد و لذا گرانتر تمام می شوند. و اگر بخواهید یک تجربه تجارت الکترونیک عالی بسازید، انتظار هزینههای بیشتری را نیز میتوان داشت.
برای آنکه مدل کسب و کار خودتان را دقیقتر نگاه کنید باید در نظر داشته باشید که
- برای برقراری ارتباط با مشتریانتان به چه چیزی نیاز دارید
- قیمت برای بهترین فروش اپلیکیشن شما چه قیمتی است
- استراتژی پولسازی شما چیست
این تنها راهی است که بفهمید چیزی که میسازید واقعا پولسازخواهد بود یا نه. بیایید هر یک از این مسائل را بازتر کنیم.
آنچه برای برقراری ارتباط با مشتریان نیاز دارید
آیا تا به حال این قول معروف را شنیده اید؟ شما نمی توانید وقتی به دنبال یک مسئله هستید برای آن راهحل پیدا کنید بلکه هنگام جستجوی راه حل می توانید مسئله را پیدا کنید.
خیلی مهم است که در پژوهشی وارد شوید که به شما اجازه می دهد نیاز واقعی را در بازار خود پیدا کنید. بقول بازاریاب افسانه ای ، گری هلبرت، لازم است که شما "جمعیت گرسنه" خود را پیدا کنید. درغیر اینصورت هر چیزی که از این پس به آن میپردازیم نامربوط خواهد بود. شما از اپلیکیشن خود یک سکه هم در نخواهید آورد. چون گرسنگی واقعی در بازار شما وجود ندارد.
بهترین قیمت اپتان برای فروش خوب
حالا که میدانید اپتان بازاری برای خود دارد، وقت آن رسیده که روی قیمت و مدل سودتان کار کنید.
نهایتا به دو گزینه میرسید.
- اپهای دارای مزد
- اپهای رایگان
آیا اپهای دارای کارمزد واضح نیستند؟
چگونه از یک اپلیکیشن رایگان پول در بیاورید؟
الان توضیح میدهم.
اپهای دارای مزد خیلی سادهاند. شما با فروش اپلیکیشن خود در اپ استور پول در میاورید. هر چه دانلودهای بیشتری داشته باشید، پول بیشتری میگیرید. این یعنی شما باید قیمت درست را برای اپتان در نظر بگیرید.
اینها مسائلی است که باید در نظر بگیرید:
- هزینههای توسعهتان: طبعا شما باید بتوانید هزینههای خود را بازگردانید تا بازگشتی بر روی سرمایه خود داشته باشید
- رتبهتان در بازار: پایه، متوسط یا بالا؟ این که جایگاه اپتان را چگونه میبینید بستگی دارد به اینکه چه قابلیتها و کاراییهایی را عرضه میکنید و اینکه اینها در مقایسه با اپهای دیگر کجا قرار میگیرند.
- رضایت بازار برای پرداخت: باید بتوانید برای اپتان بازاریابی کنید و با کاربران ایدهآل خود فروش ایجاد کنید
انتخاب پلتفرم اپلیکیشن
شما تعیین کردهاید که اپلیکیشن شما باید چکار کند. اینکه با چه کسی باید رقابت کند را مشخص کردهاید. و دقیقا میدانید چگونه قرار است از آن پول در بیاورید. حالا وقت تصمیم گیری درباره پلتفرمی است که اپلیکیشن را بر روی آن میسازید. میتوانید اپی بسازید که بر خیلی دستگاهها قابل دسترس است: iOS (iPhoneوiPad )، اندروید، ویندوز فون، وب و یا همه اینها با هم. بسته به این که چه پلتفرمی انتخاب میکنید، هزینه توسعه فرق میکند.
با این حال وقتی درباره اپهای بومی حرف میزنیم، گزینهها عموما اندروید یا اپل است. همانطور که تصور میکنید این انتخاب راحتی نیست. کاربران اندروید و اپل به طور بنیادی با هم فرق دارند. پس چرا برای هر دوی آنها اقدام نکنید؟ اگر پولش را دارید این کار راانجام دهید. فقط بدانید که باید دو نسخه متفاوت از اپلیکیشن خود را در هر پلتفرم بسازید.
حالا برگردیم به سوال اصلی:
شما کدام را باید انتخاب کنید؟
برای کمک در تصمیم گیری، بیایید از مشکلات و مزایای هر پلتفرم حرف بزنیم.
مزایای اپهای iOS
- ساختن آنها سریعتر و ارزانتر است. به همین علت است که خیلی شرکتها در ابتدای کارشان ترجیح میدهند اپهایی که فقط در iOS کار میکند بسازند و سپس پس از مدتی اگر نسخه iOS آنها موفق بود، به اندروید آنرا گسترش دهند.
- پایه کاربری که مشارکت بیشتر و پرداخت آزادتری دارد. به همین دلیل کاربران بیشتر به پرداخت پول برای خرید اپلیکیشن تمایل دارند.
- عدد طولعمر مشتری برای کاربران اپل بالاتر از کاربران اندروید است
- دستورالعملهای سختگیرانه تر و کنترل کیفیت بیشتر به معنی اپلیکیشن با کیفیت بالاتر است.
مشکلات اپهای iOS
- نیازمندیهای نرمافزاری اپل دائما در حال تغییر است و این یعنی اپلیکیشن شما دائما باید به روز رسانی شود. نگهداری همیشگی میتواند هزینهها را خیلی بالاتر ببرد
- اپلیکیشن شما باید توسط اپ استور ها تایید گردد
مزایای اپهای Android
- کابران اندروید ترافیک وب موبایل را تحت سلطه دارند
- اندروید برتریهای متعددی دارد که یعنی جذب بازاری وسیعتر و دسترسی بیشتر ، بخصوص در بازارهای نوظهور
- هزینه هر نصب برای اپلیکیشن اندروید خیلی ز اپلیکیشن iOS کمتر است.
- به اندازه اپهای iOS نیاز به بروزرسانی وجود ندارد.
مشکلات اپهای Android
- کاربران اندروید کمتر پول خرج میکنند
- اندروید زمان بیشتری برای توسعه میخواهد. بطور میانگین، توسعهدهندگان برتر گزارش میکنند که اپلیکیشن اندروید زمانی حدود 2-3 برابر همان اپلیکیشن در iOS نیاز دارد.
- دستگاه های متفاوت تر. تعداد مدلهای خیلی بیشتری از گوشی های اندروید، نسبت به iOS وجود دارد. ویژگیهایی چون سایز صفحه و رزولوشن در هزینههای توسعه نقش دارند.
حال که مسائل اصلی را گفتهایم، بیایید یک حکم واضح را تثبیت کنیم.
iOS در برابر Android: کدام بهتر است؟
هر دوپلتفرم دسترسی خیلی بالایی را عرضه میکنند. در نهایت به دو مساله کلیدی میرسیم
1. مصالحاتی که راضی به انجامش هستید
2. کاربران هدف شما
منظورم از مصالحه این است.
اینکه اپل دستورالعملهای سختتری و لذا مانع بزرگتری برای ورود دارد، این میتواند به معنای کیفیت بالاتر و امنیت بیشتر برای اپلیکیشن شما باشد. در این مورد، باید تصمیم بگیرید آیا هزینه نگهداری بالاتر را با کیفیت و امنیت میتوانید مصالحه کنید یا خیر. همین موضوع در باقی ویژگیها نیز صادق است.
کاربران اندروید کمتر پول خرج میکنند، اما پایه کاربری خیلی وسیعتری برای ورود وجود دارد. میتوانید شروع کنید و ببینید مدل کسب و کار و اهداف شما برای اپتان چطور تعیین میکند که کدام مصالحات قابل قبول هستند و کدامها نیستند. قسمت دوم و مهمترین بخش این معادله، کاربران شماست. باید رفتار کاربران اندروید و iOS را تحت نظر بگیرید. سپس تصمیم گیرید کدامیک به کاربر ایدهآل شما نزدیک است.
برای مثال اگر بازار هدفتان در آسیا، آفریقا یا امریکای جنوبی است، اندروید برنده قطعی است.
با دانستن اینها، بهتر است تصمیم پلتفرم خود را بر اساس بازار هدف خود بگیرید، تا دسترسی در هر دو پلتفرم موفقیتآمیز باشد.هزینههای این دو نسبت به گذشته خیلی به هم نزدیکتر شده است، گرچه همانطور که قبلا ذکر کردیم، انروید هنوز هم به طور میانگین زمان بیشتری برای توسعه میگیرد، که معمولا به معنی هزینههای کمی بیشتر است.
اگر تصمیم گرفتید هر دو پلتفرم را همزمان راهاندازی کنید، میتوانید انتظار پرداخت هزینه حدود 2 برابر نسبت به یک پلتفرم را داشته باشید. ممکن است مسائلی باشد که کمی هزینهها را کمتر کند، اما حداقل 75 درصد بیشتر برای راهاندازی هردو پلتفرم هزینه خواهید کرد.
نوع اپلیکیشن و کارایی آن
حال که درباره پلتفرم تصمیم گرفتید، وقت ورود عملی به ساخت اپلیکیشن رسیده است.نوع اپی که میخواهید توسعه دهید و مشخصات فنی آن بزرگترین عامل در هزینهها خواهد بود.
اپها همچنان دینامیکتر میشوند، و حقیقتا هیچ محدودیتی برای آنچه تولید میشود وجود ندارد. برای این کار، ما انواع اپلیکیشن را به 4 دسته زیر تقسیم کردهایم:
- جدول/ لیست
- پایگاه داده
- داینامیک
- بازیها
و همچنین عامل ویژگیهای اضافی که برای افزایش کارایی اپلیکیشن شما به کار میرود.
بیایید هر یک را بررسی کنیم.
اپلیکیشن بر اساس جدول/ لیست
این اپها اول برای نمایش یک کلکسیون ساده از اطلاعات طراحی میشوند. بطور کلی، آنها اطلاعات را به کاربری ارائه میکنند که به نوبه خود میتواند از بین گزینههای در دسترس انتخاب کند و به موضوعات دیگری درباره همان عنوان هدایت شود. به عبارت دیگر، این اپلیکیشن خیلی شبیه یک وبسایت ساده و بهینهشده برای موبایل عمل میکند.
اپ بر اساس پایگاه داده
اپهای پیچیدهتری وجود دارد که برای این طراحی شدهاند تا به کاربر اجازه یافتن، مرتب کردن و نمایش داده ها را از پایگاههای داده خیلی بزرگ بدهد. این اپها غالبا به یک وبسایت یا هر سرویس آنلاین وب دیگر متصل میشود تا اطلاعات را بازیابی کند و آنها را نسبت به همتایان جدولیشان، برای توسعه دادن پیچیدهتر کند.
اپهای دینامیک
این اپها شبیه اپهای پایگاه داده هستند، اماا بجای آنکه به سادگی به یک سرور آنلاین برای اطلاعات وصل شوند، باید با دیگر پلتفرمها و نرمافزارها از طریق APIها تعامل کنند. برای مثال، یک اپ توئیتر شخص ثالت، باید با API توئیتر یکپارچه شود تا توئیتها و دیگر دادهها را وارد کند. API ها از نظر کیفیت و پیچیدگی فرق دارند. پس این توسعه میتواند از مبلغی نسبتا کم تا مقداری خیلی زیاد، هزینه بردارد.
بازیها
در نهایت، سخت ترین اپ برای توسعه، اپهای بازی است. بازیهای ساده از نظر سختی و قیمتگذاری میتواند قابل مقایسه با اپ دینامیک باشد، اما بازیهای پیچیده با محیطهای 3D یا موتورهای فیزیکی پیشرفته میتوانند به شدت از هر نوع اپ دیگر گرانتر تمام شوند.
گرچه این 4 دسته خیلی خوب اکثر انواع اپ و کاراییشان را در بر میگیرد، اما اپهای امروزی به شدت متنوع و دستهبندی آنها سخت است.
مهمترین چیزی که باید بفهمیم اینست که نیازمندیهای کارایی خاص هر اپلیکیشن هزینهای هم برای خود دارد. برخی انواع کارایی ممکن است ساده به نظر رسند اما ساختشان هزینهبر است، گرچه برخی دیگر ممکن است به طور غافلگیرکنندهای ارزان باشند.
تا وقتی واقعا از توسعه دهندگان مختلف نظرشان را نپرسیدهاید، از این موضوع مطمئن نخواهید شد
قابلیتهای افزوده
علاوه بر کارایی پایهای اپتان، اپلیکیشن شما همچنین قابلیتهایی مختص خود نیز خواهد داشت. (که همه آنها هزینه اضافه میکنند)
این مثالها چند مورد از چیزهایی است که ممکن است بخواهید اپتان در بر بگیرد:
- ورود: اغلب اپها این قابلیت را دارند. میتوانید یک لاگین ایمیلی داشته باشید که یک کانال بازاریابی دیگر را باز میکند. همچنین میتوانید لاگین اجتماعی را انتخاب کنید.
- پروفایلهای شخصی: پروفایلهای کاربری یک قابلیت استاندارد دیگر است که میتوانید پیاده کنید. این موضوع کیفیتی شخصی اضافه میکند و تجربه کاربر را بهبود می دهد.
- خریدهای درونبرنامهای: این یک استراتژی پولسازی است که در آن محصولات، خدمات، اشتراکها، قابلیتهای ممتاز و ... را ارائه میکنید. برای اینکه این کارایی را داشته باشید باید این قابلیت را به اپلیکیشن خود بیفزایید.
- یکپارچهسازی پرداختها: برای فعالسازی خرید درونبرنامهای، نیاز به یکپارچه شدن با یک پردازشگر پرداخت خواهید داشت.
- سفارشیسازی: میتوانید به کاربر اجازه دهید زیباییشناسی اپلیکیشن را کنترل کنند.
- جستجو: کارایی جستجو راهی عالی برای بهبود تجربه کاربر است. به کاربر اجازه میدهد با کمترین موانع و براحتی در اپلیکیشن مسیریابی کند. این کار به نوبه خود مشارکت را افزایش میدهد.
- قابلیت اتصال: میتوانید همگامسازی بین دستگاهها و همچنین یکپارچه سازی با دیگر پلتفرم ها را ارائه کنید. یکپارچهسازی اجتماعی یکی از رایجترین قابلیتها با ارزش خیلی زیاد است. این مساله پتانسیل دست به دست چرخیدن اپلیکیشن شما را زیاد میکند.
- مکانیابی: این کار زیمنه را برای تجربه کاربر فراهم میکند چون شما اطلاعاتی درباره جغرافی کاربر جمع میکنید. برای برخی اپها، مثلا اپهای رستوران، قرارها، و مسافرت، این قابلیت ضروری است.
- اعلانها: این مورد در صورتی که بخواهید کاربران را درباره انچه در اپلیکیشن اتفاق میفتد به روز نگه دارید، آشکاراً لازم است.
- چت/پیامرسانی: اگر میخواهید کاربران بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند، این یک قابلیت کلیدی است.
- سیستم امتیازدهی/نظرخواهی: آیا میخواهید کاربرانتان بتوانند درباره خدمات یا محتوای شما نظر دهند؟ این یک قابلیت خیلی مفید برای رسیدن به این هدف است.
این موارد رایجترین قابلیتها بودند.
خیلی ساده به نظر میرسند، نه؟
دستکم گرفتن سرمایهای که پای این قابلیتها میرود کاری ساده است وقتی از جزییات فرایند توسعه اطلاع ندارید. واقعیت اینست که، خیلی از این کاراییهای اضافی چندین ساعت توسعه نیاز دارند که باید در مخارج محاسبه شود. آنها همچنین در هزینههای نگهداری هم تاثیر میکذارند. بعداً خواهید دید چگونه ممکن است این موارد در هزینه کلی توسعه اپلیکیشن تاثیر بگذارند.
وقتی کار به توسعه اپلیکیشن میرسد، طراحی میتواند به اندازه کارکردهای اپلیکیشن مهم باشد.
طراحی چندین ستون دارد:
طراحی گرافیکی/ بصری
مشتریان با چشمان خود خرید میکنند. یک آیکون گیرا میتواند توجه آنها را جلب کند. یک طراحی نفسگیر باعث میشود بخوهند بیشتر و بیشتر از اپلیکیشن استفاده کنند. (در واقع، خیلی از طراحان اپلیکیشن وجوه بصری برنامه را آنقدر خوشایند میسازند که آگاهانه موجب میشوند کاربر نخواهد گوشیاش را زمین بگذارد.)
یک اپلیکیشن برای داشتن ظاهری عالی نیاز به یک آیکون، صفحه اسپلش، المانهای رابط مثل تب، دکمهها و بسیاری دیگر از ویژگیهای طراحی دارد که کاربر را وسوسه میکند تا درگیر آن شود.
اما طبعا یک طراحی عالی هزینهای هم دارد. گرچه میتوانید در طیف قیمتها برندهها و بازندههای زیادی پیدا کنید، همیشه تفاوت آشکاری بین یک آیکون 300 دلاری و یک 1500 دلاری وجود دارد. اگر میخواهید دیزاینتان به نفع شما کار کند، باید آماده صرف کردن پولی زیاد برای یک تیم طراحی اثباتشده باشید، که پورتفولیویی چشمگیر داشته باشند.
در این نقطه، بر اساس مشتریان هدف شما، همه چیز به بودجهبندی و اولویتبندیتان باز میگردد. اگر بازار هدفتان در طراحی خیلی سختپسند است، شاید بهتر است در بخش کاراییهای کمی از جاهطلبیتان بکاهید و پول آن را به طراحی عالی اختصاص دهید. اگر مشتریان شما بیشتر UX هستند یا به اطلاعات اهمیت میدهند، باید باز هم سعی کنید طراحیتان در استاندارد بازار رقابتی باشد، اما دیگر نیاز نیست مبلغی بیش از اندازه برای ظواهر اپلیکیشن خرج کنید.
این موضوع ما را به ستون بعدی طراحی میرساند.
طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری
طراحی زیبای گرافیکی مهم است اما تجربه کاربری از همه چیز مهمتر است. همچنین این موضوع از جنبههایی است که کمتر دربارهاش فکر میشود، برای همین شانس زیادی دارید تا مقام خود را بین اپها بالا ببرید. این ستون طراحی به طرح کلی قابلیتها و همچنین نحوه تعامل کاربر با اپلیکیشن اشاره دارد.
طراحی UX تعیین خواهد کرد که اپلیکیشن شما تا چه حد در رسیدن به اهدافش موفق است. همه چیز از مشارکت و بازدید تا اینکه اپلیکیشن چقدر اعتیادآور است، به توانایی شما درتامین یک تجربه عالی برای کاربر بستگی دارد.
پس، این به شما بستگی دارد که بخواهید ویژگیهای طراحی که برایتان جواب میدهد انتخاب و یک کارشناس طراحی برگزینید تا آنها را اجرا کند.
طبیعتاً این موضوع بر هزینه توسعه اپلیکیشن و مخصوصا اینکه چه نوع توسعه دهندهای استخدام میکنید تاثیر میگذارد.
توسعه اپلیکیشن
هر چیزی که تاکنون توصیف کردهایم با خود اپلیکیشن و اینکه چطور میخواهید آنرا بسازید و بازاریابی کنید، سر و کار داشته است. مدل کسب و کاری که تصمیمات شما را جهت میدهد، پلتفرمی که انتخاب میکنید، کارایی که نیاز دارید، و سطح طراحی که نیاز دارید همگی در هزینههایی که چندان قابل تغییر نیستند تاثیر میگذارد.
بیایید به این هزینه ها بگوییم هرینههای "منفعل" توسعه یک اپلیکیشن موبایل.
متاسفانه، در هزینههای توسعه اپلیکیشن یک بخش "آگاهانه" نیز وجود دارد، که این بخش بستگی به کسی که برای طراحی اپتان استخدام میکنید دارد و اینکه آنها چقدر پول نیاز دارند.
توسعه دهندگان به 3 دسته کلی تقسیم میشوند که میتوانید از بینشان انتخاب کنید:
- فریلنسرها
- شرکت ها
هر یک از این دستهها خوبیها و بدیهایی دارند. به هر یک از آنها نگاهی دقیقتر میاندازیم اما اول...
اصلا چرا باید توسعه دهنده استخدام کنید؟
نمیتوانید این کار را خودتان انجام دهید؟
خب، اگر شما یک کارشناس فناوری هستید، از همه جنبهها، این کار را بکنید. اگر برنامهنویسی و اجرای همه مهارتهای تخصصی لازم را که برای توسعه لازم است بلد هستید، این گزینه خوبی است. آن وقت موضوع یافتن ابزارهای لازم و منابع برای انجام این کار است. اما اگر بلد نیستید، یک توسعه دهنده لازم است. بیایید وارد راههایی شویم که میتوانید در پیش بگیرید، و همچنین خوبی و بدی هر یک از این توسعهدهندهها را نام ببریم:
فریلنسرها
توسعه دهندگان آزاد عموما ارزانترین انتخابی است که برای توسعه یک اپلیکیشن می توانید پیدا کنید و در واقع ارزان بودن آنها تنها دلیلی است که باعث میشود شما بجای یک شرکت، یک فریلنسر استخدام کنید. وقتی در حال استخدام یک فریلنسرید، در حقیقت دارید فردی را با تمام ریسکهایی که با او میآید استخدام میکنید.
اگر فریلنسر مهارت کافی نداشته باشد، ممکن است در نهایت ببینید پولتان را به درون جوی ریختهاید. اگر فریلنسر شما کمسرعت، دیرکار یا غیرمتعهد باشد،پروژهتان تا ناکجا آباد پیش خواهد رفت. بعلاوه، یک فریلنسر طیف نسبتا محدودی از مهارت را خواهد داشت. به ندرت پیش میآید اپهای پیچیده توسط فریلنسرها با موفقیت ساخته شود. حتی اگر اپلیکیشن شما نسبتا ساده است، خیلی احتمال کمی دارد که بتوانید فریلنسری بیابید که کل اپلیکیشن را با سطحی بالا به اجرا در بیاورد.
اگر راه فریلنسر را میروید، به احتمال قوی نیاز به استخدام چند فریلنسر خواهید داشت، که هر یک از آنها میتوانند مشکلات و تاخیراتی برای پروژهتان ایجاد کنند. با این همه، فریلنسرهای خیلی خوبی هم آن بیرون هستند. اگر بتوانید چند تا از خوبهایشان را بیابید، احتمالا میتوانید با هزینهای خیلی کم یک اپلیکیشن عالی بسازید. اما همچنین ممکن است کارتان بدون پول و بدون اپلیکیشن تمام شود.
شرکت ها
ادارات کوچک اپلیکیشن معمولا مجموعهای 3-10 نفری از افراد خلاق است که بر ساخت نوع خاصی از اپها تمرکز دارد. هر عضو از این ادارات برای رفع نیازی خاص در فرایند ایجاد اپلیکیشن در آنجا حضور دارد که به اداره اجازه میدهد مغازهای بدون توقف باشد. اگر یک اداره کوچک پیدا کردید که اپهایی در دسته اپلیکیشن شما میسازند، از تجربه آنها استفاده خیلی زیادی میتوانید ببرید.
داشتن تیمی که روی اپتان کار میکنند معمولا منجر به تضمین کیفیتی بالاتر، دوام، و رساندن به موقع محصول میشود. و گرچه کمی از فریلنسرها گرانتر تمام میشود، اما باز هم نسبت به شرکت های بزرگ صرفه اقتصادی خیلی بیشتری دارند. اما ازبدیهای آنها اینست که ادارات کوچک غالبا برای اپهای خیلی پیچیده تجهیزات کافی ندارند و همچنان پتانسیل نشان دادن قسمتهای بدی که معمولا به فریلنسرها نسبت داده میشود، اما به مقدار خیلی کمتر، در آنها وجود دارد. ادارات کوچک بعنوان یک مجموعه حد وسط جذابی را از نظر قیمت، کیفیت و دوام فراهم میکنند.
شرکتهای بزرگ با تیمهای بزرگ، کوهی از تجربه و تضمین برندی بزرگ وارد کار میشوند. استخدام یک شرکت بزرگ برای ساخت اپتان بیشترین حد نزدیک شدن شما به تضمین کیفیت است، البته هزینهای هم دارد. برای این تضمین شما پول خیلی زیادی خواهید پرداخت.
اگر اپلیکیشن شما خیلی پیچیده است، یک شرکت بزرگتر احتمالا تنها گزینه برای آوردن آن به بازار است. هر چه اداره بزرگتر باشد، احتمال اینکه برای حل مشکلی که در مسیر توسعه ممکن است به وجود آید، مهارت داشته باشد بیشتر است. همزمان، چیزی به نام گارانتی وجود ندارد. حتی شرکتهای مولتی میلیون دلاری هم ممکن است گهگاه آنچه مشتریان میخواهند را نتوانند انجام دهند. شما دارید اعتماد خود را پای برند آنها میگذارید، اما شرکتها (مخصوصا آنهایی که سطح بالاترند) معمولا به نگه داشتن وجهه برند خود بسیار متعهد هستند.
شما مروری را بر گزینههای خود در توسعه داشتهاید.
پس حکم نهایی چیست؟
در نهایت، این بستگی به پیچیدگی اپلیکیشن شما و مصالحاتی که حاضرید انجام دهید دارد. فقط یادتان باشد که نوع توسعه دهندهای که انتخاب میکنید تاثیر به سزایی در میزان هزینه تان برای اپلیکیشن دارد و همچنان که در ادامه مقاله خواهید دید، این مقدارها میتواند خیلی با هم تفاوت کند. هر راهی که برای توسعه انتخاب میکنید، باید کاندیداهای خود را با چشم میکروسکوپی تحت نظر داشته باشید.
در یک توسعه دهنده دنبال چه باید گشت؟
گرچه برخی گزینههای توسعه از دیگر گزینهها ریسکی تر هستند، در هر حال شماباید در بازی خود مقام بالایی کسب کنید، چطوری اش مهم نیست.
این یعنی وارد کردن موثر منابع، عدم تجاوز از مقدار بودجه، و اجتناب از اشتباهاتی که پول و زمان ارزشمند شما را از بین میبرد.
در ادامه بهترین توصیههای خودم را بازگو میکنم:
با جایی همکاری کنید که گزارشی مستند و ثابتشدهای از فعالیتهایش در دست داشته باشد. این یکی از مطمئن ترین راههاست که بفهمید آیا یک توسعه دهنده در آنچه ادعا میکند تواناست. آیا او پورتفولیویی دارد که بتوانید تحلیل کنید؟ آیا نتایجی قابل اندازه گیری دارد؟ یا مراجعی که بتوانید دنبال کنید؟ همه اینها مسائلی مهم اند که باید در نظر بگیرید.
آیا توسعه دهنده شما در بازار نیچ یا نوع کاربردتان شناخته شده است؟ بیایید فرض کنیم میخواهید یک اپلیکیشن مسافرت را بر پلتفرم iOS بسازید. شما کسی را میخواهید که به اندازه کافی مهارت داشته باشد تا کار را انجام دهد. و عاقلانهتر اینست که روی کسی شرط ببندید که این نوع کار را قبلا انجام داده باشد.
پروژه را با جزییات کامل شرح دهید. این مهم است که نقشه راهی محکم و واضح را از آنچه از توسعهدهنده میخواهید، برایش تهیه کنید.بدین طریق از سوء تفاهمات و قدمهای نادرستی که ممکن است به بودجهتان ضرر بزند جلوگیری میکنید.
آیا توسعه دهندهتان میتواند با بودجه شما و زمان بندیتان کار کند؟ سرمایه گذاری زمان و پول خیلی مهم است. شما باید مطمئن شوید توسعه دهندهتان به اندازه کافی مهارت و صرفه اقتصادی دارد که بتوانید هزینههایتان را بازپس گیرید. همچنین مهم است که این جزییات را از همان ابتدای کار پایهریزی کنید. توسعه دهنده چند ساعت قرار است کار کند؟ تغییرات در رساندن کار و بروزرسانیهای وضعیتی چه چیزهایی قرار است باشد؟ اپلیکیشن چه زمانی تکمیل خواهد شد؟
با جایی همکاری کنید که جزیی نگر باشد. بخصوص برای نوع اپلیکیشن تجربه کاربری، که اپی برنده را میسازد، جزییات خیلی اهمیت دارد.
آیا توسعه دهنده قبلا در پروژه ای با این حجم کار کرده است؟ اگر اپلیکیشن شما کاری پیچیده و حجیم است، این را باید در نظر بگیرید.
جزییات مالکیت را مشخص کنید. شما باید از حقوق خود و مالکیت فکریتان بعنوان صاحب پروژه محافظت کنید. اگر توسعه دهنده تان حقوق مالکیت را در دست داشته باشد، میتواند آنرا به نام خود ثبت کند. برخی افراد این کار را میکنند تا هزینههای استخدام توسعه دهنده را کاهش دهند. به خودتان بستگی دارد. تا این جا، همه چیز را از پلتفرم، طراحی و مدل کسب و کار تا توسعه بررسی کردیم.
فکر میکنید همه پایهها را پوشش دادهایم؟
نه دقیقا.
هنوز هزینههایی پنهان وجود دارد که به ندرت به آنها پرداخته میشود. من به آنها میپردازم تا با هزینههای غیرمنتظره غافلگیر نشوید.
هزینه های پنهان توسعه یک اپ
از ایدهپردازی تا توسعه، شما برای یک اپ یکپارچه قرار است پول هنگفتی بدهید. اما این فقط اول ماجراست.
همانطور که میتوانید ببینید فاکتورهایی که از توسعه فراتر میروند، مثل مدیریت اپلیکیشن و تست آن، در هزینه کلی تاثیر زیادی دارند. بیایید بعضی هزینههایی که احتمالا به آن برمیخورید بررسی کنیم.
تست کردن اپتان
شما باید مطمئن شوید اپتان باگ و قسمتی غیرعادی ندارد. بخصوص اگر قرار است آن را برای تایید به اپلیکیشن استور بفرستید، این کار شما را از اندوهی بزرگ نجات میدهد.
این بدین معنا نیست مه شما باید تا آخر کار صبر کنید و بعد اپلیکیشن را در یک مرحله تست کنید. شما میتوانید دائما در طول کار، تست انجام دهید و این کار را تکرار کنید.
مساله مهم اینست که به beta-tester هایتان زمان کافی با اپلیکیشن بدهید تا بتوانند واقعا آنرا تجربه کنند. این تنها راهی است که کمبودهای اپلیکیشن را شناسایی کنید.
تست کردن هزینه زیادی برنمیدارد، بلکه این اصلاح کردن است که هزینه زیاد میگیرد.
اپلیکیشن ساز اپ کاره به شما اجازه ساخت یک اپ موبایل برای بیزینستان را میدهد. هیچ هزینه خاصی ندارد، و مهارت توسعه هم نمیخواهد. تنها با مقدار کمی پول به طور ماهانه، میتوانید از اپلیکیشن خود برای رفع نیازهای بیزینس تان استفاده کنید.
با پلتفرمی چون اپ کاره شما میتوانید دقیقا همان اپ را رایگان ساخته، منتشر و استفاده کنید.
شوخی در کار نیست.
اگر علاقمند به فرار از مشکلات توسعه اولیه هستید، همین حالا اپلیکیشن اندروید رایگان خود را در اپلیکیشن کاره بسازید.