چالش های طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت برای کودکان چیست؟


چالش های طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت برای کودکان چیست؟

امروزه بحث های زیادی در مورد اینکه چقدر می توان کودکان را در معرض استفاده از دستگاه های دیجیتال قرار داد وجود دارد . همانند تقریبا همه چیز در زندگی، کلید در تعادل است.
امروز کودکان، بزرگسالان را دائما در حال استفاده از موبایل ها و رایانه ها را می بینند، غریزه طبیعی آنها را به تقلید از بزرگسالان و کنجکاوی نسبت به این اشیاء جلب می کند. محصولات دیجیتال نباید به جای دستکاری اسباب بازی واقعی و تعاملات واقعی زندگی استفاده شود، اما آنها می توانند ابزار ارزشمندی در توسعه مغز، یادگیری و همچنین سرگرمی باشند.
طراحان وب سایت و اپلیکیشن اغلب در مورد طراحی یک وب سایت و یا طراحی اپلیکیشن مناسب برای کودکان فکر نمی کنند. یک دهه پیش امکان استفاده از یک رایانه برای کودک سه ساله غیر قابل تصور بود. امروزه وبسایت ها و اپلیکیشنهای زیادی مخصوصا برای آنها طراحی شده است.
طراحان وب سایت و اپلیکیشن نیاز به برقرای ارتباط با کودک درون خود دارند
طراحان رسانه های غالب مثل وب سایت ها، وبلاگ ها، اپلیکیشن موبایل و غیره باید ابزارهایی را برای استفاده  بچه ها نیز طراحی نمایند. جنبه های طراحی مانند رنگ ها، ارتباطات تصویری، گرافیک، متن و تصاویر باید با دقت انتخاب شوند تا آنها را برای کودکان جذاب کند. به ویژه اینکه کودکان امروزه وقت زیادی را در گشت و گذار آنلاین صرف میکنند.
طراحان وب سایت و اپلیکیشن نیاز به درک برخی از ویژگی های فیزیولوژیکی در مورد رشد ذهنی کودکان دارند. به طور گسترده ای مشاهده شده است که بچه ها به طور متوسط از 7 سالگی با استفاده از مرورگر اینترنتی شروع به کار می کنند و این امر نقطه شروع قابل توجهی برای طراحان برای طراحی وب است. استفاده از صفحه لمسی مانند تبلت ها برای کودکان 2 تا 3 سالهآسانتر است. همانطور که بچه ها رشد می کنند، آنها شروع به استفاده از وب به معنای سنتی تر می کنند.
مردم ممکن است فکر کنند که طراحی اپلیکیشن برای کودکان آسانتر و یا ساده تر از سایر محصولات است.این نظر کاملا اشتباه است! در حقیقت، از نقطه نظر طراحی UX / UI اغلب سخت تر است. چرا؟

1. کودکان نمی توانند بخوانند

افزودن برچسب زیر آیکون بسیار بی فایده است. این می تواند به والدین کمک کند، مخصوصا برای اولین باری که از اپلیکیشن به همراه فرزندان خود استفاده می کنند. اما همه ما می دانیم که گاهی اوقات ما فقط نیاز داریم که کودکان خودشان را سرگرم کنند. بنابراین درطراحی سایت و طراحی اپلیکیشن برای کودکان باید از آیکون های روشن و کد رنگی که به خوبی تعریف شده است استفاده نماییم که کودکان به آسانی آن را یاد میگیرند و به خاطر میسپارند. 
همچنین، کودکان هنوز نمی توانند انتزاعی فکر کنند، بنابراین یک آیکون که ممکن است برای یک بزرگسال مشخص و واضح باشد، می تواند بسیار مرموز برای یک کودک 4 ساله باشد. گاهی اوقات درطراحی سایت و طراحی اپلیکیشن برای کودکان اشکال ساده بهترین انتخاب است، حتی اگر کودک مثلث را به عنوان آیکون استاندارد برای “PLAY” تشخیص نمیدهد، آنها آن شکل را به عنوان شکلی که ویدیو یا موسیقی و یا بازی را شروع میکند به خاطر میسپارند.

<b><a target='_blank' href='/NewsDetail/51/2025/مزایای-طراحی-سایت-برای-مدرسه-ها-و-ویژگی-های-وب-سایت-خوب-برای-مدارس-چیست؟'>طراحی سایت</a></b> کودکان

2. آنها مهارت و کنترل عضلانی دست و انگشت خود را مانند افراد بالغ ندارند.

بنابراین درطراحی سایت و طراحی اپلیکیشن برای کودکان تمام عناصر UI باید بزرگتر از حد معمول باشند و فضای کافی داشته باشند تا از کلیک های نا خواسته اجتناب کنند.
کودکان نمی توانند به صورت حرفه ای از قابلیت های موبایل و یا موس مانند کلیک چند لمسی، کلیک سریع، دوبار کلیک کردن، کشیدن و رها کردن و ... استفاده کنند. بهتر است از کلیک ساده آن هم در مناطق قابل تشخیص و محدود استفاده کنید.
همچنین شما باید در نظر داشته باشید که بچه ها انتظار بازخوردی در مورد هر تعاملی که انجام می دهند، را دارند. آنها باید درک درستی داشته باشند که عمل آنها چیزی را انجام می دهد. آنها هنوز درک درستی از تفاوت تعاملات واقعی در برابر تعاملات دیجیتال ندارند، به همین دلیل همیشه بهتر است که نوعی بازخورد فیزیکی برای کلیک های آنها ارائه دهیم. استفاده از صدا یکی از بهترین انواع بازخورد میباشد.
فاصله و اندازه عناصر باعث میشودکه به فضای زیادی برای طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن برای کودکان نیاز داشته باشیم. به همین دلیل بهتر است برای طراحی اپلیکیشن از سایز تبلت به جای موبایل استفاده نماییم.

3. کودکان نباید بیش ازحد در معرض اطلاعات باشند.

کودکان هنوز نمیتوانند سلسله مراتب اطلاعاتی را که ما آنها را در دستگاه نشان میدهیم را درک کنند، هنوز به زمان نیاز است تا هر شیئی را که روی صفحه نمایش می بینند به طور کامل درک کنند، بنابراین قرار دادن چیزهای زیاد در یک صفحه میتواند برای آنها گیج کننده باشد.
درطراحی سایت و طراحی اپلیکیشن برای کودکان تعدادعناصر روی صفحه نمایش باید کم اما رنگارنگ و سرگرم کننده باشد. یک اتفاق در یک زمان تعریف شده باشد و شخصیت ها از اشکال ساده ساخته شده باشند. اینها شیوه های خوبی هستند که ما باید در هنگام طراحی UI در نظر داشته باشیم.

<b><a target='_blank' href='/NewsDetail/51/2025/مزایای-طراحی-سایت-برای-مدرسه-ها-و-ویژگی-های-وب-سایت-خوب-برای-مدارس-چیست؟'>طراحی سایت</a></b> کودکان

4. طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت کودکان نیاز به اقدامات ایمنی خاصی دارد.

اقدامات ایمنی مانند نظارت والدین، دسترسی به اینترنت قفل شده، عدم وجود لینک های خروجی ایمنی باید در طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت کودکان در نظر گرفته شود.ایمنی اپلیکیشن کودکان بسیار جدی و مهم است. هر پدر و مادر در مورد آنچه فرزندانشان می توانند روی صفحه نمایش ببینند نگران هستند. به همین دلیل است که یوتیوب یک برنامه خاص را برای بینندگان کودک خود ایجاد کرد. یا Netflix یک پروفایل کاربر خاص برای بچه ها دارد.
اپلیکیشن های مناسب بچه ها مجموعه ای از قوانین بسیار دقیق را در ارتباط با اتصال ها دارند. از لینک های خروجی که باعث بازشدن مرورگر می شوند باید کاملا اجتناب شود همچنین هر گونه تعامل اجتماعی نیز ممنوع است.
گواهینامه های خاصی مانند Kidsafe وجود دارد که می توانید با دریافت آن به والدین این اطمینان را بدهید که اپلیکیشن یا سایت شما برای کودکان امن است.
خرید های درون برنامه ای (In App Purchase) برای بزرگسالان است، به همین دلیل هر معامله ای که شامل پول واقعی می شود باید با نظارت والدین انجام شود.
همینطور در مورد صفحات تنظیمات، که می تواند شامل اطلاعات حساب، اطلاعات کارت اعتباری، لینک هایی به بخشهایی باشد که ممکن است کودک را از برنامه خارج و به یک مرورگر و غیره منتقل کند نیز باید دقت زیادی شود.
یک کنترل میتواند یک سوال یا انجام عمل ساده باشد که آسان و سریع توسط والدین میتواند انجام می شود، اما برای یک بچه قابل درک نیست. واضح ترین راه حل، چیزی است که نیاز به خواندن دارد، چیزی که یک کودک 3-5 ساله  نتواند انجام دهد. بطور مثال:
یک جمع ساده، "مجموع سه + دو چقدر است؟"

<b><a target='_blank' href='/NewsDetail/51/2025/مزایای-طراحی-سایت-برای-مدرسه-ها-و-ویژگی-های-وب-سایت-خوب-برای-مدارس-چیست؟'>طراحی سایت</a></b> کودکان
 

موضوع دیگری که باید در طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت برای کودکان به شدت از آن اجتناب شود، تبلیغات است. تبلیغات بنری یا تمام صفحه معمولا شامل یک لینک به خازج از اپلیکیشن یا وب سایت هستند که وارد سایت های دیگر و یا اپ استورو گوگل پلی میرود. دلیل دیگر برای اجتناب از تبلیغات این است که تبلیغ دهنده ها معمولا دسته بندی خاصی برای کوکان در نظر نمیگیرند و ممکن است تبلیغاتی که نمایش داده میشود از لحاظ محتوایی مناسب نباشد. از سویی کوکان هنوز قدرت تشخیص تبلیغات را از اپلیکیشن یا وب سایت اصلی ندارند و روی تبلیغات کلیک میکنند.

5. ما دیگر بچه نیستیم

البته همه ما  بچه بوده ایم، اما متأسفانه دیگر نیستیم. بنابراین تلاش برای درک چنین کاربرانی سخت تر است. هنگامی که ما برای بزرگسالان طراحی اپلیکیشن یا طراحی سایت می کنیم، حتی اگر مخاطبان هدف دور از سلیقه، اعتقادات و نیازهای ما باشند، ما هنوز می توانیم سعی کنیم خود را به جای آنها قرار دهیم.
البته با طراحی سایت و اپلیکیشن برای کودکان سخت تر است، راه تفکر آنها، نیازهای آنها، دانش و تجربه آنها، همه چیز در مورد آنها دور از آنچه ما هستیم، است. 
انجام تست و مشاهده (احتمالا در یک محیط راحت برای بچه ها، جایی که احساس نمیکنند قضاوت و بازرسی می شوند) ابزارهای خوبی برای رسیدن به درک نیاز های کودکان هستند. طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن کودکان با همکاری با خود کودکان و معلمان بسیار توصیه می شود و همچنین جمع آوری بازخورد از والدین نیز موثر است. 

6. شما با بیشترین تعداد کاربران مطالبه گر روبه رو هستید: والدین.

والدین که اغلب نگران کودکان خود هستند، بهترین ها را  برای کودکان خود می خواهند و با توجه به این که آنها کسانی هستند که برای اپلیکیشن ها و دستگاه های پول پرداخت می کنند، معمولا مطالبه گر هستند.
هنگامی که شما اپلیکیشنی برای بچه ها را طراحی می کنید، در واقع باید دو نوع بسیار متمایز از کاربران را در نظر بگیرید: کودکان و والدین. این احتمالا بزرگترین دلیل است که طراحی محصول برای بچه ها بسیار پیچیده است.
شما باید پدر و مادرها را مطمئن کنید که برنامه شما 100٪ امن و بلکه مفید نیز است، در حالت ایده آل، باید هدفی آموزشی در قالب سرگرم کننده را آموزش دهد. باید یک تجربه سرگرم کننده را بدون اینکه بیش از حد اعتیاد آور باشد به وجود آورید.
والدین در نقد های خود در گوگل و اپ استور مراعات نمیکنند، پس مراقب باشید و به تجربه کاربری که برای آنها به عنوان والدین ایجاد میکنید دقت نمایید. 

7. کسب در آمد از اپلیکیشن یا سایت کودکان

اپلیکیشن ها و وب سایت های آموزشی را می توان خرید، به معنی پرداخت یک بار و برای همیشه، و یا براساس پلن های عضویت(سطح بندی کاربران و تعیین تعرفه برای هر سطح). اگر قصد دارید یک اپلیکیشن شامل تعدادی فعالیتها و یا بازی های محدود ارائه دهید که محتوای جدید  به صورت منظم به آن اضافه نمیشود، باید با رویکرد اپلیکیشن پولی پیش بروید. اگر، به جای آن، شما دائما درس های جدید / بازی ها / موضوعات / ... را ایجاد می کنید ... مدل مبتنی بر اشتراک و عضویت یک انتخاب مناسب است. این انتخاب دوم به وضوح نیاز به سرمایه گذاری خیلی بیشتر دارد. مثلا یک تیم اختصاصی باید به طور دائم مطالب جدیدی را عرضه کنند، سرورها برای ذخیره پروفایل های کاربران پیش بینی شوند و...
مدل اشتراک گیری هر چند سودآورتر نیز است. همانطور که می توانید در تصویر زیر که لیست پردزآمدترین اپلیکیشن های کودکان را نشان میدهد، مشاهده کنید، اپلیکیشنی که رایگان هم هست در صدر قرار دارد. رایگان بودن و در صدر جدول قرار گرفتن به این معنی است که مدل درآمد زایی اپلیکیشن از طریق خرید های درون برنامه و عضویت گیری است. در این مورد، ABCmouse، پلت فرم آموزشی پیشرو برای کودکان، مبتنی بر اشتراک است. آنها برنامه درسی گسترده ای از فعالیت ها را ارائه می دهند که همه موارد ممکن را پوشش می دهد.

<b><a target='_blank' href='/NewsDetail/51/2025/مزایای-طراحی-سایت-برای-مدرسه-ها-و-ویژگی-های-وب-سایت-خوب-برای-مدارس-چیست؟'>طراحی سایت</a></b> کودکانه


 
نتیجه:
طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت برای کودکان به هیچ وجه ساده و آسان نیست و نیازبه بررسی و تحقیق در خصوص بسیاریاز جوانب دارد.
 

نظرات و پیشنهادات

امتیاز شما: