بازاریابی محتوای اپلیکیشن چیست و چگونه به ارتقای اپ شماکمک می کند؟


بازاریابی محتوای اپلیکیشن چیست و چگونه به ارتقای اپ شماکمک می کند؟

بازاریابی محتوای اپلیکیشن

بازاریابی محتوا شاخه‌ای از بازاریابی اینترنتی است که با ظهور اپلیکیشن‌ها خیلی سریع به این عرصه هم راه یافت. فرآیندی که برای مشتری مداری موثر در عصری که فاصله میان مشتری و فروشنده باعث بی‎اعتمادی شده است، ضروری به نظر می‌رسد.

 اپلیکیشن‌ها فرصت ویژه‌ای را برای بازاریابان جهت برقراری ارتباط با مشتریانشان فراهم می‌آورند، و قیف بازاریابی باید شامل این کانال‌های جدید شود تا بازاریابان بتوانند از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را بکنند.

قیف بازاریابی اپلیکیشن موبایل به شیوه‌ای مشابه قیف بازاریابی سنتی است. مشتریان بالقوه از طرق گوناگون اپلیکیشن شما را پیدا می‌کنند، سپس به سمت مراحل در نظر گرفته شدن و تبدیل پیش می روند، و در نهایت وارد مراحل ارتباط با مشتری و حفظ مشتری می‌شوند.

<b><a target='_blank' href='/NewsDetail/51/1020/بازاریابی-محتوای-اپلیکیشن-چیست-و-چگونه-به-ارتقای-اپ-شماکمک-می-کند؟'>بازاریابی محتوای اپلیکیشن</a></b>

تکنیک های بازاریابی محتوای اپلیکیشن

گاهی یک فعل، یک صفت یا یک قید بجا و پُرمحتوا، کار چند جمله را می‌کند. گاهی هم تعبیر خاصی، همان طور که باعث خفه شدن مطلب می‌شود، آن را پرورش می‌دهد. بازاریابی محتوا فرآیندی مبتنی بر هوش بازاریاب است.

کسی که برای سایت محتوا تولید می‌کند و یا اپلیکیشن را با کلمات پُر می‌کند، هر لحظه در حال فکر کردن است. تفکری که به مرور زمان، گنجینه لغوی او را غنی‌تر و هوش کلامی را افزایش می‌دهد.

مزایای بازاریابی محتوای اپلیکیشن

مهم‌ترین مزیت طراحی اپلیکیشن، معرفی کامل محصول و برند است. ظاهر و باطن کار شما در مقابل چشمان مشتری قرار می‌گیرد و می‌توانید خود را به او عرضه کنید. مشتری به شکل نامحسوس آگاه می‌شود و به این وسیله رفتار کاربری در استفاده از اپلیکشن، مثبت خواهد شد.

در ادامه این نتایج خواهید دید که بازخورد‌ها فراتر از انتظارتان می‌شوند و همه چیز مطابق میل شما پیش می‌رود. بنابراین در ساخت اپلیکیشن موفق علاوه بر مراحل طراحی باید به محتوا هم به عنوان بخشی از بازاریابی اپلیکیشن توجه ویژه‌ای داشت.

اراده کنید و با بازاریابی محتوای اپلیکیشن کار خود را شروع نمایید. قبل از قدم نهادن در این مسیر لازم است با تکنیک‌هایی که در ادامه می‌خوانید خلاقیت و همان قوای ذهنی که هر لحظه به کارتان می‌آید را پرورش دهید.

1- استراتژی بازاریابی خود را تعیین کنید

اولین سوالی که برای شروع به ذهن هر توسعه دهنده‌ای می‌رسد این است که چه زمانی باید بازاریابی محتوای اپلیکیشن را شروع کرد؟ پاسخ این سوال کاملا به شرایط شما بستگی دارد.

وقتی هنوز مشخص نیست می‌خواهید چه کار کنید و چه برنامه‌ای را طراحی کنید، بازاریابی محتوا بی‌معنا خواهد بود.

زمانی هم که اپلیکیشن وارد مارکت‌ها شود بی‌فایده است؛ چون هر کسی که اپلیکیشن را دیده است، قضاوت خود را کرده و تلاش از این پس بیهوده خواهد بود.

ابتدا به همان سوالاتی که شاید جز کلیشه‌های بازاریابی موبایل شده باشند پاسخ دهید. مثلا هدف شما از ساخت برنامه، مخاطبان هدف شما و بازاری که قرار است در آن فعالیت کنید.

پس از آن نوبت به شروع کدنویسی می‌رسد. اولین صفحه همان صفحه ورود کاربر است که معمولا توسط طراح بلافاصله تولید می‌شود.

آیا ما بین زمان کدنویسی و سپس طراحی اپلیکیشن، زمان اضافه دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است این فاصله زمانی بهترین موقع برای شروع بازاریابی محتوای اپلیکیشن خواهد بود.

در غیر این صورت باید بازاریابی محتوا را به افراد متخصص بسپارید که در این زمینه خبره شده‌اند. تشخیص زمان مناسب برای شروع بازاریابی محتوا، همان استراتژی بازاریابی خواهد بود.

2- نیاز و خواسته کاربران را درک کنید

قبل از هر چیز جستجویی بین کاربران داشته باشید و سعی کنید بفهمید درد آن‌ها در دنیا تکنولوژی چیست؛ سپس با مهارت خود مرهمی برای درد آن‌ها شوید. بگذارید آن‌ها هم بدانند که شما به فکرشان هستید و حواستان به خواسته آن‌ها هست.

برای درک این نیاز باید از خود پیوسته سوال بپرسید: برای چه اپلیکیشن تولید کنم؟ مردم به دنبال چه چیزی هستند؟ سفر؟ دوست یابی؟ خرید آسان یا صرف شام در کمال آرامش؟

سپس این سوالات را به این شکل ادامه دهید: محتوا برنامه چه باید باشد؟ چه مشکلی وجود دارد که با وجود این همه اپلیکیشن در دنیا، هنوز هم مشکل باقی مانده است؟ مردم می‌خواهند چه چیزی بشنوند و چه چیزی در اپلیکیشن بخوانند؟

3- به زبان کاربر اپلیکیشن بسازید

همیشه گفته‌ایم و می‌گوییم؛ برای ساخت اپلیکیشن موفق خود را جای کاربر بگذارید. فقط برای یک لحظه ببینید آیا خودتان به عنوان کسی که تازه وارد این برنامه شده است، احساس خوبی دارید یا فکر می‌کنید بی‌دلیل حجم اینترنت و زمانتان را هدر داده‌اید؟!

منظور از زبان کاربر، زبان مادری و مسئله بومی سازی معروف نیست؛ گاهی باید خودتان زبان جدیدی اختراع کنید که کاربر حتی بدون خواندن کلمات بتواند از اپلیکیشن استفاده کند.

فرض کنید در حال توسعه اپلیکیشنی الهام بخش هستید و هدفتان از ساخت برنامه انتقال ایده‌های جدید به کاربران برای استفاده از وسایل دورریختنی است.

اتفاقا جای چنین اپلیکیشن‌هایی در بازاری که سرشار از پیامرسان، شبکه اجتماعی و بازی موبایلی شده، خالی است.

برای ساخت خلاقانه وسایل با استفاده از مواد دورریختنی، تصاویر حرف اول را می‌زنند تا متن. مهم‌تر از همه هماهنگی متن و تصویر و توضیحاتی است که قرار است در اپلیکیشن منعکس شوند.

به یک اصل اساسی در تولید محتوا توجه داشته باشید: ما تلاش می‌کنیم محتوایی تولید کنیم که نه موتور جستجو یا ابزار‌های جستجو مارکت‌های اپلیکیشنی، بلکه خود کاربر را به سمت ما جذب کند.

گاهی باید برای خود کاربر نوشت؛ گاهی باید قانون و منطق را در تولید محتوا کنار گذاشت و فقط به انتظار معجزه کلمات نشست. بخش عمده‌ای از بازاریابی محتوای اپلیکیشن، همین به زبان کاربر نوشتن است.

4- بهترین کانال‌ها را برای ارتقا محتوا انتخاب کنید

با وجود بی‌شمار شبکه اجتماعی که هر کاربری به احتمال زیاد از آن استفاده می‌کند، دیگر برای پیاده سازی اصول اولیه توسعه اپلیکیشن نیازی نیست خودتان را خیلی به زحمت بیندازید.

اولین قدم شما با تحقیق درباره فراگیری شبکه‌های اجتماعی شروع می‌شود. کدام رسانه محبوب‌تر است؟ کاربران بیشتر از چه وب سایت، پیامرسان یا شبکه اجتماعی برای ارتباط استفاده می‌کنند؟

شرط دیده شدن در این شبکه‌ها اولا فعالیت مداوم و مکرر است؛ ثانیا با هر نوع مطلبی نمی‌توان فالوور جذب کرد. حتما از تبلیغات در بازاریابی اپلیکیشن هم بهره‌مند شوید؛ واگرنه دوره بازدهی فعالیت شما در این شبکه‌ها، خیلی طولانی خواهد شد!

5- متفاوت و بسته به نیاز کاربران محتوا تولید کنید

همه مخاطبان شما همگن یا یکسان نیستند. برخی از آن‌ها ورزشکار هستند و برخی هنرمند؛ برخی اهل کتاب و مطالعه هستند و برخی هم روحیه سفر دارند. با وجود این تفاوت‌ها، یک ویژگی مشترک در همه آن‌ها دیده می‌شود و آن استفاده مشابه آن‌ها از یک اپلیکیشن است که برای همه ثابت است.

اگر با استفاده از بازاریابی محتوای اپلیکیشن موفق شوید تمام این افراد با این سلایق را جذب خود کنید، جای تبریک دارد!

البته شما نمی‌توانید همزمان رضایت همه کاربرانتان را به دست بیاورید؛ اما حداقل می‌توانید جوری برنامه سازی کنید که اپلیکیشنتان برای همه این افراد خوشایند باشد. حتی اگر خیلی جذب آن نشدند حداقل از اپلیکیشن بد نگویند!

6- از محتوای تولید شده توسط خود کاربر هم بهره ببرید

بد نیست بخشی در اپلیکیشنتان در نظر بگیرید که هم به نفع خودتان باشد هم به نفع مشتری. مشتری بتواند ایده و طرح‌هایش را با شما به اشتراک بگذارد و همزمان خواسته‌هایش را به کرسی بنشاند؛ در مقابل شما هم یک بازاریابی محتوا از جنس خود مشتری خواهید داشت که به زبان آن‌ها مطالب اپلیکیشن را سر و سامان می‌دهد.

مثلا این فرصت می‌تواند امکان ارسال عکس توسط مشتری یا کاربر باشد. به صورت کلی انسان‌ها از عضو بودن و به حساب آمدن لذت می‌برند. اگر این احساس در کاربر القا شود، احساس بعدی که دریافت می‌کنید، همدلی و تعامل با کاربر خواهد بود.

7-محتوای بهینه تولید کنید

تفاوت بر مبنای محتوا و کیفیت تولید می‌شود. بحث، سر بهینه بودن محتوا است نه صرفا تعداد مطلبی که با هدف بازاریابی محتوای اپلیکیشن تهیه خواهد شد. هر چه قدر این محتوا، کاربر را بیشتر درگیر کند، شانس دانلود برنامه هم بالا می‌رود.

کاری کنید کاربر با خواندن این مطلب به دنبال مطالب اختصاصی شما بگردد. تولید محتوا بهینه بازی با کلمات نیست؛ چون نمی‌خواهیم کاربر را به بازی بگیریم. تولید محتوای بهینه، استفاده به جا و به موقع از هر کلمه در متن است.

برای تولید محتوای بهینه احتمالا سوالاتی ذهن شما را به خود مشغول کرده است که نکات زیر برای پاسخ به آن‌ها به شما کمک خواهند کرد:

گذری بر امکانات خاص: همین امکانات خاص و متمایز کلید موفق شما هستند. اگر توسعه دهنده بازی هستید می‌توانید به کاربر این مژده را دهید که در آینده و با ادامه دادن این بازی، مثلا شانس شرکت در رقابت‌های بزرگ‌تری به صورت حضوری را دارد.
تمرکز روی اصل مطلب: فرض کنید شما برنامه‌ای را برای مدیریت بهتر زمان تولید کرده‌اید. چه مطلبی مهم‎تر از معرفی ترفند‌هایی برای مدیریت بهتر زمان خواهد بود؟
استفاده از کتابچه الکترونیکی یا اینفوگرافیک: برای تولید محتوای بهینه در بازاریابی فقط به متونی که در قالب اپلیکیشن عرضه می‌شوند تکیه نکنید. مثلا شیوه‌ استفاده از برنامه را در قالب کتابچه الکترونیکی در اختیار کاربران برای دانلود قرار دهید.
علاوه بر در نظر گرفتن این نکات حتما دکمه یا لینک به اشتراک گذاری محتوا را در برنامه تعبیه کنید تا کاربران بتوانند محتوای شما را به صورت مستقیم در رسانه‌های دیگر به اشتراک بگذارند.

8- نتایج را نسبت به ROI آنالیز کنید

هدف بازاریابی محتوای اپلیکیشن چیست؟ هدف شما از این سرمایه گذاری روی این روش چیست؟ قرار است با آن به کجا برسید؟

تولید محتوا به امید ROI یا بازگشت سرمایه انجام می‌شود. آنالیز بازگشت سرمایه هم به سادگی امکان پذیر است.

کافی است طرح کسب وکار اپلیکیشن خود را در اختیار یک آنالیزور حرفه‌ای قرار دهید تا بر اساس فاکتور‌هایی مثل نرخ بازدید، نرخ دانلود و به اشتراک گذاری مطلب، تصمیم گیری شود.

اگر طرح یا مدل کسب وکار دارید در مسیر درستی از بازاریابی برای اپلیکیشن قرار گرفته‌‎اید. نتایج بازاریابی محتوا اگرچه مستقیما با بازگشت سرمایه مرتبط نیست اما تاثیر مخفی زیادی در آن خواهد داشت.

شما چه فکر می‌کنید؟

برای بازاریابی محتوای اپلیکیشن خود چه استراتژی یا روش خاصی پیش گرفتید؟ پیش از این اصلا به این نوع بازاریابی توجه داشته‌اید؟ ما را از نظرات خود مطلع سازید.

نظرات و پیشنهادات

امتیاز شما: