چگونه طراحی اپلیکیشن سوپرمارکت می تواند تجربه کاربری بهتر و شخصی تری را ایجاد کند


چگونه طراحی اپلیکیشن سوپرمارکت می تواند تجربه کاربری بهتر و شخصی تری را ایجاد کند

صنعت مواد غذایی به سرعت در حال مواجه با تغییرات عادت های خرید مردم و نوع رقابت می باشد. در این میان، فروشگاه های مواد غذایی در حال ورود به حوزه طراحی اپلیکیشن و استفاده از کانال های مختلف برای تعامل و ارائه ارزش افزوده به مصرف کنندگان خود هستند. در واقع، 56.1 درصد از فروشگاه ها یا در حال ایجاد یا در حال اجرای یک استراتژی هستند که تجارب آنلاین، دیجیتال و درون فروشگاهی خود را در بر می گیرد.

اپلیکیشن ها در این روش های چند کاناله جدید نقش مهمی ایفا می کنند. فقط در سال گذشته، درصد فروشگاه ها و سوپرمارکت هایی که از طریق اپلیکیشن اجناس خود را عرضه کردند، از 29.6 به 54.2 رسید. در حال حاضر خریداران بر روی تجربه کاربری خود در استفاده از اپلیکیشن ها توجه دارند و از اپلیکیشن های فروشگاهی انتظار ات زیادی دارند. متاسفانه بسیاری از در حال حاضر های فروشگاه مواد غذایی و اپلیکیشن سوپرمارکت امروزی ارزش افزوده واقعی برای خریداران ندارند.

خریداران و رقبای خود را بشناسید

در بسیاری از موارد ما شاهد اپلیکیشن هایی هستیم که بدون در نظر گرفتن نیازهای کاربران خود طراحی و روانه بازار شده اند. بدست آوردن وفاداری مشتری فراتر از ارائه یک کارت عضویت یا اجرای جشنواره فروش است. وفادار سازی مشتری نیاز به پاسخ دادن به نیازهای خریداران شما قبل از رقبایتان است.

برای رسیدن به این هدف، شما باید بدانید که مشتریان و خریداران بیشتر به چه موضوعاتی اهمیت میدهند، چه نوع تجربه خریدی می خواهند، و چرا ممکن است به سایر فروشگاه های مواد غذایی مراجعه کنند. به همین دلیل انجام تحقیقات گسترده کاربری و تجزیه و تحلیل رقابتی، مهمترین گامی است که می توانید در هنگام طراحی اپلیکیشن انجام دهید.

بر اساس گزارش موسسه بازاریابی غذایی، خریداران اولویت های خود را برای انتخاب فروشگاه مواد غذایی و یا سوپر مارکت به شرح زیر اعلام کرده اند: "قیمت های خوب، محصولات با کیفیت، تبلیغات خوب، فروشگاه های تمیز، خدمات مشتریان مثبت و صف های کوتاه گیشه های پرداخت". یک اپلیکیشن موفق نیز باید پاسخگوی این نیازها چه داخل اپلیکیشن و یا از طریق دیگر کانال های فروش خود باشد.

قبل از اینکه شروع به طراحی اپلیکیشن و یا تجزیه و تحلیل اپلیکیشن فعلی خود کنید، سوالات زیر را از خود بپرسید تا از نیازها و انتظارات خریداران خود مطلع شوید:

* خریداران شما در حال حاضر چگونه با محصولات دیجیتال شما ارتباط برقرار می کنند؟

* چقدر آنها به فروشگاه شما سر میزنند ؟ چند بار در روز  یا در هفته؟ حجم خرید آنها به چو صورت است؟

* کدام بخش ها بیشتر برای آنها جذابیت دارد؟

* آیا آنها لیست خرید تهیه می کنند و یا در فروشگاه تصمیم به خرید می گیرند؟ طبق گفته Grocery Progressive، زنان بیشتر از مردان از محصولات دیجیتال برای بررسی قیمت ها و تهیه لیست خرید استفاده مینماند.

* از چه تکنولوژی هایی استفاده می کنند؟ آیا از کیف های دیجیتال، ساعت های هوشمند و گجت های دیجیتال استفاده می کنند؟ این دستگاه ها راه های بیشتری را برای رسیدن به خریداران خود در جایی که در حال حاضر فعال هستند فراهم می کند.

* خریداران چه چیزی را در فروشگاه ها شما دوست دارند؟ آنها چه چیزی می خواهند و یا دوست دارند که شما آن را ارائه نمی دهید؟

* چه زمانی و چرا ممکن است خریداران شما به یک فروشگاه دیگر بروند؟

هنگامی که متوجه شدید که چه چیزی برای خریداران شما مهم است و رفتار آنها چگونه است، می توانید از این اطلاعات برای اطلاع رسانی در مورد امکانات اصلی اپلیکیشن، برند سازی و دیگر تصمیمات مهم استفاده کنید.

امکانات عمومی اپلیکیشن های سوپرمارکت

اگر چه اغلب اپلیکیشن های سوپر مارکت و فروشگاه مواد غذایی امروزه دارای امکانات مشابهی هستند اما تعداد کمی از آنها وجود دارند که این امکانات را به صورت حرفه ای و موثر ارائه می دهند.

بررسی موجودی و جست و جوی کالا

برای ایجاد یک تجربه کاربری مناسب در اپلیکیشن خود، شما باید پیدا کردن اقلام مورد نظر خریداران را برای آنها آسان کنید. اجرای این کار با توجه به تعداد و گستردگی اقلام موجود ساده نیست. یک راه رسیدن به این هدف، بهینه سازی ساختار بررسی و جستجو در طراحی اپلیکیشن است.

نرم افزار Walmart Grocery به کاربران اجازه می دهد تا فهرست اقلام فصلی را مرور و انتخاب کنند.

باید به خریداران کمک کرد تا اقلام مورد نظر خود را با یک ترتیب منطقی و در دسته بندی مرتبط پیدا کنند. از عکس یا آیکون استفاده کنید تا خریداران کالای مورد نظر خود را در یک نگاه پیدا کنند. این جزئیات باعث می شود که محصولات ظاهری جذاب داشته باشند. در جستجوی کالا، سرعت جست و جو و واکنش گرا بودن بسیار  کلیدی هستند. استفاده از جستجوی هوشمند به منظور کم کردن تایپ بسیار موثر میباشد. همچنین باید از موجود بودن کالا و نمایش دقیق آن در اپلیکیشن سوپرمارکت خود اطمینان حاصل کنید.

لیست های خرید را ذخیره کنید و به اشتراک بگذارید

خریداران شما لیست های خرید خود را برای دلایل مختلفی ایجاد و از آنها استفاده می کنند. اپلیکیشن شما نیاز به برنامه ریزی برای همه این دلایل دارد. یکی از موارد نادیده گرفته شده در اپلیکیشن های فروشگاه های مواد غذایی و اپلیکیشن  سوپر مارکت ها، گزینه ای برای ذخیره لیست های خرید یا نمایش موارد خرید پر تکرار می باشد.  این امکان به کاربران اجازه می دهد تا لیست خرید خودرا به سرعت ایجاد نمایند.

اضافه کردن قابلیت اشتراک گذاری لیست خرید، راهی قدرتمند برای برآورده کردن انتظارات خریداران است. توانایی اشتراک گذاری لیست های خرید برای بیش از یک کاربر اجازه می دهد تمام اعضای خانواده به آن دسترسی داشته و آن را به روز رسانی نمایند تا موارد تکراری را حذف نمایند. راه دیگری برای استفاده از این ویژگی این است که شما لیست خرید خود را در اختیار وب سایت و اپلیکیشن فروشگاه قرار میدهید تا آن اقلام را قبل از رسیدن شما به فروشگاه برای شما آماده نمایند.

گشت و گذار در فروشگاه و اسکن بارکد

برنامه Jet یک اسکنر بارکد ارائه می دهد که اطلاعات بیشتری را در مورد محصولات ارائه می دهد.

همچنین شما می توانید با ارائه چند ویژگی ارزشمند در اپلیکیشن خود، تجربه کاربری ساده و غنی برای خریداران فروشگاه ایجاد نمایید. یکی از آنها ارائه محل ارائه هر کدام از محصولات در فروشگاه است. می توانید یک نقشه از بخش های فروشگاه خود برای ارائه اطلاعات بیشتر در اختیار خریداران قرار دهید.

برخی از فروشگاه ها اسکن بارکد را به عنوان راهی برای تعامل و آموزش بیشتر خریداران در فروشگاه های خود ارائه می کنند. این ویژگی به خریداران کمک می کند تا قیمت اجناس، نظرات سایر مشتریان و اطلاعات عمومی تر در مورد محصولات را با استفاده از اسکن بارکد بدست اورند. کاربران اپلیکیشن جت متعلق به (Walmart) با اسکن کردن محصولاتی که در فروشگاه ها میبینند یا در خانه هایشان دارند به صفحه آن محصول منتقل می شوند، که می توانند قیمت، توضیحات، بررسی، محصولات مشابه و اطلاعات بیشتری را در آن ببینند.

<b><a target='_blank' href='/NewsDetail/51/11/21-توصیه-برای-طراحی-اپ‌های-بَرنده'>طراحی اپلیکیشن</a></b> سوپرمارکت

پرداخت  همراه سریع

یکی از نکات مهم برای خریداران، وقت صرف شده آنها در صفهای پرداخت فروشگاه ها است. علاوه بر تکنولوژی خودپرداز، کیف پول های موبایل یک قدم موثر در سرعت بخشیدن به فرآیند پرداخت می باشد. برخی از خرده فروشان مواد غذایی به شما اجازه می دهند تا همزمان با اسکن کالاهای مورد نظردر فروشگاه، آنها در سبد خرید شما اضافه شوند تا از صفهای پرداخت در فروشگاه به سرعت و با راحتی عبور نمایید. با توجه به تحقیقات بازار توسط Grocery Progressive، در سال 2018 کیف پول های موبایل (mobile wallets) برای 16.7 درصد خریداران و اسکن در حین خرید (scan-as-you-go) و اضافه شدن به سبدخرید برای 17.6 جالب بوده است.

 

برقرای ارتباط با برند از طریق طراحی بصری

اپلیکیشن Starbucks از عکاسی حرفه ای و دراماتیک استفاده می کند تا محصول خود را برجسته کند.

اپلیکیشن فروشگاهی شما باید دقیقا همان حس و فضای فروشگاه واقعی شما را داشته باشد. شما برای وفادراسازی مشتریان خود از راههای مختلفی مانند برنامه های وفاداری، تخفیف ها و ایجاد تجربه منحصربفرد استفاده نموده اید و حالا در اپلیکیشن نیز باید همین تجربه ها برای کاربران وجود داشته باشد.

این کار به مراتب فراتر از صرفا اعلام استفاده از یک پلتقرم جدید در فروشگاه می باشد. با استفاده از آیکون های آشنا، رنگ، فونت و پیام مشابه، شما احساسات، تجربیات و انتظاراتی که قبلا در فروشگاه وجود داشته را شبیه سازی می کنید. برای مثال، اپلیکیشن Starbucks از دستورالعملهای یکسان در وب سایت و اپلیکیشن خود استفاده می کند.

<b><a target='_blank' href='/NewsDetail/51/11/21-توصیه-برای-طراحی-اپ‌های-بَرنده'>طراحی اپلیکیشن</a></b> سوپرمارکت

کلام آخر

فرصت های زیادی برای مدیران خرده فروشی مواد غذایی وجود دارد تا کسب و کار خود را با اپلیکیشن ها متحول کنند. اپلیکیشن های فروشگاه های مواد غذایی و اپلیکیشن سوپر مارکت ها می تواند وفاداری را با ارائه ارزش واقعی به خریداران ایجاد نماید.

موفق ترین اپلیکیشن ها از تحقیقات گسترده در مورد کاربر، تجزیه و تحلیل رقبا، گسترش نام تجاری، طراحی تجربه کاربری، آزمایش و تست و خیلی چیزهای دیگر متولد شده است.

 

نظرات و پیشنهادات

امتیاز شما: